بازگشت خودروسازان فرانسوی و چینی به ایران منوط به جبران خسارت بدعهدی است/ تولید بنز «ای ۲۰۰» در ایرانخودرو
امیرحسین کاکایی در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصادوکارآفرینی خبرگزاری آنا، با اشاره به صحبتهای منوچهر منطقی مبنی بر حذف قرعه کشی خودرو گفت: اگر قیمتها واقعی شود میتوانیم سامانه قرعه کشی را حذف کنیم. مشاهده کردید که قیمتهای خودروسازی سایپا با حذف قیمت دستوری به قیمت بازار نزدیک شدند و قبل از این که قرعه کشی را حذف کنند خود به خود صف ثبت نام قرعه کشی این خودروساز حذف شد.
کاکایی افزود: زمانی قرعه کشی موضوعیت پیدا کرد که قیمتها پایینتر از قیمت بازار بود و یک رانت ۵۰ الی ۱۰۰ درصدی از خرید حاصل میشد. سرورهای سایت ثبت نام پاسخگو صف خرید خودرو ارزان نبود برای همین صمت مجبور به ایجاد قرعه کشی شد. ما وقتی حذف کامل قرعه کشی را خواهیم داشت که اختلاف قیمت بین بازار و کارخانه از بین رفته باشد این مهم در بورس یا در در بازار آزاد ممکن است.
کاکایی تاکید کرد: قیمت دستوری پایینتر از قیمت تمام شده است و باعث زیان فنی به خودروساز شده است. دولت تا به امروز مجبور بوده، ولی تا به حال زیر بار گران کردن نرفته است. در حال حاضر قیمت خودروهای سایپا تقریبا آزاد شده است، اما قیمت خودروهای ایران خودرو هنوز دستوری هستند.
کاکایی افزود: اگر فرض بگیریم که قیمتها واقعی و بالطبع افزایش داشته اند. تقاضا به علت تورم بالای ۱۰ سال گذشته و کاهش تولید ناخالص داخلی کاهش خواهد داشت و بازار به سمت تعادل خواهد رفت. در حال حاضر درآمد اکثریت جامعه متناسب با هزینههای واقعی بالا نرفته است و این باعث میشود مصرف به تبعیت از گران شدن پایین بیاید. در صورتی که خودرو به قیمت واقعی عرضه بشود ما به این تعداد مصرف کننده نداریم لذا به زودی خواهید دید که مشتریها به شدت ریزش میکنند و خودروسازها مجبور به تحریک بازار به وسیلهی لیزینگ و وام میشود.
این کارشناس حوزه صنعت افزود: متاسفانه سیاست گذاریهای غلطی در کشور در حال انجام است و در نتیجه صنعت به صورت زیگزاگی حرکت میکند و رفتارهای متناقض میکند. در همین دو سه روز پیش مدیر کل خودرو اعلام کرد ۹ مدل خودرو جدید ایرانی به بازار اضافه خواهد شد این موضوع به صنعت لطمه میزند. قبل از معرفی آریسان ۲ و به تیراژ نرسیدن آن مدل سه آن معرفی میشود این مساله به صنعت هزینه تحمیل میکند و این هزینهها را مردم پرداخت خواهند کرد. معرفی خودرو جدید ظاهرش زیباست، اما وقتی به باطن ماجرا ورود پیدا میکنیم هزینه خودروسازی افزایش پیدا کرده و در نتیجه دوباره مصرف کننده ضرر میکند.
کاکایی اشاره کرد: ما نمیتوانیم با تولید چند مدل خودرو به قلهی تولید خودرو اقتصادی برسیم. سوال ما از وزیر صنعت این است که چرا قول تولید بیشتر را میدهد، اما در عمل دست به تولید چند مدل خودرو میزند؟ سیاست گذاریها باید بر اساس مبانی اقتصادی باشد، متناقض نباشد و به صورت مداوم تغییر نکنند.
کاکایی گفت: من لیست کمپانیهایی که از آنها خودرو وارد میشود را ملاحظه کردم در این لیست اسم ناراحت کننده شرکت رنو بود، شاید عدهای بگویند که ورود فرانسویها خیلی عالی است، اما وقتی رنو بازار ایران را ترک میکرد ما صدمات زیادی دیدیم. در آن سالها خط تولید ال نود ما متوقف شد و ما زیان زیادی کردیم. چه کسی پاسخگوی زیان احتمالی ما در آینده خواهد بود؟ رنو برای بازگشت به بازار ایران اول باید تعهدات قرارداد قبلی را انجام دهد و خسارت وارده را جبران کند. آقایان سیاستگذار بدون توجه به قرارداد قبلی قصد واردات از رنو را دارند که همچین حقی را نخواهند داشت. ما باید با همهی دنیا فعالیت کنیم، اما باید در چهارچوب قانون و تعهدات باشد.
کاکایی در آخر دربارهی حضور خودروسازان خارجی گفت: خودرو ساز چینی نیز از این قائده مستثنی نیست مثلا دانگ فنگ به یکباره بازار ایران را رها کرد و خسارت زیادی به ایران خودرو وارد کرد. با رفتن این خودروساز چینی یکسری از خودروها ناقص ماندند و آبروی ما پیش مردم رفت و ایران خودرو مجبور شد جریمه پرداخت کند. نباید رویه به این صورت باشد که شرکای اقتصادی ما فرار کنند و ما فحشش را بخوریم. خودروسازان فراری بعد از بازگشت به بازار ایران، اول باید از خودروساز ما اعاده حیثیت و خسارت وارده او را جبران کنند بعد اجازه فعالیت خواهند داشت. این نکته را نیز نباید فراموش کنیم که در همین چند وقت پیش ما در ایران خودرو بنز ای ۲۰۰ تولید میکردیم با این که مونتاژ کامل بود، اما در خود ایران خودرو انجام میشد.
انتهای پیام/