دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 آبان 1401 - 09:23
آنا گزارش می‌دهد؛

تسهیل دسترسی «کودکان پروانه‌ای» به اقلام دارویی جزو اولویت‌های دستگاه دیپلماسی است

تسهیل دسترسی «کودکان پروانه‌ای» به اقلام دارویی جزو اولویت‌های دستگاه دیپلماسی است
وزارت امور خارجه در راستای مقابله با تحریم‌های آمریکا، سهولت دسترسی کودکان پروانه‌ای به اقلام دارویی را جزو اولویت‌های مهم خود قرار داده است.
کد خبر : 812123

به گزارش گروه منطقه و جهان خبرگزاری آنا، امروز واژه حقوق بشر تنها یک ابزار سیاسی در دست رهبران کشور‌های غربی است تا به وسیله آن دیگر کشور‌های مستقل را تحت فشار قرار داده و به خواست و هدف خود دست یابند، بی آنکه خود به آنچه بیان می‌کنند اعتقادی داشته باشند. 

 پس از روی کارآمدن دولت بایدن و علی رغم تمام وعده وعید‌های انتخاباتی که در قبال اصلاح نوع رابطه خود با ایران داده بود، شاهد تداوم رویکرد خصمانه آمریکا بودیم. 

دولت بایدن با شعار اصلاح آنچه که دولت ترامپ پایه گذاری کرده بود و البته احیای برجام در انتخابات پیروز شد، اما آنچه در عمل اتفاق افتاد تداوم سیاست فشار حداکثری علیه ایران و وضع تحریم‌های بیشتر در قبال ایران در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف بود.

متعاقب تحریم‌های گسترده آمریکا علیه ملت ایران در سال‌های اخیر که منجر به سخت شدن زندگی اقشار مختلف مردم ایران و به خصوص بیماران خاص باتوجه به دسترسی محدود آن‌ها به اقلام دارویی شده بود، وزارت امور خارجه تلاش‌های بسیاری را برای دور زدن تحریم‌های دارویی آمریکا علیه بیماران خاص انجام داده است. 

در این ارتباط «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان پس از بازدیدی که اخیرا از «بیماران‌ ای بی» داشت خطاب به رهبران کشور‌های غربی دایه دار دفاع از حقوق بشر این طور گفت: «آیا وقت آن نرسیده که مصلحان جهان و نیز مدعیان حقوق بشر از خود بپرسند، چه ارتباطی میان شعار‌های حقوق بشری و تحریم صادرات پانسمان بیماران "ای‌بی" و یا داروی بیماران خاص به ایران وجود دارد؟»

یکی از نکات جالب توجه آنجاست که دولت آمریکا مدعی است که تحریم‌های وضع شده علیه ایران به زندگی مردم لطمه‌ای وارد نمی‌کند و صرفا حکومت ایران را هدف قرار داده است، حال آنکه به وضوح دسترسی بسیار از مردم ایران به امکانات و تسهیلات ارتباطات خارجی در حوزه‌های مختلف کسب و کار و سلامت به خطر افتاده و محدود شده است.

در همین ارتباط «النا دوهان» گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد درباره تاثیر منفی اقدامات یکجانبه قهرآمیز که به تهران سفر کرده بود، گفت: «تحریم‌های یکجانبه، اولیه و ثانویه و تهدید به اعمال تحریم‌ها، همه این‌ها بحث وضعیت حقوق انسانی را در ایران به خطر انداخته است. این تحریم‌های اعمال شده بر صادارت کالا‌ها و تحریم بانک‌های ایرانی و همچنین تحریم غذا و دارو باعث کاهش درآمد دولت و افزایش قیمت‌ها شده و به فقر انجامیده و به معیشت مردم آسیب زده و بیشترین افراد آسیب پذیر و فقیر، پناهندگان و زنان سرپرست خانوار متاثر از آن شده‌اند.»

ذکر این نکته هم لازم هست که در تحریم‌های اعمالی آمریکا علیه ایران کشور‌های اروپایی نه تنها مخالفت و ممانعتی نکردند بلکه همراهی گسترده‌ای نیز با طرف آمریکایی داشتند، بنابراین آن‌ها نیز در این «اقدام ناقض حقوق بشری» سهیم هستند.

بر همین اساس، کشور‌های غربی (آمریکا، کانادا، اروپا) در ماه‌های اخیر فشار سنگینی را بر ایران در موضوع «حقوق بشر» وارد می‌آورند و با بهره مندی از گستره رسانه‌های تحت نفوذشان هجمه روانی شدیدی را به تهران تحمیل می‌کنند تا بتوانند متعاقب آن با وضع تحریم‌ها و محدودیت‌های بیشتر، به زعم خود تهران را تضعیف کرده تا از سیاست‌های منطقه‌ای و حمایتش از گروه‌های مقاومت دست بکشد.

اما این اقدامات از سوی غربی‌ها در حالی رخ میدهد که آمریکا، کانادا، انگلیس، فرانسه، آلمان و بسیاری دیگر از متحدین غربی و عربی آن‌ها کارنامه‌های بسیار منفی و سیاهی در انجام «اقدامات ناقض حقوق بشری» دارند، اما به لطف بهره‌مندی از ابزار قدرتمندی، چون رسانه می‌توانند بر اقدامات خود و متحدینشان سرپوش گذاشته و به کشور‌های مستقل فشار آورند.

در خاتمه آنکه، آمریکا امروز با وضع تحریم‌های یکجانبه علیه ملت ایران مستقیما زندگی مردم و شهروندان ایرانی را تحت تاثیر قرار داده و قشر آسیب پذیر بیماران خاص را نیز با محروم کردن از دسترسی به دارو‌های مورد نظرشان در تنگنای شدیدی قرار داده که این اقدام ناقض کنوانسیون‌های بین المللی حقوق بشری است و این امیدواری وجود دارد که با پیگیری‌های مستمر حقوقی و دیپلماتیک «قوه قضاییه» و «وزارت امور خارجه» علاوه بر خنثی‌سازی تحریم ها، عاملان و بانیان وضع تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران نیز مورد بازخواست و محاکمه قرار بگیرند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۱ نظر
مالمیر
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۵
۰
نماینده کشورمان بهتر است درصحن سازمان ملل اعلام کند که هر کشوری که داروی بیماران پروانه ای را دارد حاضریم با نفت تهاتر انجام دهیم و بدلیل تحریم آمریکا کودکان پروانه ای دارای مشکل هستند
هلدینگ شایسته