دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پول آزادراه تهران-شمال جور شد/ وزارت راه زمین می‌فروشد

پول آزادراه تهران-شمال جور شد  وزارت راه زمین می‌فروشد
وزارت راه و شهرسازی مجاز شد تا سقف ۳ هزار میلیارد تومان برای تأمین مالی آزادراه‌های تهران-شمال، حرم تا حرم، اراک-خرم آباد و اصفهان-شیراز اراضی در اختیار خود را به فروش برساند.
کد خبر : 812071

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد و کارآفرینی خبرگزاری آنا، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور مصوبه موافقت هیئت دولت با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای تأمین مالی ساخت ۴ آزادراه شریانی کشور ازمحل فروش اراضی دولت را به این وزارت خانه ابلاغ کرد.


بر اساس مصوبه هیئت وزیران، وزارت راه و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن) مجاز است تا سقف ۳ هزار میلیارد تومان از اراضی در اختیار خود را برای ساخت ۴ آزادراه تهران-شمال، حرم تا حرم، اراک-خرم آباد و شیراز-اصفهان به قیمت کارشناسی رو به فروش برساند.


منابع حاصل از فروش این اراضی در اختیار شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور به عنوان متولی احداث پروژه‌های زیربنایی بخش حمل و نقل و آزادراه‌ها قرار گیرد.


پول فروش اراضی وزارت به جای مسکن سازی به آزادراه سازی می‌رود


این در حالی است که طبق قانون جهش تولید مسکن اراضی در اختیار وزارت راه و شهرسازی یا می‌بایست به نهضت ملی مسکن داده شود یا به عنوان منابع مولد به فروش رفته و منابع حاصل از آن از طریق صندوق ملی مسکن به تسهیلات ساخت مسکن داده شود.


**انتقاد عضو هیئت رئیسه مجلس از فروش اراضی وزارت راه برای ساخت آزادراه به جای مسکن


پیش از این نیز اواخر مهر ماه امسال مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از افزایش پیدا نکردن وام مسکن روستایی گفته بود: اخیراً شنیدیم قرار است ۳ هزار میلیارد تومان از منابع فروش زمین وزارت راه برای ساخت آزادراه شمال صرف شود که این شیوه درستی نیست.


**قانون مشارکت بخش‌های غیر دولتی در ساخت آزادراه


وزارت راه و شهرسازی در حالی با فروش اراضی دولتی دنبال تأمین مالی احداث آزادراه‌هاست که بر اساس قانون مشارکت بخش غیر دولتی در پروژه‌های راه و ترابری، دولت می‌تواند پروژه‌های آزادراه سازی را با مشارکت بخش‌های خصوصی و غیر دولتی احداث کرده و اصل و سود سرمایه‌گذار را از محل دریافت عوارض عبور از آزادراه‌ها، مستهلک کند.

**معاون وزیر راه: تأمین مالی آزادراه تهران-شمال میان وزارت راه و بنیاد مستضعفان؛ نصف نصف

گفتنی است خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور نیز روز گذشته اعلام کرده بود در دیداری که چهارشنبه ۴ آبان با حضور مدیران ارشد وزارت راه و شرکت ساخت، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و سازمان برنامه و بودجه از قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال به عمل آمد، بر تقسیم تأمین مالی احداث این قطعه از آزادراه تهران-شمال به صورت ۵۰ درصد سهم دولت (وزارت راه) و ۵۰ درصد سهم بنیاد مستضعفان تأکید شد.

به گفته خادمی تا کنون ۶ هزار میلیارد تومان برای ساخت ۸۸.۵ درصد از قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال هزینه شده که نیمی از آن را دولت و نیمی دیگر را بنیاد مستضعفان تأمین کرده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته