دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 آبان 1401 - 09:32
انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا؛

جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان پیشتازند/ امید دموکرات‌ها به حفظ اکثریت شکننده مجلس سنا

جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان پیشتازند  امید دموکرات‌ها به حفظ اکثریت شکننده مجلس سنا
اگرچه جمهوریخواهان نتوانستند طبق پیش بینی‌ها در همان ساعات اولیه پرچم قرمز رنگ خود را به نشانه پیروزی بالا بگیرند، اما آن‌ها در سطح مجلس نمایندگان پیشتازند و در سنا نیز تا این لحظه با اختلاف یک رای از دموکرات‌ها عقب هستند.
کد خبر : 813616

گروه منطقه و جهان خبرگزاری آنا- اخذ آرای مردمی در جریان انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا در همه ایالات از شرق تا غرب این کشور به پایان رسیده و با تکیه بر نتایج اولیه، گمانه زنی درباره نتیجه نهایی در جریان است.

در این انتخابات، همه ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان فدرال، ۳۵ کرسی از مجموع ۱۰۰ کرسی مجلس سنای فدرال، ۳۶ کرسی فرمانداری و ۸۸ کرسی مجالس ایالتی به رای گذاشته خواهد شد.

انتخابات میان دوره‌ای کنگره از آن جهت حائز اهمیت است که رفراندومی برای سنجش میزان اعتبار و محبوبیت رئیس جمهور فعلی آمریکا تلقی می‌شود. با این حساب، باقی ماندن کنترل هر دو شاخه کنگره در اختیار دموکرات‌ها به منزله هموار بودن راه «جو بایدن» در ادامه مسیر ریاست جمهوری خواهد بود.

این در حالی است که نظرسنجی‌های انجام گرفته تا پیش از آغاز رای گیری ۸ نوامبر (۱۷ آبان)، حاکی از واگذاری کنترل مجلس نمایندگان به جمهوریخواهان بود. آن‌ها در ترکیب مجلس فعلی، فقط ۵ کرسی کمتر از دموکرات‌ها دارند و امیدوار هستند که با تکیه بر نگرانی مردم از نرخ تورم و افزایش بهای بنزین، در انتخابات جاری، آن ۵ کرسی را هم تصاحب کنند.

ترکیب سنا اکنون ۵۰/ ۵۰ است که با احتساب رای «کاملا هریس» معاون رئیس جمهور آمریکا، اکثریت شکننده‌ای را نصیب دموکرات‌ها می‌کند که در جریان انتخابات جاری همچنان امیدوار به حفظ آن هستند.

البته، برخلاف پیش بینی ها، جمهوریخواهان نتواستند با سرعتی که انتظار می‌رفت ۵ کرسی مورد اختلاف را از دموکرات‌ها بربایند. از آنجا که رای گیری در ایالات شرقی دست کم ۳ ساعت زودتر از ایالات مرکزی و غربی آمریکا پایان یافت، یاران «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا امیدوار بودند در همان ساعات اولیه، پرچم قرمز خود را به نشانه پیروزی بالا بگیرند. اما اکنون به نظر می‌آید که آن‌ها باید در انتظار شمارش نهایی آرا باشند. 

این درحالی است که حتی در صورت شمارش قطعی آرا هم این احتمال که جمهوریخواهان آرای دلخواه خود را کسب نکنند و به تشکیل اکثریتی ضعیف رضایت دهند وجود دارد.

در حال حاضر، بر اساس روایت گاردین، نتایج اولیه انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا به این شرح است: در مجلس نمایندگان جمهوری‌خواهان ۱۹۹ کرسی و دموکرات‌ها ۱۷۲ کرسی به‌دست آورده‌اند.در انتخابات سنا نیز دموکرات‌ها ۴۸ کرسی و جمهوری‌خواهان ۴۷ کرسی را توانسته‌اند از آن خود کنند.

پیروزی در مجلس نمایندگان که به نظر می‌آید از آن جمهوریخواهان باشد، نیازمند کسب ۲۱۸ کرسی است حال آنکه هر یک از احزاب برای کسب اکثریت ضعیف در مجلس سنا به حداقل ۵۱ کرسی نیاز دارند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته