دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 آبان 1401 - 22:38
امام جمعه کاشان:

دانشگاه باید محل نشر اندیشه‌های ناب اسلامی باشد

دانشگاه باید محل نشر اندیشه‌های ناب اسلامی باشد
امام جمعه کاشان با تأکید بر اینکه دانشگاه باید محل نشر اندیشه‌های ناب اسلامی باشد، گفت: اندیشه بزرگانی مانند مرتضی مطهری و علامه مصباح یزدی باید در دانشگاه‌ها و مراکز علمی منتشر شود.
کد خبر : 812731

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از کاشان، حجت‌الاسلام والمسلمین سید سعید حسینی در جمع شرکت کنندگان در همایش اساتید حوزه و دانشگاه منطقه کاشان و آران و بیدگل در مسجد چهارده معصوم علیهم‌السلام دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان اظهار کرد: اندیشه بزرگانی، چون مرتضی مطهری، علامه مصباح یزدی، باید در دانشگاه‌ها و مراکز علمی منتشر شود و از مسولان دانشگاه‌ها خواست از ره آورد‌های علمی این ذخایر معنوی بیشتر استفاده کنند؛ چراکه دانشگاه باید محل نشر اندیشه‌های ناب اسلامی باشد.

وی با بیان این که از ابتدای تاریخ تحولاتی در عالم انسانی رقم خورده است و شخصیت‌هایی در رقم خوردن آن مؤثر بوده اند، خاطرنشان کرد: به تصدیق بسیاری از شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی در عصر ما بزرگ‌ترین تحول در جامعه انسانی، پیروزی انقلاب اسلامی ایران است که مبتنی بر باور‌ها و ارزش‌های حقیقی و الهی است.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان با اشاره به پیش بینی امام خمینی (ره) مبنی بر گسترش برکات انقلاب در سطح جهان گفت: اکنون شاهد گسترش و به ثمر رسیدن این برکات در سراسر جهان هستیم.

وی امام خمینی (ره) را اولین شخصیت تأثیرگذار در انقلاب اسلامی ایران عنوان کرد و ادامه داد: اگر بخواهیم در کنار ایشان افراد مؤثری در انقلاب در نظر بگیریم، مهم‌ترین عامل برای سنجش تأثیر ایشان، میزان خدمت آن‌ها در جهت آگاهی بخشی و بیداری اسلامی در اجتماع است.

حجت‌الاسلام حسینی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران برپایه ارزش‌های الهی شکل گرفت، آن را قابل مقایسه با سایر انقلاب‌هایی که در جهان رخ داده ندانست و تصریح کرد: مهم‌ترین شعار انقلاب‌های دیگر آزادی بود که برای دستیابی به آن هزینه‌های سنگینی را متحمل شدند و نهایت چیزی را که به دست آوردند رفاه مادی بود، اما این شعار در مقایسه با شعار‌های اصیل انقلاب اسلامی که تحقق تعالی انسانی در سایه نظام اسلامی بود، جزء کوچکی شمرده می‌شود.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان اضافه کرد: آزادی مطلق در جامعة انسانی معنا و ارزش ندارد؛ در واقع آزادی‌ای ارزشمند است که در راستای تعالی انسان باشد و انسان را به کمال، سعادت انسانی و مقامی که خداوند برای انسان در نظر گرفته برساند.

وی با بیان اینکه همه انقلاب‌ها با اختلافاتی که در اهداف داشتند، به دنبال پیشرفت مادی بوده اند، تصریح کرد: هدف انقلاب اسلامی ایران فراتر از زندگی دنیایی بود و آثار اخروی اش بزرگ‌تر از آثار دنیوی اش است.

حجت الاسلام حسینی با تأکید بر این که در پیروزی انقلاب اسلامی و پیشرفت‌های بعد از آن، تمام اقشار مؤثر بودند، اما نقش همه مساوی نبود، اضافه کرد: برای این که دریابیم چه‎کسی نقش مؤثرتری در انقلاب داشته است، باید دید چه‎کسانی بیشتر به این پیشرفت و تعالی انسانی کمک کردند.

وی شهید مطهری را یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین شخصیت‌هایی دانست که به تصدیق دوست و دشمن در فضای فکری انقلاب نقش مؤثری داشته، و اظهار داشت: مطهری با توجه به عمر محدود بعد از انقلابش، مبانی فکری و ایدئولوژیک انقلاب را با نوشته ها، مصاحبه‌ها و سخنرانی هایش پایه گذاری کرد.

 امام جمعه کاشان ادامه داد: کسانی بعد از شهید مطهری راه ایشان را ادامه دادند، اما مطهری پیشتاز بود و البته همین مطهری نیز شاگرد امام خمینی (ره) به شمار می‌رفت.

وی با طرح این سؤال که چرا دشمن قبل از همه سراغ مطهری رفت، اظهار داشت: دشمن می‌دانست مهم‌ترین اقدامات برای روشن گری دربارة مبانی عقیدتی و ترویج فرهنگ اسلامی توسط مطهری انجام می‌شود، و به همین دلیل مطهری را هدف قرار داد.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان به دانشجویان توصیه کرد که کتاب‌های شهید مطهری را بخوانند و خطاب به دانشجویان گفت: قدر آثار شهید مطهری را بدانید، زیرا ارزش این آثار از معادن اورانیوم هم بیشتر است.

گفتنی است همایش اساتید حوزه و دانشگاه منطقه کاشان و آران و بیدگل همزمان با میلاد خجسته حضرت امام حسن عسکری علیه السلام و روز ۱۲ آبان سالروز جهاد و ایثار ملت شهیدپرور کاشان به همت بسیج دانشجویی، بسیج اساتید، روابط عمومی و حوزه معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی کاشان در تالار غیاث الدین جمشید کاشانی این دانشگاه برگزار شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته