دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 آبان 1401 - 14:44
آنا گزارش می‌دهد؛

همه آنچه باید درباره سرنوشت تفکیک وزارت صمت بدانیم

همه آنچه باید درباره سرنوشت تفکیک وزارت صمت بدانیم
استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی در جلسه علنی امروز مجلس با مخالفت نمایندگان مواجه شد که نه خبری از تفکیک این وزارتخانه هست و نه اتفاق جدیدی در زمینه واردات خودرو روی داده است.
کد خبر : 812247

گروه سیاست خبرگزاری آنا- میثم حمزه‌لو- استیضاح سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت با همه انتقاداتی که به عملکرد وی وجود داشته و دارد در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه، دهم آبان) مجلس شورای اسلامی، پس از کش و قوس‌های فراوان رأی نیاورد، اما ابقای فاطمی‌‎امین بر کرسی وزارت صنعت، معدن و تجارت موجب نشد تا سایه انتقادات از سر وزیر صمت برداشته شود و سایه انتقادات نسبت به عملکرد وی همچنان بر روی این وزارتخانه سنگینی می‌کند؛ از طرف دیگر استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجلس نیز ماجرایی دارد که در ادامه بیان خواهد شد.

*ماجرای استیضاح فاطمی‌امین در مجلس چیست؟

استیضاح سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت برای اولین بار اواسط مرداد امسال از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس و آن هم به دلیل تعلل و تأخیر در واردات خودرو و اجرایی نشدن مصوبه قانونی مجلس در این زمینه مطرح شد، البته در همان مقطع نیز برخی دیگر از نمایندگان از جمله لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی پیشقراول استیضاح فاطمی‌امین شدند، به طوری که این دسته از نمایندگان تفکیک حوزه صنعت از تجارت را راهگشای حل مشکلات عدیده این وزارتخانه عریض و طویل می‌دانستند.

همه آنچه باید درباره سرنوشت تفکیک وزارت صمت بدانیم

بر همین اساس، دو موضوع تفکیک حوزه صنعت از تجارت و تأخیر و تعلل در اجرای مصوبه قانونی مجلس برای واردات خودرو موجب شد تا اولین استیضاح در دولت سیزدهم از سوی خانه ملتی‌ها رقم بخورد، به نحوی که در اواسط مرداد امسال، بیش از 30 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تهیه طرحی خواستار استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت شدند و کار به جایی رسید که پس از اعلام وصول نامه استیضاح وزیر صمت در صحن پارلمان، فرصتی برای حضور سیدرضا فاطمی‌امین در مجلس و برگزاری جلسه استیضاح در همان روزهای نیمه تابستان فراهم شد، اما به ناگاه شرایط طور دیگری و استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجلس منتفی شد.

*چرا استیضاح فاطمی‌امین در نیمه تابستان منتفی شد؟ 

پس از طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت با امضای بیش از ۳۰ تن از نمایندگان مجلس، محمدباقر قالیباف در جلسه علنی هفتم تیر امسال اعلام کرد: از نمایندگان درخواست‌کننده استیضاح وزیر صمت یک خواهشی داشتم که یک فرصت دو ماهه به دولت بدهیم. با آقای رئیس‌جمهور در آخرین صحبتی که با هم کردیم به این جمع‌بندی رسیدیم که این وزارتخانه نیازمند این است که تفکیک شود.

همه آنچه باید درباره سرنوشت تفکیک وزارت صمت بدانیم

این اظهارات قالیباف مبنی بر فرصت دو ماهه به وزیر صمت برای حل مشکلات و توافق با دولت برای تفکیک این وزارتخانه در حالی مطرح شد که امروز بیش از چهار ماه از آن وعده وعیدها گذشته و نه تنها مشکلات هنوز حل نشده و تفکیکی هم صورت نگرفته، بلکه مجدد نمایندگان را بر آن داشت تا دوباره طرح استیضاح سیدرضا فاطمی‌امین را به جریان بیاندازند، آن هم به دلایل قبلی، یعنی تعلل در اجرای قانون واردات خودرو و تفکیک وزارت صمت.

در نهایت اینکه همان طور که پیشتر نیز بیان شد، استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت با انبوهی از مشکلات این وزارتخانه و با وجود عدم تفکیک در وزارت صمت و اجرای قانون واردات خودرو، در مجلس رأی نیاورد.

*تفکیک صنعت از تجارت به کجا رسید؟ 

با وجود اینکه استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجلس رأی نیاورد و یکی از دلایل اصلی استیضاح سیدرضا فاطمی‌امین نیز همین مسئله بوده است، محمدباقر قالیباف رئیس نهاد قانونگذاری کشور پس از قطعی شدن رأی نیاوردن استیضاح فاطمی‌امین درباره تفکیک این وزارتخانه اعلام کرد که مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیسیون صنایع، موضوع تفکیک را بررسی کردند جمع بندی تخصصی به تفکیک وزارت صمت به دو وزارت خانه نرسیده است.

همه آنچه باید درباره سرنوشت تفکیک وزارت صمت بدانیم

این اظهارات متناقض رئیس مجلس در حالی مطرح شد که در وی در تیرماه امسال از نمایندگان استیضاح‌کننده وزیر صمت خواسته بود که طرح استیضاح را فعلا به تعویق انداخته و به فاطمی‌امین فرصت دو ماهه‌ای بدهند، از طرف دیگر او گفته بود که در توافق با رئیس‌جمهور مقرر شده تا وزارت صنعت، معدن و تجارت تفکیک شود.   

در همین راستا، علی‌اکبر کریمی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس و از طراحان استیضاح وزیر صمت، پیرو مهلت دو ماهه به فاطمی‌امین گفته بود: در آن روزها از سوی دولتی‌ها مخالفتی با اجرای طرح تفکیک نشد و موضعی خلاف خواست مجلس از سمت دولتی‌ها دیده نشد، بر همین اساس ما همچنان منتظر هستیم تا دولت تفکیک را اجرایی کند.

همچنین صدیف بدری نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز در انتقاد نسبت به تفکیک نشدن وزارت صمت گفته بود: من فکر می‌کنم دولت اراده‌ای برای تفکیک وزارتخانه ندارد، با آقای قالیباف صحبت کردیم و متوجه شدیم که ظاهرا نظر دولت همان مصوبه‌ای است که از قبل در مجلس بود و شورای نگهبان ایراد گرفته بود.  

همه آنچه باید درباره سرنوشت تفکیک وزارت صمت بدانیم

در نهایت اینکه، طی روزهای اخیر پیش‌بینی می‌شد که با نزدیک شدن به پایان مهلت مجلس به وزیر صنعت، معدن و تجارت، اخباری مبنی بر تفکیک این وزارتخانه شنیده شود، اما با وجود اعلام منتفی شدن این امر از سوی رئیس مجلس، سؤال اساسی که در اذهان مطرح می‌شود این است که آیا با وجود مهلت دو ماهه به وزیر صمت با وساطت محمدباقر قالیباف و رأی نیاوردن استیضاح، انتقادات نسبت به عملکرد وزیر صمت پایان یافته است؟ آیا بهتر نبود اقدامات کارشناسی درباره تفکیک و یا عدم تفکیک وزارت صمت زودتر انجام می‌شد؟

انتهای پیام/

حمزه‌لو
ارسال نظر
هلدینگ شایسته