دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 آبان 1401 - 18:22

چطور به سرطان مری مبتلا می‌شویم؟ + راه‌های پیشگیری

مهم‌ترین عوامل خطرزای سبک زندگی برای سرطان مری، استفاده از تنباکو و الکل است.
کد خبر : 813840

همانطور که می‌دانید اگر تکثیر سلول‌های بدن بی‌وقفه ادامه داشته باشد، سرطان آغاز می‌شود و مری نیز همانند سایر اعضای بدن ممکن است گرفتار سرطان شود، اما نکته قابل توجه اینجاست که عامل اصلی بروز و پیدایش بیماری سرطان مری مشخص نیست و صرفا توصیه‌های کلی برای و راه‌های پیشگیری برای جلوگیری از بروز این سرطان در منابع مختلف آورده شده است که می‌توانید در ادامه با آن‌ها آشنا شوید.

چطور به سرطان مری مبتلا می‌شویم؟ + راه‌های پیشگیری

سرطان مری چیست؟

همانطور که می‌دانید، مری وظیفه انتقال غذا به معده را دارد و در بین حلق و معده قرار گرفته‌است و در صورت بروز سرطان مری در فرد مری یا سرخ نای بخشی از لوله گوارش را درگیر می‌کند.

در صورتی که تکثیر سلول‌های بدن بی‌وقفه ادامه داشته باشد، سرطان آغاز می‌شود که بطور تقریبی در همه نقاط بدن امکان سرطانی شدن سلول‌ها وجود دارد و حتی گاهی می‌تواند به بافت‌های مجاور هم انتشار یابد و آن را درگیر کند.

اگر بخواهیم دقیق‌تر توضیح دهیم باید بگوییم که سرطان مری (esophagus cancer) از لایه مخاطی که همان لایه پوشاننده سطح داخلی مری است آغاز و سپس در لایه‌های زیرین مانند لایه زیر مخاطی و ماهیچه‌ای تکثیر می‌شود.

کدام عواملی سبب بروز سرطان مری می‌شود؟

عامل اصلی بروز و پیدایش بیماری سرطان مری مشخص نیست، اما چندین عامل در این میان وجود دارد که احتمال ابتلا به سرطان مری را افزایش می‌دهد و شامل موارد زیر است: 

  •  سن بالا: احتمال ابتلا به سرطان مری در افراد بالای ۶۰ سال بیش‌تر از افراد ۶۰ سال و جوان‌تر است.
  • جنسیت: مردان سه برابر بیش‌تر از زنان به سرطان مری مبتلا می‌شوند.
  • نژاد: سرطان مری از نوع کارسینوم سلول‌های سنگفرشی در افراد آفریقایی – آمریکایی و افراد آسیایی بیش‌تر دیده می‌شود در حالی که آدنو کارسینوم بیش‌تر افراد سفیدپوست را درگیر می‌کند
  • مصرف تنباکو: این مورد شامل مصرف انواع مواد دخانی خواهد شد.
  • مصرف الکل: مصرف بی‌رویه و زیاد الکل خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش خواهد داد.
  • مری بارت و ریفلاکس شدید اسید معده: بر اثر ریفلاکس شدید و مزمن اسید معده سلول‌های قسمت پایینی مری تغییر شکل داده و بیماری مری بارت (Barrett’s esophagus) را ایجاد خواهد کرد. حتی اگر فرد به این بیماری مبتلا نباشد هم افرادی که طولانی مدت دارای سوزش سر دل هستند هم در معرض ابتلا به سرطان مری قرار دارند.
  • ویروس پاپیلوم انسانی یا اچ‌پی‌وی (Human papilloma virus (HPV)): در مناطقی از جهان مانند آسیا و جنوب آفریقا که خطر ابتلای افراد به سرطان مری بالا است، عفونت با ویروس پاپیلوم انسانی شانس ابتلا به سرطان مری از نوع کارسینوم سلول‌های سنگفرشی را افزایش خواهد داد. ویروس پاپیلوم انسانی ویروس معمول و شایعی است که باعث تغییر بافتی در رشته‌های صوتی، دهان، دست‌ها، پا‌ها و اندام‌های جنسی خواهد شد.
  • برخی بیماری‌ها و مشکلات: مشکلات و بیماری‌های دیگری هم هستند که با سرطان مری مرتبط هستند که یکی از این بیماری‌ها آشالازی (achalasia) است که یک بیماری غیرمعمول مری است که در آن عمل بلع با دشواری رو به رو خواهد بود. یکی دیگر از این بیماری‌ها تیلوسیس (tylosis) است که در آن پوست در کف دست و کف پا ضخیم می‌شود.
  • در معرض مواد شیمیایی قرار گرفتن در محیط کار: افرادی که در خشکشویی‌ها به مدت زیادی با حلال‌های شیمیایی سرکار دارند، بیش‌تر در معرض ابتلا به سرطان مری قرار دارند.
  • سابقه ابتلا به سرطان: افرادی که پیش‌تر در ناحیه گردن و سر به سرطان مبتلا بودند، بیش‌تر در معرض ابتلا به سرطان مری هستند.

چطور به سرطان مری مبتلا می‌شویم؟ + راه‌های پیشگیری

اما بیمار چه زمانی باید به پزشک خود مراجعه کند؟

فرد مانند هر بیماری دیگری در صورت بروز نشانه‌های نگران‌کننده و مزمن باید به پزشک مراجعه کند. مری بارت (Barrett’s esophagus) مشکلی است که معمولا قبل از وقوع سرطان مری در بدن ایجاد می‌شود و طی آن به طور مداوم اسید معده رفلاکس پیدا می‌کند و باعث تحریک مری می‌شود. اگر مشکل شما، مری بارِت تشخیص داده شده است، باید از پزشک درباره علائم و نشانه‌هایی بپرسید که نشان از وخیم‌تر شدن وضعیت مری دارند. 

راه‌های پیشگیری از ابتلا به سرطان مری

این موضوع مشخص است که نمی‌توان از همه سرطان‌های مری پیشگیری کرد، اما با اجتناب از برخی عوامل خطر می‌توان خطر ابتلا به این بیماری را تا حد زیادی کاهش داد.

 پرهیز از مصرف دخانیات و الکل

مهم‌ترین عوامل خطرزای سبک زندگی برای سرطان مری، استفاده از تنباکو و الکل است که هر یک از این عوامل به تنهایی خطر ابتلا به سرطان مری را چندین برابر افزایش می‌دهد و اگر با هم ترکیب شوند این خطر حتی بیشتر می‌شود و با توجه به این موضوع اجتناب از مصرف دخانیات و الکل یکی از بهترین راه‌ها برای محدود کردن خطر ابتلا به سرطان مری است.

 رعایت رژیم غذایی صحیح و کاهش وزن

پیروی از یک الگوی غذایی سالم و حفظ وزن سالم در زندگی هر فردی مهم است. رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها و سبزیجات ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان مری کمک کند و از سوی دیگر نیز فعالیت بدنی ممکن است خطر ابتلا به سرطان مری را نیز کاهش دهد. 

 رفلاکس یا مری بارت را درمان کنید

درمان افراد مبتلا به رفلاکس ممکن است به پیشگیری از مری بارت و سرطان مری کمک کند.

البته در این میان، برخی مطالعات نشان داده اند که خطر ابتلا به سرطان مری در افراد مبتلا به مری بارت که آسپرین یا سایر دارو‌های ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن مصرف می‌کنند، کمتر است. 

جلوگیری از عفونت ویروس پاپیلومای انسانی

عفونت با انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV، یک بیماری شایع مقاربتی است که می‌تواند شانس ابتلا به سرطان سلول سنگفرشی را افزایش دهد.

مدیریت آشالازی

آشالازی یک اختلال نادر است که در آن ماهیچه‌های قسمت تحتانی مری که برای انتقال غذا به معده شما لازم است به تدریج منقبض و دریچه یا اسفنکتر در پایین مری نیز باز نمی‌شود و از عبور آزادانه غذا به معده جلوگیری می‌کند. این باعث می‌شود که جریان غذا در معده به طور چشمگیری کاهش یابد.

 انتهای پیام/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته