دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 آبان 1401 - 10:55
در گفت‌وگوی نویسنده با آنا مطرح شد؛

کتابی که به همه شبهات درباره «علامه طباطبایی» پاسخ می‌دهد

کتابی که به همه شبهات درباره «علامه طباطبایی» پاسخ می‌دهد
نویسنده کتاب «چراغ روشنی‌بخش» گفت: به اعتقاد بسیاری از شاگردان علامه، ایشان نه تنها در انقلاب نقش داشتند، بلکه شکل‌گیری بعد فرهنگی انقلاب اسلامی نیز حاصل مجاهدت‌های ایشان بود.
کد خبر : 811970

به گزارش گروه تاریخ و فرهنگ خبرگزاری آنا، رحمت رمضانی، کتاب «چراغ روشنی‌بخش» در آخر تابستان امسال از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی روانه بازار نشر شد.

بر اساس این گزارش، کتاب به بررسی مشی سیاسی و اجتماعی علامه سید محمدحسین طباطبایی می‌پردازد و «محمد جعفربگلو»، نویسنده کتاب با مستندات تاریخی به شبهاتی که تحریف گران درباره علامه طباطبایی القاء می‌کنند پاسخ در خور و شایسته می‌دهد.

به دلیل نقش علامه طباطبایی در انقلاب اسلامی با تربیت شاگردانی، چون حضرات آیات خامنه‌ای، مطهری، بهشتی، مصباح‌یزدی، قدوسی و ... با محمد جعفر بگلو نویسنده کتاب به گفتگو پرداختیم.

محمد جعفربگلو، نویسنده این کتاب در گفتگو با خبرنگار تاریخ خبرگزاری آنا، اظهار داشت: با توجه به شبهه‌هایی که تحریف‌گران تاریخ درباره نگاه علامه طباطبایی به انقلاب اسلامی مطرح می‌کردند، مرکز اسناد انقلاب اسلامی به عنوان متولی صیانت از تاریخ انقلاب بر آن شد تا پژوهش جامعی در این خصوص تدوین کند. از این رو کتاب «چراغ روشنی‌بخش» تولید شد.

وی ادامه داد: متاسفانه خلاء پژوهشی و اسنادی در این حوزه موجب شده بود تا معاندین در این رابطه به تحریف تاریخ دست بزنند. در این کتاب سعی کردیم به صورت مستند و علمی به شبهات تاریخی پاسخ دهیم.

این پژوهشگر تاریخ تصریح کرد: در این اثر، همه روایت‌ها مستند و علمی است. تمام تلاش ما این بود تا با کمک اسناد و مدارک متقن تاریخی به بررسی مشی سیاسی علامه طباطبایی بپردازیم.

وی با بیان این که در این کتاب اسناد تازه‌ای درباره رویکرد سیاسی علامه منتشر شده است، یادآور شد: در دوران نهضت اسلامی، امضای علامه طباطبایی را پای اعلامیه‌های متعددی می‌بینیم که از آن جمله می‌توان به اعلامیه مهم علما در اسفند ۱۳۴۱ اشاره کرد. در بین امضاءکنندگان این اعلامیه، نام علامه طباطبایی در کنار اسامی علمای دیگری از جمله امام خمینی و آیت‌الله گلپایگانی دیده می‌شود.

جعفربگلو ادامه داد: علاوه بر این، در کتاب اسنادی درباره توجه علامه نسبت به مجاهدان فلسطینی درج شده است. این اسناد گزارش‌های ساواک مربوط به سال ۱۳۴۹ است. براساس این اسناد، در آن سال، علامه به همراه آیات مطهری و زنجانی، اعلامیه‌ای را منتشر کردند که در آن، شماره‌حساب‌هایی برای کمک به مجاهدان فلسطینی به مردم معرفی شده بود. این ماجرا حساسیت ساواک را در پی داشت.

نویسنده کتاب «چراغ روشنی‌بخش» ادامه داد: در کتاب همچنین روایت‌هایی درباره مواجهه علامه طباطبایی با رژیم پهلوی درج شده است. در سندی که در این مبحث آمده و مربوط به ۲۲ اسفند ۱۳۳۵ است، گزارشگر ساواک علامه را اینطور معرفی می‌کند: «مخالف کمونیسم هستند، ولی به دستگاه حاکمه کشور هم اعتقادی ندارند.»

وی تصریح کرد: در بخشی از این کتاب تلاش کردیم تا دیدگاه‌های سیاسی علامه طباطبایی درباره موضوعات مهم همچون ولایت فقیه و حکومت اسلامی را بررسی کنیم تا خواننده برداشت دقیقی از مشی سیاسی و اجتماعی علامه کسب کند.

این پژوهشگر تاریخ ادامه داد: یکی از مهمترین مباحث کتاب، پاسخ به شبهه‌ای است که در سال‌های اخیر درباره علامه مطرح شده است. این شبهه بر آن است تا علامه را مخالف انقلاب اسلامی نشان دهد. در کتاب تلاش کردیم با نگاه به تاریخ، به این سوال پاسخ دهیم که آیا علامه با انقلاب مخالف بود؟ و آیا این جمله منسوب به ایشان است که: «تن‌ها شهید این انقلاب، اسلام بود»؟ در مبحثی از کتاب تحت عنوان «پاسخ به یک شبهه» تلاش شد تا به طور علمی و مستند به این شبهه پاسخ داده شود.

وی گفت: به اعتقاد بسیاری از شاگردان علامه، ایشان نه تنها در انقلاب نقش داشتند، بلکه شکل‌گیری بعد فرهنگی انقلاب اسلامی نیز حاصل مجاهدت‌های ایشان بود. مرحوم علامه با تربیت شاگردانی، چون آیات خامنه‌ای، مطهری، بهشتی، مصباح‌یزدی، قدوسی و ... نقش ویژه‌ای در پیروزی انقلاب اسلامی داشتند. از همین رو است که رهبر معظم انقلاب اسلامی از تعبیر «چراغ برافروخته و روشنی‌بخش» برای ایشان استفاده کردند. به واقع، علامه به مثابه چراغ روشنی‌بخشی بود که بعد فکری و فرهنگی مبارزه را سامان‌دهی کرد و از این رو در پیروزی انقلاب اسلامی، نباید نقش ایشان انکار شود.

گفتنی است کتاب «چراغ روشنی‌بخش (جستاری بر مشی سیاسی علامه طباطبایی)» در ۲۱۷ صفحه و با قیمت ۷۰ هزار تومان، توسط موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی به تبع رسیده است. علاقمندان می‌توانند برای تهیه این اثر، به پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی به آدرس Www.irdc.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته