حل ۹۵ درصد حوادث ترافیکی با اجرای مهندسی ترافیک/ علل اصلی تصادفات چیست؟
سردار سید تیمورحسینی جانشین رئیس پلیس راه فراجا در گفتوگو با خبرنگار حوزه انتظامی گروه جامعه خبرگزاری آنا، درباره تبعات اصلی تصادفات اظهار کرد: زمانی که در جادهها با تصادف و حادثهای مواجه میشویم ابتدا باید علل اصلی آن را پیدا کرده و در مرحله بعد به تبعات پس از حادثه توجه کنیم، در قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی تبصره ۳ ماده ۱۴ به صورت کامل بیان شده که کارشناسان ترافیک میتوانند در هنگام وقوع تصادفات برای تمامی دستگاههای متولی حق سهم قائل شوند؛ بنابر این قانون، نمیتوان گفت تنها رانندگان علل اصلی تصادفات رانندگی بوده و عوامل دیگری در آن دخیل نیست.
وی ادامه داد: در این خصوص شهرداری، راهداری، خودروسازان و دیگر دستگاههای متولی هم میتوانند در وقوع یک حادثه سهم تقصیر داشته باشند، اما این نکته هم نباید فراموش شود که در تمامی این موارد راننده به طور صد درصد غیر مقصر شناخته نخواهد شد.
سهم تقصیر دستگاههای متولی در تصادفات رانندگی
جانشین پلیس راهور فراجا به سهم تقصیر دستگاههای متولی در تصادفات اشاره کرد و گفت: در تمام دنیا خطای انسانی کاملا پذیرفته شده است، بر این اساس است که میتوان گفت انسان هم میتواند خطا کند، اما تاوان یک خطا نباید مرگ باشد. درست است که در وقوع حوادث رانندگی به طور حتم سهم تقصیری به راننده تعلق خواهد داشت و ممکن است کارشناس علت تصادف را عدم توجه به جلو، خواب آلودگی و خستگی در حین سفر، بی احتیاطی راننده و انحراف چپ و یا رعایت نکردن حق تقدم و ... تشخیص دهد، اما دلایل دیگری نیز میتواند تشدید کننده حوادث رانندگی باشد.
وی گفت: در دنیا واژهای به نام بخشنده بودن وجود دارد، برای مثال در حوزه تصادفات راه میتواند یک بخشنده باشد، بنابراین اگر فردی دچار خطایی در رانندگی شد راه باید با بخشنده بودن خود قابلیت حفظ جان راننده را داشته باشد و یا خودرو نیز در شرایط مشابه میتواند بخشنده باشد تا اگر راننده دچار خطا شد، خودرو بتواند با ایمنی کامل از جان سرنشینان و راننده محافظت کند، بنابراین راه و خودرو نباید عوامل منجر به وقوع یک حادثه دلخراش شود.
جانشین رئیس پلیس راه فراجا در ادامه گفت: در قانون باید تدابیری اندیشه شود تا ایمنی تمامی معابر و راههای کشور به قدری افزایش پیدا کند که بتوان سهم تقصیر را به راحتی و با در نظر گرفتن تمامی شرایط موجود انتخاب کرد و تشخیص این موارد نیز بر عهده مهندسی ترافیک است.
حسینی ادامه داد: قاعدهای در بحث کارشناسی ترافیک وجود دارد که میگوید اگر بخواهیم ترافیک استاندارد و مطلوبی را در سطح معابر شهری و جادهای شاهد باشیم، ابتدا باید زیر ساختهای مناسب آن را فراهم کنیم. مهندسی ترافیک شامل تمامی مولفه هائی است که برای یک رانندگی ایمن و یک تردد امن برنامه ریزی و تدبیر میکند.
انتهای پیام/