دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 آبان 1401 - 11:13
آنا گزارش می‌دهد؛

جامعه جهانی نگران «اعدام‌های گسترده» در عربستان می‌شود؟

جامعه جهانی نگران «اعدام‌های گسترده» در عربستان می‌شود؟
به تازگی حکم اعدام بیش از ۶۰ نفر از شهروندان سعودی صادر شده که باید دید آیا محافل حقوق بشری جهان نگران «اعدام های گسترده» در عربستان میشوند یا خیر.
کد خبر : 813791

گروه منطقه و جهان خبرگزاری آنا- آنچه که امروز در رویکرد غرب و برخی کشور‌های منطقه‌ای می‌بینیم گزینشی رفتار کردن آنهاست که بیانگر رویکرد دوگانه در برابر موضوعاتی، چون «حقوق بشر»، «تروریسم» و ... است. 

موضوع حقوق بشر مدت هاست که صرفا به عنوان ابزار دست رهبران کشور‌های غربی و البته متحدین منطقه‌ای آن‌ها تبدیل شده که به واسطه آن میتوانند کشور‌های مستقل را تحت فشار رسانه‌ای و تبلیغاتی قرار دهند و خود را با وجود سابقه سیاه و منفی که در اقدامات ناقض حقوق بشری دارند، مبرا جلوه دهند.

این موضوع در مورد عربستان نیز به خوبی صادق است، سعودی به عنوان یکی از متحدین غرب در منطقه همواره با «هزینه کردن دلار‌های نفتی» توانسته مانع از بازتاب بین المللی خشونت و سرکوب شدید مخالفین داخلی خود شود و ظاهری آراسته و غیرواقعی از خود به نمایش گذارد. 

عربستان سعودی با وجود ادعا‌های خود در سال ۲۰۲۰ مبنی بر توقف اعدام نوجوانان، صدور و اجرای احکام اعدام مربوط به نوجوانان را متوقف نکرده است، همانطور که در ژوئن ۲۰۲۱ «مصطفی درویش» نوجوان اهل قطیف را اعدام کرد و دست کم بیست و یک کودک زیر سن قانونی به اتهامات واهی در زندان‌های این کشور به سر می‌برند و ۸ تن از آن‌ها نیز با خطر اجرای حکم اعدام روبرو هستند.

بازداشت‌های خودسرانه، اعتراف‌های اجباری تحت شکنجه ماموران، ایجاد فضای خفقان و ارعاب برای مخالفین سیاسی و مذهبی در داخل، بخشی از اقدمات ناقض حقوق بشری حکومت سعودی به ریاست «محمد بن سلمان» است که تلاش کرده با انجام اصلاحاتی افکار عمومی را از واقعیات موجود نسبت به مردم عربستان منحرف کند.

نکته جالب اینجاست که دیپلمات‌های غربی با اذعان به وضعیت نامناسب «حقوق زنان» و «حقوق کودکان» در عربستان سعودی به این مساله اشاره می‌کنند که به دلایلی نمیتوان چندان نسبت به اقدامات ناقض حقوق بشری که در عربستان رخ میدهد واکنش جدی نشان دهند. 

از جمله آن دلایل میتوان به «ثروت سعودی» اشاره کرد که به شکل سرمایه گذاری در اقتصاد آمریکا و کشور‌های اروپایی تبدیل شده و از این روی مقامات غربی تمایلی به چشم پوشی از این ثروت هنگفت که میتواند اقتصاد آن‌ها را رونق بخشد ندارند.

بهانه دیگر غربی‌ها برای چشم پوشی نسبت به نقض حقوق بشر از سوی عربستان، شرایط ملتهب منطقه و بین الملل است که اولویت رهبران غربی را حفظ ثبات و پرهیز از درگیری‌های بیشتر در منطقه کرده است.

علاوه بر اینها، سازمان‌های حقوق بشری جهانی با آنکه از مقامات سعودی وعده گرفته بودند که دیگر حکم اعدامی در میان نباشد و احکام صادره در نهایت به حکم «حبس ابد» ختم شود، اما به دلایل متعددی که به چندمورد از آن‌ها در این گفتار اشاره شد، نسبت به «اعدام گسترده» و مستمری که به طرز وحشتناکی هم صورت می‌گیرد توجه چندانی نمی‌شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب