دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 آبان 1401 - 10:24
افشاگری وال استریت ژورنال؛

مشاور امنیتی کاخ سفید با مقامات روسیه مذاکرات محرمانه داشته است

مشاور امنیتی کاخ سفید با مقامات روسیه مذاکرات محرمانه داشته است
یک رسانه غربی می‌گوید در ماه‌های اخیر، گفتگو‌های محرمانه‌ای میان مشاور امنیت ملی کاخ سفید و مقامات ارشد روسیه انجام شده که هدف از آن حفظ کانال‌های دیپلماتیک در اوج جنگ اوکراین است.
کد خبر : 813190

به گزارش گروه منطقه و جهان خبرگزاری آنا، «وال استریت ژورنال» در گزارشی از مذاکرات محرمانه «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید با مقامات ارشد روس خبر داد.

این مذاکرات طی ماه‌های اخیر رخ داده و «یوری یوشاکف» مشاور کرملین و «نیکلای پاتروشف» دبیر شورای امنیت روسیه، طرفین گفتگوی سالیوان بوده اند.

زمان و دفعات گفتگو میان نمایندگان آمریکا و روسیه هم مشخص نیست حال آنکه کاخ سفید از تائید یا رد گزارش وال استریت ژورنال امتناع کرده است.

اما این گزارش در ادامه گفتگوی تلفنی وزاری دفاع آمریکا و روسیه قابل ارزیابی است حال آنکه به ادعای وال استریت ژورنال، هدف از مذاکرات اخیر باز نگه داشتن کانال‌های دیپلماتیک میان مسکو -واشنگتن و نه رایزنی برای حل و فصل بحران اوکراین بوده است.

ظاهراً این مذاکرات محرمانه با هدف ممانعت از گسترش دامنه جنگ اوکراین به سطح هسته‌ای انجام شده است.

از سوی دیگر، روز گذشته، روزنامه «واشنگتن پست» از تلاش‌های مخفیانه دولت واشنگتن برای ترغیب کی یف به نشان دادن روی خوش به مذاکره با روس‌ها خبر داد.

در حالیکه اوکراین هرگونه گفتگو با مسکو را به برکناری «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه از قدرت مشروط کرده است، آمریکا از سران کی یف خواسته که از این موضع کوتاه بیاید.

البته واشنگتن پست به نقل از منابع آگاه مدعی شد که درخواست مقامات آمریکایی از کی یف در جهت فشار آوردن برای نشستن پای میز مذاکره نیست بلکه اقدامی حساب شده برای مطمئن شدن از حفظ حمایت دیگر کشور‌ها از اوکراین در میانه نگرانی‌ها از طولانی شدن جنگ است.

گزارش واشنگتن پست حاکی از پیچیدگی رویکرد دولت جو بایدن رئیس جمهور دموکرات آمریکا در قبال جنگ اوکراین است چراکه به رغم موضع گیری ظاهری مبنی بر ارئه کمک‌های کلان به کی یف فارغ از به درازا کشیدن نبرد، در خفا به دنبال راه حلی برای پایان دادن به بحرانی است که ۹ ماه از شروع آن می‌گذرد و به اندازه کافی اقتصاد دنیا را همزمان با نگرانی‌ها بابت ارتقای تنش‌ها به سطح هسته ای، تحت الشعاع قرار داده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته