دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
به بهانه پخش سریال «آزادی مشروط»؛

کارنامه تلویزیونی ده نمکی؛ از نمایش فقر و غنا تا کرونا

کارنامه تلویزیونی ده نمکی؛ از نمایش فقر و غنا تا کرونا
سریال «آزادی مشروط» از ابتدای آبان روی آنتن شبکه یک سیما رفته و همین بهانه‌ای است تا نگاهی بیندازیم به سریال‌هایی که مسعود ده نمکی از شروع فعالیت سریال سازی تاکنون داشته است.
کد خبر : 811663

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، «دارا و ندار» یکی از اولین سریال‌هایی است که ده نمکی ساخته است و قصه قشر فقیر و غنی را بیان می‌کند که به نوعی اخراجی‌های جامعه هستند. «دارا و ندار» فراتر از یک سرگرمی و طنز قرار داشت و رسالتی اجتماعی برای خود قائل بود. ده نمکی در این سریال مانند سینما دیگر چشم به فتح گیشه نداشت و می‌خواست حرف خود را در این زمینه بزند و تا حدودی هم موفق شد. این سریال از نظر ساختار (فرم)، محتوا و محیط تولید، به سریال‌های مختلفی مانند «سه دونگ»، «سه دونگ»، «خوش‌نشین‌ها»، «پایتخت 3»، «مسافران» و«آشپزباشی» شباهت داشت.

در «دارا و ندار» فتحعلی اویسی در نقش تیمور، رضا رویگری در نقش اتابکی، نگار فروزنده در نقش شهین، علیرضا خمسه در نقش ذبیح، بهنوش بختیاری در نقش درد دل، مرجانه گلچین در نقش مهین و... بازی کرده‌اند. همچنین سیدامیر پروین حسینی، تهیه کننده این کار محسوب می‌شود.

داستان «دارا و ندار» درباره تیمور گلچین به عنوان مرد مسن، خودخواه وثروتمندیست که تمامی داراییش را فروخته و در ساختمان‌سازی در دوبی سرمایه‌گذاری کرده و برای همیشه به آنجا می رود. در مسیر فرودگاه او با حاجی فیروزی برخورد لفظی پیدا می‌کند وحاجی فیروز به او از آه مظلوم وعدم ثبات روزگار می‌گوید و...

این سریال در زمان خود با حاشیه‌های بسیاری مانند دیگر آثار ده نمکی همراه بود و از سوی منتقدان رویکرد پوپولیستی و سطح پایین او نسبت به مسائل اجتماعی با نقد جدی رو‌به‌رو شد، اما از طرفی بسیاری از مردم هم این سریال را به عنوان یک سریال نوروزی پسندیدند.

ده نمکی؛ از نمایش فقر و غنا تا کرونا

یک کمدی دیگر با حال و هوای جنگ

«معراجی‌ها» ابتدا به شکل فیلم سینمایی بود، اما بعدها به شکل سریال در 29 قسمت از تلویزیون پخش شد. نویسنده و کارگردان این اثر مسعود ده نمکی است.

داستان این فیلم درباره تعدادی از شهدای گمنام است که تفحص شدند و قرار است در یکی از دانشگاه‌ها دفن شوند، اما گروهی از دانشجویان با تحریک استاد گنجی اقدام به آشوب و جنجال در دانشگاه می‌کنند. همین آغاز قصه‌ای می‌شود که گروه دانشجویان مجبور به سفری ناخواسته می‌شوند و...

اکبر عبدی، مهران رجبی، کاوه خداشناس، محمود عزیزی، برزو ارجمند، پوراندخت مهیمن جزو بازیگران این سریال هستند.

یکی حوادث متأثرکننده در زمان ساخت فیلم «معراجی‌ها» در ۱۸ دی ۱۳۹۲ در شهرک سینمایی دفاع مقدس، مربوط به انفجاری است که هنگام انتقال مواد منفجره از داخل یک خودروی سواری پژو به بیرون خودرو رخ داد. در اثر این حادثه علی اکبر رنجبر (مدیر شهرک سینمایی دفاع مقدس)، محمد جواد شریفی‌راد، مهدی مرادی نژاد، رضا فرجی و جمشید احسانی فر (نگهبان شهرک) جان باختند. این فیلم هم مانند قبلی‌ها همان خط داستان کمدی و جنگ را دنبال می‌کرد و چیز جدیدی برای مخاطب نداشت و به همین دلیل به فروش خوبی نرسید.

ده نمکی؛ از نمایش فقر و غنا تا کرونا

ورود به داستانی جدی و جنایی

ده نمکی بعد از «معراجی‌ها» به سراغ ساخت «دادستان» به تهیه‌کنندگی محمد خزایی که در حال حاضر رئیس سازمان سینمایی هست، رفت. سریال «دادستان» در ژانر اکشن-معمایی است و با نگارش مشترک کریم خودسیانی و پدرام کریمی بود. فیلمنامه این سریال که فضایی پلیسی و معمایی دارد در ۱۷ قسمت و با محوریت عدالت خواهی و فساد ستیزی ساخته شد.

داستان «دادستان» درباره عماد فاتحی است. او دانشجوی دانشگاه است از بالای ساختمان دانشگاه سقوط می‌کند و هنوز علت سقوطش مشخص نیست. در این میان دانشجویی که با سماجت و پیگیری سعی در افشای فساد در مسئولان از جمله نمایندگان مجلس را دارد و ...

مسعود ده نمکی درباره این سریال گفته است: «دادستان» یک سریال تخیلی و مربوط به هیچ دولتی نمی‌شود و فقط یک سریال اجتماعی دانشجویی است.»

بازیگرانی چون محمد کاسبی، سید جواد هاشمی، هومن برق‌نورد، برزو ارجمند، ماهور عفیفی، علی سلیمانی، بهنوش بختیاری، سحر قریشی، علیرضا استادی، کاوه سماک‌باشی، اصغر نقی‌زاده، هلیا امامی، رضا توکلی، محمود مقامی، نگار فروزنده، نیما شاهرخ شاهی، مجید شهریاری، شیوا خسرومهر، فریبا ترکاشوند، فرج‌الله گل‌سفیدی و... در این مجموعه ایفای نقش کرده‌اند.

ده نمکی؛ از نمایش فقر و غنا تا کرونا

آزادی مشروط با طعم کرونا

سریال طنز «آزادی مشروط» محصول مرکز سیما فیلم هم آخرین سریالی است که ده نمکی آن را کارگردانی کرده است. این سریال که از اول آبان هر شب ساعت ۲۲ از شبکه اول پخش می‌شود، مانند دیگر آثار ده نمکی فضای شلوغی دارد و ده نمکی هم در این سال‌ها به خوبی نشان داده که از پس کارگردانی این فضاها برمی‌آید. «آزادی مشروط» در ۳۰ قسمت ساخته شده و با محوریت طنز با نگاه به کرونا، فعالیت‌های گروه‌های جهادی، کادر درمان و پرستاران در ایام کرونا و همچنین مصائب و شیرینی های این دوران را روایت می‌کند.

مهران رجبی، سیدجواد هاشمی، پرویز فلاحی پور، بهنوش بختیاری، شهین تسلیمی، عباس محبی، مریم کاویانی، سید مهرداد ضیایی، علیرضا استادی، رامین راستاد، شهاب عباسی، نیما شاهرخ شاهی، پوراندخت مهیمن، افشین سنگ چاپ، سروش جمشیدی و... از بازیگران مجموعه «آزادی مشروط» هستند.

سریال «آزادی مشروط» را کریم خودسیانی و شهاب عباسی بر اساس طرحی از مسعود ده نمکی نوشته‌اند.

ده نمکی؛ از نمایش فقر و غنا تا کرونا

به هرحال باید صبر کنیم تا ببینیم در نهایت «آزادی مشروط» تا چه اندازه می تواند مخاطب خود را پای تلویزیون بنشاند. 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته