دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
محققان دریافتند؛

تشخیص یک نوع سرطان ۳ سال زودتر ممکن می‌شود

تشخیص یک نوع سرطان ۳ سال زودتر ممکن می‌شود
محققان در تازه‌ترین بررسی‌های اخیر خود دریافتند، تشخیص یک نوع سرطان شایع سه سال قبل از بروز آن ممکن است.
کد خبر : 812367

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا، محققان در پژوهش‌های اخیر خود دریافتند، سرطان لوزالمعده می‌تواند سه سال زودتر تشخیص داده شود، اگر افراد به طور منظم وزن شوند و سطح قند خون آنها بررسی شود.

تاخیر در زمان به عنوان یک عامل مهم برای کمک به شناسایی زودهنگام سرطان پانکراس شناخته شده است، اما یافته‌ها نشان می‌دهد که مقایسه تغییر وزن و قند خون یک فرد با افراد مشابه می‌تواند شانس تشخیص زودهنگام این نوع سرطان را تا حد زیادی افزایش دهد.

محققان شاخص توده بدن (BMI) و اندازه گیری قند خون 8777 بیمار مبتلا به سرطان لوزالمعده را با تقریباً 35000 فرد سالم و بدون درگیری با سرطان لوزالمعده در همان سن و جنس مقایسه کردند.

با نگاهی به قرائت‌ها در پنج سال قبل از تشخیص برای بیماران، و همان دوره زمانی در افراد بدون سرطان، مشخص شد که تفاوت‌ها خیلی زود ظاهر می‌شوند.

محقق این پژوهش گفت: کاهش قابل توجه وزن و افزایش گلوکز خون را می‌توان در سال های قبل از تشخیص سرطان پانکراس در بیماران تشخیص داد. در مراحل اولیه سرطان لوزالمعده، قند خون افراد افزایش می‌یابد زیرا اندام آسیب دیده قادر به تولید انسولین کافی نیست؛ هورمونی که قند خون را تحت کنترل نگه می‌دارد.

همچنین تومورها می‌توانند باعث شوند بدن کالری بیشتری از حد معمول بسوزاند و منجر به کاهش وزن غیرمنتظره شود.

این مطالعه که در مجله PLOS One منتشر شد، نشان داد که افراد مبتلا به سرطان لوزالمعده دارای شاخص توده بدنی تقریباً سه واحد کمتر از گروه مقایسه افراد هم سنشان در هنگام تشخیص هستند.

میانگین BMI بیماران سرطانی که با تقسیم وزن افراد بر قد آنها محاسبه می شود، 25.7 بود، در حالی که میانگین BMI برای افراد بدون سرطان 28.4 است.

نکته مهم این است که تغییر وزن افرادی که به سرطان مبتلا شده‌اند به طور میانگین دو سال قبل از تشخیص آن‌ها از نظر آماری متفاوت از سایر شرکت‌کنندگان بود. اما علیرغم اهمیت شاخص توده بدنی، بیش از یک سوم بیماران سرطانی در سال قبل از تشخیص، هیچ اندازه گیری وزنی از سوی پزشک خود نداشتند.این مطالعه اهمیت بررسی منظم وزن و سطح قند خون را نشان داد تا بسیاری از بیماری‌ها قبل از آنکه به صورت جدی بروز کنند، تشخیص داده شوند.

انتهای پیام/

برچسب ها: مبتلا به سرطان
ارسال نظر
هلدینگ شایسته