دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

اکران فیلم‌تئاترها در چارسو آغاز می‌شود/ دعوت از هنرمندان دهه‌های 60 و 70 و پیش از آن

نشست خبری جلسات نمایشنامه‌خوانی پردیس چارسو با حضور بابک چمن‌آرا، مدیر مرکز بتهوون، اشکان خطیبی مدیر چارسو و عباس غفاری برگزار شد.
کد خبر : 81144

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، اشکان خطیبی در این نشست اعلام کرد: شنبه‌های ما شامل فیلم‌تئاتر و جلسات نمایشنامه‌خوانی می‌شود که در اولین قدم در جلسات نمایشنامه‌خوانی به مارتین مک‌دونا می‌پردازیم. دو کارگردان شامل حمیدرضا آذرنگ و حسن معجونی قرار است نمایشنامه‌های اول و دوم این نمایشنامه‌نویس را بخواند.


وی اضافه کرد: آنچه در چارسوخوانی به آن اندیشیده‌ایم در قالب جلسات نمایشنامه‌خوانی باقی نخواهد ماند و به قصه‌خوانی و شعرخوانی گسترش پیدا می‌کند.


وی خاطرنشان کرد: سه ماه پیش اولین تجربه به شکل انگلیسی را کسب کردیم و اکنون در قالب فارسی آن را تجربه می‌کنیم. از نیمه خرداد ماه شب‌های ادبیات انگلیسی، یکشنبه‌ها زیر نظر نوید ملکی آغاز می‌شود که اولین گام آن به 4 تراژدی شکسپیر اختصاص خواهد داشت.


مدیر چارسو تصریح کرد: این مجموعه برنامه‌های جانبی و اتفاقات هنری، خود را کم‌کم به کانون مستقل تبدیل می‌کند. فعلا با همکاری مرکز بتهوون بابک چمن‌آرا و عباس غفاری کار را آغاز کرده‌ایم اما فکر می‌کنم به دلیل حجم اتفاقاتی که برای این حرکت فرهنگی متصور هستیم، این امر نیاز به تشکیل کانون مستقل داشته باشد.


چمن‌آرا: چارسو در ساعت اوقات فراغت مردم دسترسی راحت‌تری دارد


بابک چمن‌آرا گفت: ما در این منطقه و خیلی از مناطق تهران امکانات سینمایی و تئاتری لازم را نداریم، اما پاتوق چارسو موفق شده بخش عمده کاستی‌های این منطقه را پوشش دهد.


وی عنوان کرد: ساعتی که مردم برای اوقات فراغت در نظر می‌گیرند، در این مجموعه برخلاف دیگر جاهاست. خیلی جاها برنامه‌ها در مسیر ترافیک است اما چارسو در ساعت اوقات فراغت مردم دسترسی راحت‌تری دارد، ضمن اینکه مترو و روند حرکت رو به مرکز شهر در ساعت‌های مشخص از وضعیت بهتری برخوردار است.


وی با اشاره به کمبود اتفاقات فرهنگی گفت: چارسو قابلیت پاتوق فرهنگی را دارد و در کنار اهداف و سیاست‌های اولیه و اصلی که دارد این امکان را فراهم می‌کند که بدون کم و کاست بتوانیم برنامه‌های بلندمدت و نه فصلی را اجرایی کنیم. من مطمئن هستم این برنامه در ماه‌های آینده کامل و کامل‌تر خواهد شد.


غفاری: جامعه هدف اول ما دانشجویان هستند


عباس غفاری نیز اعلام کرد: نمایشنامه «ستوان آینیشمور» به کارگردانی محمدحسن معجونی با همکاری گروه تئاتر لیو 18 اردیبهشت‌ماه ساعت 19:30 دقیقه خوانده می‌شود. همچنین اولین فیلم‌تئاتر به نمایش «بازی استریندبرگ» اختصاص خواهد داشت که سال‌ها پیش توسط حمید سمندریان به اجرا درآمده است. ما فکر کردیم از آنجا که سالروز تولد این استاد اردیبهشت‌ماه است، با اکران این فیلم‌تئاتر مخاطبان را به تماشای این نمایش بنشانیم و از استاد بزرگی که میان ما نیست و بیشتر توانایی‌هایمان که از دست دادیم بیشتر احساس کنیم.


وی افزود: برنامه بعدی جلسات نمایشنامه‌خوانی یک خردادماه به کارگردانی ساناز بیان و حمیدرضا آذرنگ خواهد بود، همچنین دیگر آثار مارتین مک‌دونا توسط نادر برهانی‌مرند، علی‌اصغر دشتی و رضا گوران خوانده می‌شود. تمام نمایش‌ها و این تئاترها ساعت 19:30 دقیقه برگزار خواهد شد تا مسئله طرح ترافیک حل شود و مخاطبان مشکلی برای مراجعه پیدا نکنند.


غفاری اظهار کرد: اکران فیلم‌تئاتر و جلسات نمایشنامه‌خوانی سال‌هاست که برگزار می‌شود اما ما در این جلسات که در چارسو خواهیم داشت از جنبه‌های دیگر به این امر پرداخته‌ایم و آن را از شکل پراکنده به موضوعی تبدیل کرده‌ایم به طوری که هربار به یک نمایشنامه‌نویس می‌پردازیم و درباره آن صحبت و بحث می‌کنیم. پیش و پس از جلسات نمایشنامه‌خوانی درباره نمایشنامه‌نویسان صحبت خواهد شد. این تصمیم‌گیری از مارتین مک‌دونا که از نمایشنامه‌نویسان مطرح دنیاست آغاز شده است. ما می‌خواهیم جنبه‌های تکنیکی نمایشنامه‌نویسی رعایت شود زیرا فکر کردیم احتمال حضور دانشجویان در این جلسات بسیار زیاد است.


وی همچنین اعلام کرد: برای اولین بار از کارگردانانی که می‌توانند به شکل حرفه‌ای نمایشنامه‌ها را بخوانند دعوت کردیم تا در کنار جوانان در برگزاری این برنامه‌ها همکاری داشته باشند.


غفاری همچنین تشریح کرد: ما می‌خواهیم فیلم‌هایی که براساس آثار نمایشنامه‌‌نویسان برتر جهان ساخته شده است را نیز نشان دهیم و در این راستا گروه تئاتر لیو هم ما را یاری خواهد کرد. فیلم‌تئاترهای ایرانی را از دهه هفتاد به نمایش می‌گذاریم زیرا احساس کردیم بسیاری از کارگردانان و دانشجویان آثاری چون عروسی خون علی رفیعی، بندار بی‌رخش بهرام بیضایی را ندیده‌اند.


غفاری با تاکید بر اینکه جامعه هدف اول دانشجویان هستند تصریح کرد: ما می‌خواهیم تماشاگران عادی را به بهانه نمایش‌های فیلم‌تئاتر به تماشای آثار نمایشی عادت دهیم. بلیت‌های جلسات نمایشنامه‌خوانی و فیلم‌تئاتر با بهای 10 هزار تومان از طریق سایت تیوال و سایت چارسو به فروش می‌رسد که این میزان هزینه از قیمت‌ یک قهوه هم کمتر است.


وی عنوان کرد: کار دیگر مجموعه چارسو این است که آرام‌آرام تبدیل به پایگاه نمایشنامه‌خوانی و جوانانی که می‌خواهند وارد عرصه نمایشنامه‌نویسی شوند، شود. ما با برگزاری مسابقه نمایشنامه‌نویسی استعدادهای جوان را کشف می‌کنیم و قصد داریم آثار برتر را به نمایشنامه‌های صوتی تبدیل کنیم.


خطیبی در ادامه این نشست به وحدت موضوعی برنامه‌های چارسو اشاره کرد و افزود: فکر کردیم برنامه‌های مجموعه به‌ هم‌پوشانی برسند و در طول دو فصل مداوم ارتباط تماتیک داشته باشند. نمایش‌‌های چارسوخوانی با مارتین مک‌دونا آغاز می‌شود و در ادامه فیلم‌تئاتر مارتین‌ مک‌دونا و آثاری که از وی اجرا شده اکران خواهد شد.


وی اضافه کرد: همان‌طور که تئاتر برای کسب درآمد نبوده، برپایی جلسات نمایشنامه‌خوانی و اکران فیلم‌تئاتر نیز جزو کارهای حاشیه‌ای تئاتر است و هیچ منفعت مالی ندارد و هیچ اندیشه‌ای برای کسب درآمد از طریق آن نشده است، بلکه ما می‌خواهیم حس و حال کلی و حضور پررنگ و جدی‌تری در این امر داشته باشیم. برنامه‌های تئاتری چارسو شامل جلسات نمایشنامه‌خوانی و فیلم‌تئاترها، فراخوان برای همدلی بیشتر در فضای تئاتر است و ما امیدواریم دوستان دعوت ما را پاسخ گویند و این چرخه گسترش پیدا کند.


خطیبی با بیان اینکه سینماتک چارسو در حال راه‌اندازی است، تصریح کرد: موسیقی محیطی قبل از ماه مبارک رمضان آغاز می‌شود و من امیدوارم هیچ‌گاه موسیقی از فضای هنری قطع نشود، چرا که یکی از دلایل علاقه‌مندی من به همکاری با چمن‌آرا فعالیت‌های وی در زمینه موسیقی است.


بابک چمن‌آرا گفت: ما به آنچه فکر کردیم پاتوق فرهنگی چارسو است که با توجه به فضای ساختمان، لابی، دسترسی شهری، سالن‌های مختلف می‌توانیم برنامه‌های متعددی برگزار کنیم و مردم را دور هم جمع کنیم و با تعریف اختصاصی‌تر در سالن‌ها، در آینده یک فصل و یک ماه را در نظر بگیریم تا از یک هنرمند تجلیل و قدردانی به عمل آوریم. برنامه اجرای موسیقی نمایش فیلم هم اجرایی خواهد شد و با تعریف کنداکتور و اینکه چه کسی قرار است مورد تجلیل قرار گیرد، تغییر پیدا می‌کند.


وی اظهار کرد: تعریف اصلی ما در این برنامه‌ها تهران است و کسانی که در تهران و یا برای تهران کار انجام داده‌اند.


وی درباره مسابقه نمایشنامه‌خوانی نیز شرح داد: در اجرایی که به صورت زنده خواهیم داشت، داوران اجراهای برگزیده را انتخاب می‌کنند و از آن میان آثار دوستانی که امکان انتشار دارند، ضبط و منتشر می‌شود.


عباس غفاری با اشاره به زیبایی‌ها و جاذبه‌های تهران قدیم گفت: تهران در حال از دست رفتن است و شاید با برنامه‌های فرهنگی در زمینه تئاتر یکبار دیگر یاد تهران بیفتیم. مرتضی احمدی همه تاریخ تهران بود و از خوش‌فکری بتهوون یکسری ضربی‌خوانی‌هایی که مرتضی احمدی درباره آن تحقیق کرده بود منتشر می‌شود. حال با فوت وی خیلی از خاطرات تهران از میان رفته و ما دیگر درباره شهرفرنگ، آداب و رسوم مردم تهران، ترانه‌های سبزی‌فروش‌ها و چاقاله‌بادام‌ها که متعلق به تهران بود، چیزی به یاد نداریم. در صحبت‌ها از موسیقی محلی، باید یادآور شوم که تهران موسیقی محلی داشته و زبان آنها لهجه مختص به این شهر بوده که به مرور فراموش شده است. همچنین با ورود فضای مجازی این زبان در حال کم‌ شدن است و به جایی رسیده‌ایم که این زبان تنها در کتاب‌های جعفر شهری یافت می‌شود.


وی با اشاره به جشن‌های فصلی اظهار کرد: این جشن‌ها ما را به یاد تهران می‌اندازند و تلنگری برای یادآوری محله‌های قدیمی تهران از جمله لاله‌زار، بهارستان، خیابان نادری، کافه نادری، تجریش و شمیرانات می‌شود.


وی در پاسخ به سوال خبرنگار فرهنگی آنا مبنی‌بر ضبط و ارائه برنامه‌های فرهنگی به علاقه‌مندان تئاتر اعلام کرد: 3 اثری که فیلم آنها نمایش داده می‌شود با همکاری و کمک بخش سمعی و بصری مرکز هنرهای نمایشی در اختیار ما قرار گرفته است.


وی همچنین بیان کرد: کارگردانانی که از دهه 60 و 70 یا قبل‌تر فیلم‌هایی دارند که قابل پخش هستند می‌توانند آنها را به ما ارائه کنند تا در دسترس افراد بیشتر و از جمله جوانان قرار گیرد.


چمن‌آرا عنوان کرد: آنچه در دور اول انتخاب و ضبط می‌شود بلافاصله آماده شده، اما فیلم‌تئاترها که پیش از این مورد ضبط و ثبت قرار گرفته قطعا در کنار برنامه‌های فرهنگی چارسو ارائه خواهد شد.


غفاری بیان کرد: انتشار فراخوان شعر به سرایش ترانه، فیلمنامه‌نویسی و مسابقه فیلم کوتاه گسترش پیدا خواهد کرد. همچنین برای اولین‌بار در تاریخ سینما سالن‌های سینمای چارسو تیزر تئاتر پخش می‌کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب