دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 ارديبهشت 1395 - 14:47

روزنامه اسرائیلی: هدف اقدامات عربستان در تنگه تیران، محدود کردن ایران است

به نوشته یک روزنامه چاپ سرزمین‌های اشغالی، منافع مشترک میان اسرائیل، مصر، اردن و عربستان در راستای تشکیل جبهه‌ای علیه ایران است و اقدامات آل‌سعود در تنگه تیران برای محدود کردن ایران انجام می‌شود.
کد خبر : 81162

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از فارس، نشریه یدیعوت آحارونوت در یادداشتی به بررسی واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر از سوی مصر به عربستان سعودی پرداخت و اقدامات سعودی در تنگه‌های تیران را در راستای سیاست محدود کردن و همچنین تلاشی برای استفاده از شمال آفریقا به‌عنوان منطقه پشتیبانی دفاعی عنوان کرد.


در ابتدای این یادداشت با بیان سکوت اسرائیل درباره اعطای تیران و صنافیر آمده است: «به سادگی می‌شد در برابر انتقال جزایر تیران و صنافیر اعتراض کرد. با این حال، عربستان به اسرائیل مدیون نیست. این کشور دوران متلاطمی را به دلایل اقدامات ایران از یک سو و تروریسم داعشی از سوی دیگر می‌گذراند. همه اینها در حالی است که رقابت در بازار جهانی گاز نیز در پی توافق هسته‌ای ایران روبه داغ شدن است.»


یدیعوت آحارونت به صحبت‌های عادل‌ جبیر، وزیر امور خارجه عربستان پرداخت و افزود: «عربستان سعودی به معاهده صلح اسرائیل-مصر پایبند خواهد ماند و این کشور هیچ تمایلی برای آغاز جنگ با اسرائیل یا استقرار نیروهای مسلح در تیران و صنافیر را ندارد. البته عربستان هیچ توافق صلحی را با اسرائیل امضا نکرده است.»


در ادامه این یادداشت با بیان اینکه عربستان به معاهده‌های صلح میان اسرائیل، اردن و مصر به‌ عنوان پایدار کننده منطقه می‌نگرد، آمده است: «روند جدید در منطقه برپایه همکاری‌های استراتژیک بدون عادی‌سازی روابط قرار دارد. با این روش آنها به دشمن خواندن اسرائیل و نفرین کردن نتانیاهو ادامه خواهند داد.»


یدیعوت آحارونوت منافع مشترک میان اسرائیل، مصر، اردن و عربستان را در راستای تشکیل جبهه‌ای علیه ایران توصیف کرد و افزود: «عربستان و اسرائیل چشم در چشم هم به تهدید ایران و همچنین خطرات بالقوه حماس و حزب‌الله می‌نگرند. اما اسرائیلی‌ها سعودی‌ها را به چشم شیخ‌های فربه و تنبلی می‌نگرند که بر چشمه نفت قرار دارند و به دیگران پول می‌دهند تا کارهایشان را انجام دهند.»


این نشریه صهیونیستی در پایان تاکید کرد: «مهمترین مسئله از نظر عربستان، تثبیت السیسی در مصر بوده و هدف بعدی آنها سازش میان حماس و فتح است. اگر در این امر موفق شوند، با طرح صلح عربی به سوی اسرائیلی‌ها می‌آیند تا پیشنهادهای آنها را بشنوند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته