کوتاه کردن دست دولت از شرکتهای دانشبنیان؛ رمز موفقیت تولید خودروهای الکتریکی بومی
علیرضا عنایتی مدیرعامل یک شرکت دانشبنیان حوزه خودرو در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصادوکارآفرینی خبرگزاری آنا، با اشاره به پارادایم شیفت فناوری شرکتهای تولیدکننده خودرو به سمت الکتریکی شدن، گفت: این امکان بسیار سخت خواهد بود، زیرا زیرساختهای ما آماده نیست، ما فاصله زیادی با خودروسازهای خارجی داریم و متاسفانه با الکتریکی شدن خودرو یک وقفه بزرگی در صنعت خودرو ما اتفاق خواهد افتاد.
این تولیدکننده ادامه داد: ما در حال حاضر در تولید خودروهای فسیلی نیز فاصله زیادی با صنعت بینالمللی خودرو داریم چه برسد به خودروهای برقی، اما این اختلاف در سطح علمی جبران پذیر خواهد بود.
حرکتی انقلابی برای ادغام شرکتهای دانش بنیان در یک گروه مشترک برای تولید خودروی الکتریکی آینده خوبی را برای کشور رقم خواهد زد
عنایتی تاکید کرد: هر موضوعی که روی آن سرمایه گذاری شود امکان پذیر است و به نظر من تنها راه تولید خودروهای به روز و راهی برای پیدا کردن سهم در بازار جهانی خودرو شرکتهای دانش بنیان هستند. افزایش توان تولید صرفا در مورد خودروهای الکتریکی صدق نمیکند، بلکه ما میتوانیم در خودروهای با سوخت فسیلی نیز از بازار سهم بگیریم. حرکتی انقلابی برای ادغام شرکتهای دانش بنیان در یک گروه مشترک برای تولید خودروی الکتریکی آینده خوبی را برای کشور رقم خواهد زد.
عنایتی ادامه داد: مدیریت شرکتی که گروههای دانش بنیان را برای تولید خودروالکتریکی بومی هدایت میکند به هیچ وجه نباید دولتی باشد. ریاست باید یک واحد منحصر به فردی باشد که بتواند امکانات را از دولت بگیرد و حمایت دولت را داشته باشد. شرکت تاسیس شده باید و بر پایه دانش و سوار بر دانش باشد نه مثل خودروسازان داخلی که به سمت صنعت مونتاژ و واردات رفتند. اگر ما هم به سمت مونتاژ و واردات برویم سرنوشت ما مانند خودروسازان داخلی خواهد شد.
عنایتی افزود: دو خودروساز داخلی به دلیل حمایتهای دولتی بزرگ شدند و بقیه خودروسازان هم همه مونتاژکار شدند. شرکتهای خودروساز ما سوار بر دانش نیستند. اگر مسئله دانش در قطب سوم خودروسازی هم اساس کار نباشد مانند رویه تولید کنندگان قبلی شد و اتفاق خاصی در تولیدات ما نخواهد افتاد.
اختصاص یک میلیارد یورو برای واردات خودرو کاری از پیش نخواهد برد
وی ادامه داد: اختصاص یک میلیارد یورو برای واردات خودرو کاری از پیش نخواهد برد. ما در سالهای گذشته تجربه این موضوع را داشتیم آیا واردات خودرو در سالهای گذشته به این شکل که محدودیت ارزی هم نداشت باعث افزایش کیفیت خودرو داخلی شد؟ خیر هیچ اتفاقی نیفتاد این موضوعی است که تجربه شده است و جوابی نگرفته ایم.
عنایتی اشاره کرد: حمایت از خودروساز داخلی هم باید در یک بازه زمانی محدود باشد و بعد از پایان زمان داده شده باید این حمایتها باید برداشته شود تا خودروساز روی پای خودش بایستد. تفاوت عمدهای بین صنعت ما و کشورهای خارجی است، اما یک فرق بزرگ بین صنایع ما و صنایع روز دنیا وجود دارد. مشکل صنایع ما از سالها پیش ریشه در ساختار علمی و فرهنگی کشور دارد؛ صنایع ما سوار بر دانش نیستند و مصرف کنندهی دانش هستند. شرکتها فقط از تکنولوژیهایی که به آنها داده میشود استفاده میکنند.
وی گفت: تکنولوژی قابل انتقال نیست ما فقط در یک صورت میتوانیم در بازارهای خارجی رقابت کنیم و آن این است که محصول را با دانش تولید کنیم. اگر دانش نداشته باشیم توانایی گرفتن سهم خودمون از بازار را نخواهیم داشت. عوامل زیادی وجود دارد یکی از این موارد سرمایه است، امکانات است، اما از همه مهمتر و فاکتوری که پررنگ است دانش است. یکی از بهترین کارهای که تا به امروز در حال پیگیری است شرکتهای دانش بنیان است، ولی صنایع ما آنطور که باید از دانش استفاده نمیکنند.
به گزارش آنا، کمیسیون اروپا روز ۱۲ اکتبر ۲۰۲۲ از ارائه طرحی زیست محیطی خبر داد که طبق آن فروش خودروهای بنزینی و دیزلی در تمامی کشورهای عضو این اتحادیه از سال ۲۰۳۵ ممنوع میشود. اروپا به دنبال این است که انتشار گاز دی اکسید کربن را به صفر برساند و میزان مصرف انرژی را با این حرکت کاهش دهد. اتفاقات بین المللی نیز این جهش تکنولوژیک را سرعت داده اند.
پیش از این نیز ایالت کالیفرنیا آمریکا، طبق بیانیهای که توسط هیئت منابع هوایی کالیفرنیا (CARB) منتشر شد اعلام کرد که تا سال ۲۰۳۵ امکان خرید و فروش خودروهای بنزینی به جز خودروهای دست دوم را ممنوع خواهد کرد. تولید خودروهای با سوخت بنزین و دیزل متوقف نخواهد شد، اما جریان بازار به سمتی نو خواهد رفت.
خبرنگار: رسول سلیمانی
انتهای پیام/
انتهای پیام/