دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با روشن شدن فانوس‌های جشنواره سیزدهم؛

وارث حاج نادر از آرژانتین آمد/«روایت زن ایرانی» محور جشنواره عمار ۱۴۰۱

وارث حاج نادر از آرژانتین آمد «روایت زن ایرانی» محور جشنواره عمار ۱۴۰۱
موضوع محوری جشنواره عمار در دوره سیزدهم «روایت زن ایرانی» انتخاب شد که به گفته متولیان برگزارکننده آن قرار است در جشنواره امسال ضریب بیشتری به آن بدهند.
کد خبر : 813207
به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری آنا، نشست خبری سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار پیش از ظهر امروز در محل شهادت شهید آرمان علی وردی( شهرک اکباتان تهران) برگزار شد.
 
** مهلت شرکت در جشنواره عمار تا ۳۰ آبان ماه
 
بر اساس این گزارش، در ابتدای نشست «حمید صالحی» دبیر اجرایی سیزدهمین جشنواره فیلم عمار با یادی از مرحوم نادر طالب‌زاده که از موسسان این جشنواره بود و دوازده سال در این جشنواره خدمت کرد، گفت: فراخوان این رویداد هنری مهرماه امسال منتشر شد، از این رو فیلمسازان فرصت دارند تا ۳۰ آبان آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند.
 
وی با بیان اینکه نمایش مرکزی آثار در دی ماه خواهد بود ابراز داشت: جزییات اجرایی جشنواره در نشست خبری دوم که در آستانه جشنواره برگزار می‌شود ارائه خواهد شد.
 
** روایت پدر «شهید آرمان علی وردی» از فعالیت‌های جهادی فرزندش
 
در ادامه پدر «شهید آرمان علی وردی» با بیان خاطراتی از این شهید مدافع امنیت، سبک زندگی حسینی و دینداری را از مهم ترین ویژگی‌های فرزندش برشمرد و از حاضران و برگزار کنندگان این تجمع فرهنگی تشکر کرد.
 
وی افزود: «آرمان» در همه زندگی‌اش یک فرد جهادی بود و در هر اتفاقی با جان و دل کار می‌کرد که همیاری در جریان سیل سال ۹۸و شیوع کرونا از آن جمله بود.
 
** «سهیل اسعد» دبیر جشنواره فیلم عمار/ «روایت زن ایرانی» موضوع محوری دور سیزدهم شد

در ادامه این مراسم که جمعی از خانواده شهدای مدافع حرم و شهدای مدافع امنیت نیز در آن حضور داشتند «سعید خورشیدی» مسئول شورای سیاستگذاری این جشنواره گفت: ما در جشنواره عمار بر این باوریم که ارتباط با خانواده و آثار فکری شهدا کارکرد نمادین ندارد و نوعی مراقبه و سپر حمایت برای تداوم مسیر جشنواره بدون لغزش است.

وی افزود : برگزاری این جلسه برای من و بچه‌های عمار یاد آور حضور استاد طالب زاده است. سعادت داشتیم در چنین جلساتی پای صحبت ایشان بنشینیم و یافته‌های نظری و نکات ارزشمند ایشان را بشنویم، اما امسال جایشان بسیار خالی است و امیدواریم بتوانیم نهال جشنواره عمار را به درخت تناوری تبدیل کنیم.

مسئول شورای سیاستگذاری جشنواره عمارعنوان کرد: ترکیب درست اندیشه، هنر و رسانه از توانایی‌های ویژه مرحوم طالب زاده بود، در غیاب مرحوم طالب زاده جمع‌بندی شورای سیاستگذاری جشنواره این بود که علم این جشنواره را به دوش آقای «سهیل اسعد» بگذاریم که بسیاری از ویژگی‌های اندیشه‌ای و رسانه‌ای ایشان مشابه مرحوم طالب زاده است.

خورشیدی گفت: انشاءالله از توانایی‌های «سهیل اسعد» به عنوان دبیر جشنواره عمار هم بیشتر استفاده کنیم و در بین المللی شدن این جشنواره بکوشیم.

مسئول شورای سیاستگذاری سیزدهمین جشنواره عمار عنوان کرد: هر ساله یک موضوع به عنوان موضوع محوری جشنواره معرفی می‌شود؛ موضوع محوری جشنواره عمار در دوره سیزدهم «روایت زن ایرانی» است که در جشنواره امسال ضریب بیشتری به آن خواهیم داد. 
 
وی در توضیح این انتخاب گفت: یکی از مبانی شکل‌گیری جشنواره عمار توجه به آسیب‌های نظام رسانه‌ و به ویژه فقدان عدالت رسانه‌ای بود. برخی دغدغه‌ها و نیازها در جامعه ما در قاب هنر و رسانه دیده نمی‌شود، که اتفاقاً گستردگی هم دارد. عمار تلاشی بود که این بی‌تناسبی در نظام رسانه‌ای را بهبود ببخشد و بخشی از این ظلم رسانه‌ای را مرتفع کند.
 
خورشیدی گفت: یکی از زمینه‌هایی که معتقدیم این ظلم رسانه‌ای نسبت به آن وجود دارد، بحث زن ایرانی است. انقلاب اسلامی به زن ایرانی نشان داد که حضور در اجتماع تعارضی با ارزش‌های دینی و اسلامی ندارد. از سوی دیگر انقلاب با جریان‌های غرب‌زده در افتاد و نشان داد انعکاس استعدادهای یک زن مترادف با برهنگی نیست. می‌توان از رشد زن سخن گفت اما ذیل ارزش‌های الهی. این مسیری است که زن ایرانی در طول چهل سال طی کرده اما رسانه‌ای نشده است. دستاورد انقلاب اسلامی برای زن ایرانی درس‌آموز است. امیدوارم فیلمسازان و هنرمندان جریان انقلاب به این موضع توجه خوبی داشته باشند و بتوانیم در روایت این بخش از داشته‌های جامعه ایرانی کوشا باشیم.
 
** سهیل اسعد: ما وارثان حاج نادر هستیم/  ۳ ویژگی جشنواره عمار از نگاه دبیر جدید آن
 
در ادامه، سهیل اسعد  دبیر سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار نیز گفت: شروع کلامم باید با اشاره به وجود نازنین حاج نادر طالب‌زاده باشد. برخی دوستان لطف دارند و می‌گویند که امسال شما جایگاه ایشان هستید که باید بگویم من نمی توانم در جایگاه ایشان باشم. همه ما وارثان حاج نادر و وامداران او هستیم و روح حاج نادر در همه بخش‌های جشنواره جاری هست.
 
وی افزود:  جشنواره مردمی فیلم عمار با سایر جشنواره‌ها نقاط تمایزی دارد که آقای خورشیدی هم  به آن اشاره کردند. این تفاوت، به توجه جشنواره عمار به سه عنصر رسانه، هنر و اندیشه باز می گردد. این که یک رسانه بتواند اندیشه‌‍ای عمیق داشته باشد خیلی کم اتفاق می ‌افتد و این که هنرمندی دارای اندیشه های متعالی باشد امر غنیمتی است. بنابر این تفاهم و ترکیب  این سه عنصر، اتفاق مبارکی است که به نظر من در جشنواره عمار اتفاق افتاده است.

دبیر جشنواره فیلم عمار عنوان کرد: من کارم را در آرژانتین با هنر و تئاتر شروع کردم و بعد به حوزه علمیه آمدم و طلبه شدم. در نتیجه، «اندیشه» برایم امری مهم و جدی است. مسأله بعدی که برایم یک دغدغه جدی بود، بعد بین‌الملل این رویداد است. فضای هنری و رسانه‌ای انقلاب اسلامی نباید ئرذ چهاردیواری ایران محدود بماند.این عقاید و سبک زندگی و فرهنگ در عرصه‌های بین‌المللی باید به صورت موثر مطرح شود چون بشریت به این الگوها نیاز دارد. در جمع ما  خانواده شهدا حضور دانرد. دنیا نیازمند فرهنگ جهاد، شهادت، حرکت بی توقف و ایثار است.

اسعد افزود: مسأله بعدی که برایم جالب بود و با هویت فرهنگی من همخوانی داشت، انتخاب اماکن اکران فیلم بود. این که سینما از یک مکان محدود به فضاهای مختلف برود اتفاق خوبی است. من به عنوان طلبه همیشه پیگیری کردم که چرا تبلیغ را در منبر خلاصه کردیم. لذا روش من در تبیلغ این است که  به م مسجد و منبر محدود نشوم. رستوران، کافی شاپ، مغازه لابی هتل و.. همه جا می تواند محلی برای تبلیغ دین باشد.

وی گفت: سینما یک وظیفه خطیر دارد و نباید در یک مکان و زمان خاص محدود شود. مردمی‌بودن این حرکت ویژگی دیگری بود که مدنظر من قرار داشت. وقتی شما مردم را مستقیماً درگیر می‌کنید گستره توزیع را افزایش داده اید.ایراد نهادها و سازمان‌های فرهنگی این است که انگار فقط  در «تولید» مسئولیت دارند. هزاران نفر کتاب می‌نویسند و صدها موسسه آن را چاپ می‌کنند اما برای «توزیع» برنامه خاصی نداریم. می‌بینیم که محصولات ما در انبار می‌ماند چون  راهبرد توزیع نداریم. راهبرد توزیع مناسب در اقصی نقاط ایران از ویژگی های جشنواره عمار است که محدود به زمان و مکان خاصی نیست.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب