دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 ارديبهشت 1395 - 15:24

ارائه گزارش روند تهیه پرونده ثبتی بافت تاریخی یزد و ارسال به یونسکو

با حضور حناچی معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، استاندار یزد و معاونان وی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، شهردار یزد، مدیر پایگاه پژوهشی شهر تاریخی یزد و جمعی دیگر از مسئولین این حوزه در استانداری یزد جلسه‌ای درخصوص بررسی پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد برگزار شد.
کد خبر : 81183

به گزارش گروه فرهنگی آنا به نقل از روابط عمومی، امورفرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، در این جلسه مجتبی فرهمند گزارشی از روند تهیه، تکمیل و ارسال پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد به یونسکو ارائه کرد.


مدیر پایگاه پژوهشی شهر تاریخی یزد عنوان کرد: این پرونده در بهمن ماه سال گذشته به عنوان پرونده اولین شهر زنده جهت ثبت در فهرست جهانی یونسکو ارسال گردید و ارزیابان یونسکو تا پایان تیرماه جهت بررسی و تأیید این پرونده به یزد سفر خواهند کرد.


وی با اشاره به اینکه یونسکو شش معیار برای آثار داوطلب مطرح کرده که خوشبختانه یزد هر شش معیار را دارا است، افزود: این پرونده در هفت فصل تدوین شده است که در فصل‌های مختلف، توصیف از کلان‌مقیاس تا ریزمقیاس انجام شده و در برخی فصل‌ها حتی جزئی‌ترین عناصر از جمله عناصر خشت، تزئینات و گچبری‌ها و ... مورد بررسی قرار گرفته است.


فرهمند خاطرنشان ساخت: ارزش وقف به عنوان یکی از ابزارهایی که باعث پایداری بافت تاریخی شده است در پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد به طور کامل مطرح شده است.


مدیر پایگاه میراث فرهنگی یزد با اشاره به اینکه محدوده عرصه ثبت جهانی بافت تاریخی 195 هکتار است افزود: محدوده امیرچخماق، میدان بعثت و ... شامل بناهایی از دوران آل مظفر است که در پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی تغییرات شهر تاریخی در گذر زمان در این محدوده ها به طور کامل بررسی شد و به نمایش درآمده است. همچنین همزیستی ادیان مختلف در بافت تاریخی نیز در این پرونده مورد توجه قرار گرفته است.


این مقام مسئول در پایان ضمن اعلام وظایف پایگاه جهانی شهر تاریخی یزد، کمیته ها و کارگروه های تشکیل شده در راستای تهیه پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد را تشریح کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته