دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
همراه با رونمایی از پوستر صورت گرفت؛

تشریح برنامه‌های نهاد کتابخانه‌ها همزمان با هفته کتاب

تشریح برنامه‌های نهاد کتابخانه‌ها همزمان با هفته کتاب
معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتاب‌خوانی نهاد و دبیر هفته کتاب نهاد کتابخانه‌کتابخانه‌های عمومی به تشریح برنامه‌های این نهاد پرداخت.
کد خبر : 813675

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری آنا، نشست خبری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی امروز چهارشنبه ۱۸ در کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در این نشست، «محمدرضا هراتی» معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتاب‌خوانی نهاد و دبیر هفته کتاب نهاد کتابخانه‌کتابخانه‌های عمومی درباره سی‌امین دوره هفته کتاب اظهار داشت: این دوره ویژگی مهمی دارد و آن هماهنگی دستگاه‌های مختلف در آن است و ۶۰ دستگاه به شکل مستقیم و مرتبط و یکصدا برنامه‌های هفته کتاب را برگزارخواهند کرد. همه دستگاه‌ها قرار شد از شعار واحد برای این هفته استفاده کنند. پوستر نهاد کتابخانه‌های عمومی هم بر گرفته از پوستر اصلی است.

وی با تاکید بر اینکه برخی از دستگاه‌ها برنامه‌های مختص خود دارند، ادامه داد: نهاد کتابخانه‌های عمومی برنامه‌های خاص خواهد داشت؛ روز شنبه 24 آبان ماه به همراه همکاران کتابدار و ستادی به مرقد امام(ره) خواهیم رفت و هفته کتاب را رسما آغاز می‌کنیم. همچنین مسابقه آن سوی آفتاب برای این هفته در نظر گرفته شده‌ است.

وی به بخشودگی جرائم کتابخانه‌ها همزمان با هفته کتاب خبرداد و خاطرنشان کرد: نزدیک ۳۳ مورد افتتاح و جابجایی داریم که ۱۷ مورد افتتاح رسمی کتابخانه‌ها خواهد بود.

هراتی درباره پویش‌های این هفته گفت: اهدای کتاب، اهدای دانایی را امسال هم برگزار خواهیم کرد. سال گذشته یک میلیون و ۵۰۰ نسخه کتاب به نهاد اهدا شده بود که امسال هم ادامه خواهد داشت.  

وی با اشاره به آمار خانه کتاب درباره ثبت کتاب بیان کرد: مردم ما مردم کتابخوان هستند و از کتاب الکترونیک، صوتی و مکتوب استفاده می‌کنند، البته باید در این حوزه بیشتر تلاش کرد. سال گذشته نزدیک به یک میلیون و پانصد هزار نسخه کتاب به ما هدیه دادند و آمار ثبت کتاب به ما می‌گوید که مردم ما مطالعه می‌کنند.

این مسئول در هفته کتاب افزود: همچنین توزیع بسته‌های کتاب کودک به کتابخانه‌ها داریم که نزدیک به ۵۷ عنوان و ۱۲۹ هزار نسخه است.

هراتی گفت: پویش «کتاب دستت چیه؟» سلسله پویش است که در دو بخش مردم و مسئولان برگزار خواهد شد، افراد در سه دقیقه کتاب را معرفی می‌کنند و برای این کار می‌توانند به سایت ketabpc.ir مراجعه کنند. برگزاری مسابقه ملی مشاعره با حضور کتاب در محافل کتابخانه‌ها برگزار خواهد شد.  

وی افزود: سه شنبه ۲۴ آبان مراسم تجلیل از برگزیدگان کتابخانه‌های عمومی در ۱۱ سرفصل برگزار می‌شود و دوستان من نزدیک به یک ماه پرفشار را برای انتخاب پشت سر گذاشتند. کتابدار و مسئولان برتر و صفحات برتر کتابخانه‌های برتر کتابخوان برتر شامل اعضای کتابخانه‌های عمومی، انجمن برتر، خیرین، کتابدار ویژه نابینایان و ناشنوایان هم شامل آن می‌شوند.

دبیر هفته کتاب عنوان کرد: پیک کتاب که در روز‌های کرونا راه‌اندازی شد و در استان‌های مختلف ادامه دارد و ۲۴ آبان عضویت در کتابخانه‌های  عمومی رایگان خواهد بود. روز پنجشنبه نیز توزیع ۲۴۰ عنوان و ۳۲۰ هزار نسخه کتاب را داریم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مطلوب است که کتابخانه‌های مرکزی بیش از ۵۰ هزار نسخه کتاب داشته باشند، ارسال ۳۸ هزار نسخه برای کتابخانه‌های مرکزی ایلام خراسان شمالی، مرکزی، قم و گیلان یکی دیگر از برنامه‌های ماست. همچنین مدیران کل استانی در نماز جمعه حاضر می‌شوند و به تمام مردم گزارش ارائه می‌دهند.

هراتی درباره جزئیات برنامه‌های فرهنگی تصویری توضیح داد: کار‌های تصویری مجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی مربوط به آقا و خانم کتابدار در ۱۳ قسمت درباره مجموعه خدمات جدید نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است.

وی افزود: تولیدات جدید با لوگوی خانه کتاب و مصاحبه‌های میدانی از شبکه‌های مختلف و پلتفرم‌های مختلف پخش می‌شود و پادکست و برنامه‌های خود را در برنامه «هدهد» پخش می‌کنیم.

وی با بیان اینکه اولین نماهنگ ما درباره کتابخانه سیار است، افزود: این آیتم‌ها و فعالیت‌های تصویری با کمک خود همکاران نهاد کتابخانه‌های ماست. بازیگر خردسال مجموعه «هدهد سفید» عضو فعال ما در استان‌های دیگر است. همچنین در بحث ایده پردازی و پلاتو نویسی همکاران کمک کردند. 

وی در پایان گفت: مراسم تجلیل از۶۰ خیر را خواهیم داشت؛ بیش از ۱۷ هزار برنامه در استان‌ها برای هفته کتاب تدوین و تهیه شده است. سه هزار و ۲۲۷ مورد نشست کتابخوان، ۳۸۹ مورد رونمایی و ۶۰۷ مورد جلسه مشاوره، ۵۱۶ کارگاه آموزشی، ۳۸۴ جلسه ادبی و... هفت هزار برنامه هم مربوط به برنامه‌های عمومی در نظر گرفته شده است.

تشریح برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور همزمان با هفته کتاب

در پایان این مراسم از پوستر هفته کتاب رونمایی شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته