دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 ارديبهشت 1395 - 08:55
رئیس کمیته فنی آزمون‌های دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی خبر داد

تحول در برگزاری آزمون ارتقا- گواهینامه دوره‌های آموزش تخصصی بالینی

دکتر آبتین حیدرزاده، معاون دستیاری و رئیس کمیته فنی آزمون‌های دبیرخانه شورای آموزش پزشکی وتخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مصوبات شورای آموزش پزشکی و تخصصی اشاره کرد و از برگزاری آزمون ارتقا- گواهینامه تخصصی در مناطق آمایشی کشور به صورت نیمه‌متمرکز خبر داد.
کد خبر : 81273

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، به نقل از روابط عمومی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آبتین حیدرزاده معاون دستیاری و رئیس کمیته فنی آزمون‌های دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: «در راستای اجرای برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی و با توجه به بحث آمایش سرزمینی، ماموریت‌گرایی و تمرکززدایی که یکی از محورهای مهم این برنامه‌ها است، شورای آموزش پزشکی و تخصصی برای دستیابی به اهداف این محور آغاز به تصویب مقررات جدید کرده است و به تبع آن دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی نیز در جایگاه بازوی اجرایی این شورا در حال برنامه‌ریزی برای اجرای مصوبات مربوطه می‌باشد.»


حیدرزاده گفت: «آزمون‌های سالیانه ارتقای دستیاران در چند سال اخیر به‌صورت مستقل در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برگزار می‌شد و هیچ‌گونه ابزار سنجش مقیاس‌ه­ا برای سطح توانمندی دستیاران در طول دوره دستیاری با سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سطح کشور وجود نداشت.»


او افزود: «آزمون گواهینامه تخصصی نیز که منجر به صدور مدرک و مجوز ارائه خدمات تخصصی به آحاد کشور در مناطق متعدد و عمدتا مناطق محروم و نیازمند کشور می‌شود، نیز در اکثر مراکز آموزشی به‌صورت مستقل انجام شده است و همان چالش‌های عنوان شده برای آزمون ارتقا درمورد امتحانات گواهینامه نیز مصداق دارد.»


رئیس کمیته فنی آزمون‌های دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی، پایش و ایجاد نظام ارزیابی ادواری مناسب از سطوح آموزشی در رشته‌های تخصصی بالینی را لازمه برقراری عدالت در آموزش عالی و نیز تربیت نیروی متخصص پاسخگو دانست و گفت: «در همین راستا شورای آموزش پزشکی و تخصصی بر آن شد تا با تصویب مصوبه‌ای، تغییراتی در مصوبات قبلی ایجاد کند. طبق مقررات جدید تاکید بر برگزاری آزمون‌های ارتقا و گواهینامه به‌صورت نیمه‌متمرکز در مناطق آمایشی است؛ به طوری که در هر منطقه آمایشی سئوالات هر رشته تخصصی به‌صورت متمرکز با حضور اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی مستقر در همان منطقه، در دانشگاه علوم پزشکی مرکز منطقه طراحی شده، که این روند به یکنواختی سئوالات مورد آزمون در یک منطقه آمایشی منجر می‌شود.»


او گفت: «از دیگر سو به جهت انجام پایش توانمندی و بنیه علمی دستیاران همه مراکز آموزشی کشور در حین آموزش و نیز فراغت از تحصیل، دبیرخانه شورای آموزش پزشکی اقدام به طراحی 30% سئوالات هر رشته کرده است که این سئوالات در دفترچه آزمون همه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به‌صورت یک‌شکل به عنوان سئوالات لنگرگاه قرار می‌گیرد.»


حیدرزاده گفت: «سئوالات رشته‌های تخصصی بالینی که تعداد برنامه‌های آموزشی آنان کمتر از 10 برنامه در سطح کشور باشد، کاملا به‌صورت متمرکز و از سوی دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی طراحی و در اختیار مناطق آمایشی دارای برنامه آموزشی قرار می‌گیرد.»


حیدرزاده گفت: «امیدواریم با اجرای این روش ضمن بهره‌مندی از ظرفیت‌های مناطق آمایشی کشور، چالش‌ها و قوت‌های آموزش تخصصی بالینی کشور شناسایی و برنامه‌ریزی مناسب برای ارتقای آموزش در این مقطع انجام شود.»


او افزود: «دستورالعمل اجرایی مرتبط با انجام نظرخواهی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و تشکیل جلسات کارشناسی با حضور افراد خبره تنظیم شده است که متعاقبا به دانشگاه‌های علوم پزشکی ارسال می‌شود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب