دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 آبان 1401 - 17:36

آیا مشاوره آنلاین همانند مشاوره حضوری پاسخگوی نیاز افراد است؟

مشاوره غیر حضوری و ارتباط از راه دور روشی نوین و مختص عصر حاضر نیست و می‌توان گفت تاریخچه مشاوره غیر حضوری به زمان فروید باز می‌گردد.
کد خبر : 813852

مراجعه به مشاور و دریافت خدمات هم بصورت حضوری و هم بصورت آنلاین می‌تواند برای خود قواعد و شرایطی داشته باشد و با توجه به اینکه برخی تمایل دارند در جلسات مشاوره بصورت حضوری شرکت کنند شاید اصلا ندانند که مشاوره‌ها بصورت آنلاین نیز برگزار می‌شود حتی با همان کیفیت و تاثیری که در جلسات حضوری مشاوره با آن روبرو می‌شویم؛ که در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

آیا مشاوره آنلاین همانند مشاوره حضوری پاسخگوی نیاز افراد است؟

مشاوره آنلاین به چه معناست؟!

فرآیند مشاوره آنلاین، به این صورت است که مراجع و مشاور با یکدیگر ارتباط حضوری و رو در رو ندارند و در ازای آن از راه‌های دیگری برای برقرای ارتباط استفاده می‌کنند.

راه‌هایی همچون تماس‌های تصویری، تلفن و صوت و؛ که در نهایت به این فرایند مشاوره و درمان، مشاوره غیر حضوری گفته می‌شود.

اگر بخواهیم دقیق‌تر بیان کنیم اینگونه نیز می‌توانیم بگوییم که، درمان الکترونیک، درمان از راه دور، وب تراپی و درمان اینترنتی از جمله نام‌های دیگر مشاور آنلاین و غیر حضوری است.

اما نکته‌ای که در این میان شاید برایتان جالب باشد این است که شاید برخی تصور کنند این مدل از مشاوره بتازگی پدیده آمده است و سن و سال کمی دارد، اما باید بگوییم که، خیر اینطور نیست!

مشاوره غیر حضوری و ارتباط از راه دور روشی نوین و مختص عصر حاضر نیست و می‌توان گفت تاریخچه مشاوره غیر حضوری به زمان فروید باز می‌گردد.

شاید کمی دور از ذهن باشد، اما در آن زمان نیز فروید برای برقراری ارتباط از راه دور با مراجعانش با آن‌ها نامه نگاری می‌کرد.

البته این موضوع کاملا طبیعی است که با گذشت زمان مشاوره غیر حضوری پیشرفت‌های زیادی کرده است، بعنوان مثال از سال ۱۹۸۲، در اینترنت گروه‌های درمانی مشاوره رواج پیدا کرده است و پس از آن و به مرور زمان به شکل‌های دیگری نمایان شد و مورد استفاده قرار گرفت که البته در حال حاضر به لطف امکانات جدید و پیشرفت فضای الکترونیکی و فضای مجازی مشاوره آنلاین به اشکال مختلف و با سهولت بیشتری انجام می‌شود.

آیا مشاوره آنلاین همانند مشاوره حضوری پاسخگوی نیاز افراد است؟

نگاهی به تاثیرات مشاوره آنلاین

اما در کنار همه این موضوعات و مسائلی که شاید برایتان تازگی داشته یا نداشته می‌خواهیم در ادامه به یک پرسش پاسخ دهیم که، آیا مشاوره روانشناسی آنلاین واقعا مؤثر است؟

برای پاسخ به این پرسش بگذارید اینطور جلو برویم که؛ بر اساس شواهد موجود مشاوره آنلاین برای برخی مراجعان به‌اندازه مراجعه حضوری مؤثر است، زیرا:

  •  امنیت حاکم در فضای خانه کمک می‌کند تا افراد مشکلات خود را ساده‌تر و راحت‌تر بیان کنند.
  •  ساعات اولیه مشاوره صرفا برای آشنایی و سازگاری با محیط کلینیک صرف نمی‌شود.
  •  بدون صرف هزینه و وقت اضافه، با مشاوران متخصص در کشور‌های دیگر ارتباط برقرار می‌شود.

البته در کنار این موارد و ویژگی‌ها برخی افراد نیز در جامعه هستند ارتباط خوبی با پیام‌رسان‌ها ندارند ترجیح می‌دهند مکالمه و یا همان مشاوره آن‌ها بصورت حضوری برگزار شود و یا حتی در جلسات حضوری مشاور برای ارزیابی و درمان به زبان بدن، حالت چهره و حتی لحن مراجع توجه می‌کند، اما در جلسات آنلاین به آن‌ها تسلط کافی ندارد؛ بنابراین اثربخشی جلسات مشاوره آنلاین به تخصص درمانگر، ارتباطی که با او برقرار می‌کنید، همکاری شما در جلسات و تلاش خودتان برای بهبود وضعیت بستگی دارد.

از این رو صرف‌نظر از آنلاین یا حضوری‌بودن جلسات مشاوره، شرکت در جلسات تنها بخشی از فرایند درمان است و فرد مراجعه کننده باید آموخته‌های خود را در زندگی به کار بگیرید و سبک زندگی خود را طوری تغییر دهید تا این اقدامات پرفایده بوده و سبب بهبود روحیه و سلامت عاطفی فرد شود.

مزیت‌های مشاوره روانشناسی آنلاین 

امنیت جلسات مشاوره آنلاین روانشناسی

همانطور که پیش از این گفتیم، آسایش و امنیت محیط خانه به فرد کمک می‌کند تا با خیال راحت از احساسات و مشکلات خود بگوید و بنوعی می‌توان اینگونه گفت که قرارگرفتن در محیط جدید به‌خودی‌خود استرس‌زاست و این موضوع به این معناست که در جلسات حضوری مدتی طول می‌کشد تا فرد به محیط عادت کند و دیوار‌های دفاعی خود را پایین بیاورد. در حالی که در جلسات آنلاین از همان ابتدا فرد احساس راحتی می‌کند.

 امکان برگزاری مشاوره روانشناسی آنلاین در خارج از کشور

در دنیای پر مشغله ما این موضوع حائز اهمیت است که حتی اگر در یکی از روستا‌های دور از شهر زندگی کنید هم تا وقتی به اینترنت پرسرعت دسترسی داشته باشید، درمانگر متخصص همیشه در دسترس شماست!

بله درست است، با این روش فرد می‌تواند روان‌شناسانی از شهر‌ها و کشور‌های دیگر پیدا کند که در زمینه مدنظر وی کاملا خبره و کاربلد باشند و و یا حتی برای انتخاب این فاکتور‌ها می‌توان نظرات مراجعان قبلی هر مشاور را خواند و جلسات روان‌شناسان مختلف را امتحان کرد تا بهترین گزینه پیدا شود.

 راحت بودن جلسات مشاوره روانشناسی آنلاین

راحتی، عدم صرف هزینه و زمان، نبود ترافیک و انتظار در کلینیک و ... همه این‌ها از مزایای مشاوره آنلاین است و فرد با آسودگی خاطر کامل می‌تواند مشکلات خود را با مشاورش در میان بگذارد.

سهولت برقراری ارتباط با مشاور زمانی که ارتباط فرد با درمانگر به جلسات هفتگی محدود باشد، بخش بسیاری از گفته‌ها و شنیده‌های هر جلسه در طول هفته فراموش می‌شوند. مزیت جلسات آنلاین این است که فرد می‌تواند بین جلسات به درمانگر پیام بدهد و احساسات خود را در لحظه بروز با او در میان بگذارد. این‌طوری پیگیری پیشرفت‌ها و نظارت بر شکست‌های مراجع نیز برای مشاور راحت‌تر می‌شود.

افزایش حریم خصوصی با مشاوره آنلاین روانشناسی

درست است که تلاش‌های بسیاری بمنظور فرهنگ‌سازی در زمینه جلسات مشاوره صورت گرفته است، اما هنوز ترس از قضاوت از این موضوع این اجازه را به افراد نمی‌دهد تا با خیال راحت پا به کلینیک‌های روانشناسی بگذارند.

از این رو افرادی با چنین خصوصیاتی جلسات مشاوره غیرحضوری را ترجیح می‌دهند، زیرا دیگر احتمال برخورد با فردی آشنا در کلینیک یا طرز فکر نگهبان مطب درباره مراجعان آزارشان نخواهد داد.

انتهای پیام/

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته