دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
وزیر کار:

جوان ما مسکن، اشتغال و ازدواج می‌خواهد؛ خواسته‌های حاشیه ای، بهانه است

جوان ما مسکن، اشتغال و ازدواج می‌خواهد؛ خواسته‌های حاشیه ای، بهانه است
وزیر تعاون کار ورفاه اجتماعی در دیدار با کارآفرینان برتر گفت: جوان ما مسکن، اشتغال و ازدواج میخواهد و مسائل حاشیه‌ای که مطرح می‌کنند بهانه است؛ خدمت به مردم از هر مستحبی ثوابش بالاتر است.
کد خبر : 813979

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد و کارآفرینی خبرگزاری آنا سید صولت مرتضوی در دیدار با تعدادی از کارآفرینان برتر با بیان اینکه کشور ما امکانات زیادی از نظر آب خاک جغرافیای طبیعی جغرافیای سیاسی اثر های حمل و نقل هوایی زمینی دریایی ریلی و امثال آن دارد گفت: اما یا پیشرفت هایی که کسب کرده ایم متناسب با استعدادهای ملی است که قطعاً پاسخ خیر است.

وی با تأکید بر اینکه گلوگاه این مشکلات کجاست گفت: ایجاد موانع و عدم ارائه مشوق ها مهمترین گلوگاه‌های عدم دستیابی به رشد اقتصادی متناسب با ظرفیت‌های کشور است.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به فرامین رهبر معظم انقلاب مبنی بر تاسیس قرارگاه جهادی اشتغال یادآور شد: رهبر انقلاب در دیدار کارگزاران نظام به دو بستر اساسی در اشتغال اشاره داشتند که یکی از آنها بحث توجه به معادن بود. ۸۰ درصد معادن ما اکتشاف نشده‌اند یا بهره برداری نرسیده اند در سفر استانی دولت سیزدهم به آذربایجان شرقی و بازدیدی که از معدن مس سونگون داشتیم دیدیم که تنها با یکی دو متر خاکبرداری می‌توانستیم به معدن برسیم. بهره برداری معدنی گفت سالانه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ارزآوری از این معدن داریم که می توانیم با ساماندهی آن به ۱۲ میلیارد دلار صادرات مس در سال برسیم. در حال حاضر تنها با ۷ درصد اکتشافات معادن مس چنین درآمدی داریم.

مرتضوی با اشاره به ظرفیت‌های بالای کشور در بخش صنایع پایین دستی گفت سالی که آمریکا صادرات بنزین و گازوئیل به ایران را تحریم کرد من خیلی دلم سوخت که چرا آمریکا صادرات فرآورده به کشور نفت خیز را تحریم می کند حال آنکه ما که تولیدکننده نفت هستیم باید بگوییم نفت نمی‌فروشیم نه آن کسی که خودش مصرف کننده نفت است.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید پایش را از روی اشتغال بردارد تصریح کرد ۷۰۰ شرکت مدیریتی شبه مدیریتی نیمه مدیریتی و سهامی ذیل وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی داریم یعنی ۷۰۰ هیئت مدیره در این وزارتخانه وجود دارد  بهره‌وری آنها به این صورت است که ۸۰ درصد درآمد شرکت ها تنها به ۲۰ درصد آنها تعلق دارد و ۸۰ درصد آن ۲۰ درصد هم شرکت‌هایی هستند که وزارت تعاون سهامدار آنهاست نه بنگاه دار.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر اینکه هیچ دولتی نمی‌تواند در اقتصاد دخالت کند تاکید کرد: دولت باید سیاست گذار باشد و رفع موانع کند تاکید رئیس جمهور بر این است که بخش خصوصی تقویت شود اما کار خیلی سختی است و به جان بسته است.

وی با بیان اینکه نرخ بهره وری شرکت‌های دولتی کمتر از ۳ و نیم تا ۴ درصد است ادامه داد: وظیفه دولت بنگاه‌داری نیست.

مرتضوی با اشاره به اهمیت اقتصاد دریا محور تاکید کرد: کرانه و پس کرانه دریا اشتغال زیادی در پی دارد جمعیت پذیر و اشتغال آفرین است و از آنجایی که هدف گذاری ما دستیابی به رشد اقتصادی ۸ درصدی است باید به تعاونی‌ها توجه شود.

وزیر کار خطاب به کارآفرینان گفت: اگر می خواهیم از رودخانه عبور کنیم باید بپذیریم هایمان خیس شود و نترسیم اما مراقب باشیم حرام وارد زندگیمان نشود جوان ما مسکن اشتغال و ازدواج میخواهد مساائل حاشیه ای که مطرح می‌کنند بهانه است خدمت به مردم از هر مستحبی ثوابش بالاتر است.

وی با تاکید بر راه اندازی قرارگاه جهادی اشتغال در استان ها ادامه داد: ماحصل جلسه امروز با کارآفرینان به رئیس جمهور اطلاع داده خواهد شد همچنین مسائل اساسی فراروی اشتغال را کارافرینان احصاء کنند؛ برخی از این مشکلات با دستورالعمل و بخشنامه و برخی دیگر با اصلاح قوانین برطرف خواهد شد.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر اینکه هیچ تکلیفی واجب تر از ایجاد اشتغال به عنوان کارگزار نظام نداریم گفت: نباید هیچ جوانی شرمنده خانواده اش شود؛ به دستور رئیس جمهور من مسئول اشتغال هستم و تلاش می‌کنیم موانع بانکی برای اشتغال برداشته شود؛ همچنین با بانکداری پیوندی می شود منابع خرد را تجمیع و واحدهای صنعتی صنفی یا کشاورزی راه اندازی کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته