دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گفت‌وگو|

امضای توافق تجارت آزاد ایران و پاکستان با کدام آورده اقتصادی؟

امضای توافق تجارت آزاد ایران و پاکستان با کدام آورده اقتصادی؟
تحلیلگر اقتصادی براین باور است دولت‌های دو طرف پاکستان و ایران رابطه‌های تجاری که محوریت بخش خصوصی دارد باید از این بخش حمایت کنند همچنین مزاحمت ایجاد نکنند بلکه سهولت ایجاد کنند. دولت‌ها شرایط و بستری را فراهم کنند که این تفاهم نامه راحت‌تر انجام شود که همین امر منجر به یک رابطه تجاری و اقتصادی برای دو طرفه باشد.
کد خبر : 811737

شایان شاهین آرانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادوکارآفرینی خبرگزاری آنا، درباره امضای توافق تجارت آزاد ایران و پاکستان گفت: در اینکه ما توافقنامه اقتصادی با دیگر کشورهای دنیا منعقد کنیم حرکت کاملا مثبت و خوبی بشمار می آید. ولی باید یک لایه عمیق تر به ماجرا ورود کنیم تا بتوانیم بفهمیم توافقنامه خاصی که حالا منعقد شده آیا نتیجه بخش، سودده و با قاعده خواهد بود یا خیر؟ باید ببینم مفاد این قرارداد چیست و چقدر می تواند در اقتصاد از آن استفاده کرد. 

وی ادامه داد: این نکته را اشاره کنم، چه ایران و چه پاکستان عضو اکو هستیم. لذا از قبل رابطه تجاری دو طرفه با پاکستان و دیگر اعضای اکو که ترکیه هم عضو آن هست، داشتیم. با توجه به اینکه چنین ارتباط اقتصادی با پاکستان داریم باید ببنیم در این توافقنامه چه مواردی اضافه شده است. آیا چیزی مکمل آن رابطه قبلی که از طریق اکو برقرار شده به وجود می آورد یا خیر؟ هنوز جزییات آن مشخص نیست.

این کارشناس در خصوص صحبت های وزیر صمت مبنی براینکه " دو کشور مکمل یکدیگر است که می تواند علاوه بر مبادلات کالا در سرمایه گذاری مشترک هم فعالیت کنیم و به عنوان مثال ایران می تواند در حوزه هایی مانند لبنیات و لوازم خانگی در پاکستان سرمایه گذاری کند و علاوه بر سرمایه گذاری تبادلات بین دو کشور را به تبادلات منطقه ای توسعه دهیم " اظهار کرد: مگه قبلا این امکان وجود نداشته است؟ بالاخره در این سی سال گذشته اینگونه تفاهم نامه ها و توافق نامه ها زیاد امضا شده است. لفظ امضای تفاهم نامه نشان می دهد رابطه خوبی بین دو طرفه وجود دارد و هر کدام از مسئولین سیاسی به صراحت این موضوع را بیان می کنند. 

وی در پاسخ به این سوال، با توجه توافق نامه امضا شده بین تهران و اسلام آباد که یکی از قطب های مهم اقتصاد در منطقه محسوب می شود دولت باید چه استراتژی در این زمینه پیدا کند گفت: باید بخش خصوصی را با جدیت تقویت کند. دولتمردان و مسئولین دولتی باید وارد حوزه بخش خصوصی شوند و بخواهند پروتکل را امضا کنند. 

شاهین آرانی بیان کرد: اگر بتوانیم در ایران فضا و شرایطی را ایجاد کنیم که بخش خصوصی انگیزه بالایی پیدا کند که با بخش خصوصی پاکستان فعالیت و اقدامات مشترک داشته باشند فصل های اقتصادی که داریم راحت تر انجام می شود. دولت های دو طرف پاکستان و ایران رابطه های تجاری که محوریت بخش خصوصی دارد باید از این بخش حمایت کنند همچنین مزاحمت ایجاد نکنند بلکه سهولت ایجاد کنند. دولت ها شرایط و بستری را فراهم کنند که این تفاهم نامه راحت تر انجام شود که همین امر منجر به یک رابطه تجاری و اقتصادی برای دو طرفه باشد.

وی اظهار کرد: اگر برای بخش خصوصی شرایط و ایجاد انگیزه فراهم کنیم فرقی نیز نمیکند در ایران و پاکستان باشد می تواند کمک به تجارت بهتر برای هر دو کشور شود. یکی از اقداماتی که می توان انجام داد برای بهبود این تجارت برگزاری همایش ها و نمایشگاههای دو طرف است. دعوت از کارآفرینان پاکستانی که با کارآفرینان ایرانی تعامل و ارتباط برقرار کنند.

این کارشناس گفت: این نکته را اشاره کنم، مشکلی که وجود دارد با این نحوه فکر کردن دولتمردان است که تشیخص می دهند کجا سرمایه گذاری مناسب است بعد در آن وقت انتظار دارند که بخش خصوصی یا خود دولتی در این حوزه ها کار کنند. کارافرینان بخش خصوصی پاکستان و ایران وقتی با هم بتوانند رابطه ارگانیک و خودجوش پیدا کنند در آن زمان دولت در این راستا می توانند کمک کند و با هم صحبت کنند. فلذا می توانند تشخیص بدهند کجا منفعت بیشتری برای تجارت دارد.

شاهین آرانی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر من، با توجه به اهمیت این توافق حتما باید دید خصوصی پیاده شود. در نتیجه برای ثبات و بقای موثر و تاثیرگذار این تفاهم نه فقط با پاکستان بلکه با هر کشوری که بخواهد روابط پایداری، ثبات و بقایی داشته باشیم همچنین سودمحور و ارزش افرین باشد و بتواند ارزش اقتصادی ایجاد کند برای دو طرف باید بخش خصوصی در این زمینه فعال باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته