دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون پژوهشی وزیر علوم در گفت‌وگو با آنا:

ردیف شغلی در صورت رفع مشکلات بیمه‌ای به امور پژوهشی اختصاص می‌یابد

ردیف شغلی در صورت رفع مشکلات بیمه‌ای به امور پژوهشی اختصاص می‌یابد
پیمان صالحی  با اشاره به اینکه آیین نامه پژوهشگران مستقل در حال تدوین در دبیرخانه شورای عالی عتف است، گفت: در صورت رفع مشکلات بیمه‌ای تا پایان سال ردیف شغلی به امور پژوهشی اختصاص می‌یابد.
کد خبر : 811019

پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزیر علوم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، در رابطه با تخصیص ردیف شغلی برای پژوهشگران، خاطرنشان کرد: پژوهشگران مستقلی که استخدام جایی نباشند، ولی به واسطه فعالیت‌های پژوهشی در قبال قرارداد‌های موظفی یا دائمی به عنوان شاغل محسوب می‌شوند.

وی افزود: کلیات و آیین نامه‌های اجرایی را نگارش و به تصویب شورای عالی برسانیم. یعنی پژوهشگران مستقلی که استخدام جایی نباشند، ولی به واسطه فعالیت‌های پژوهشی در قبال قرارداد‌های موظفی یا دائمی به عنوان شاغل محسوب می‌شوند.  

صالحی با بیان اینکه یکی از شاهکار‌های مصوبات ما بحث پژوهشگر مستقل در شورای عالی عتف است، گفت: در جلسه آخر شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در مردادماه موضوع به کارگیری پژوهشگران مستقل تصویب شد. به این موضوع در سند تحول دولت نیز اشاره شده است که باید تجهیزات لازم برای همکاری پژوهشگران با دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها فراهم کنیم.

وی ادامه داد: کلیات آیین نامه آن در شورای فوق تایید و تصوب شد، اما به این دلیل که پژوهشگران مستقل، موضوع جدیدی بود در حال حاضر در دبیرخانه نگارش آیین نامه را آغاز کرده ایم تا بعد از تدوین به کمیسیون دائمی برود. تقریبا تا دو ماه آینده به این کمیسیون خواهد رسید که البته در آنجا به دلیل خاص بودن موضوع، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.

بیشتر بخوانید:

معاون پژوهشی وزیر علوم با اشاره به اینکه هر چند که موضوع تخصیص ردیف شغلی برای پژوهش در کشور‌های دیگر وجود دارد و مسبوق به سابقه است، اظهار کرد: در کشورمان اینکه شخصی استخدام جایی نباشد، ولی پژوهشگر باشد و پرداختن به این حرفه، شغل محسوب شود، هرگز امری معمول نبوده است. اما ما آیین نامه آن را آماده کردیم، کمی کار می‌برد، اما نتیجه و خروجی آن بسیار مطلوب است.

وی افزود: ما اختصاص ردیف شغلی به پژوهشگران را صنفی می‌بینیم. باید پژوهشگر مستقل در اختیار خودشان باشند و در صنف خودشان مشغول به کار باشند مانند نظام پزشکی، نظام مهندسی و ... به تعبیری باید خود را مدیریت کنند، اما قانون نیز از آن‌ها حمایت کند. در حال حاضر به این نتیجه رسیده ایم و بهترین راه حل آن نیز همین است.

صالحی در پایان در رابطه با مشکلات موجود در این خصوص خاطرنشان کرد: در بحث بیمه کمی با مشکل برخورد کرده ایم، اما با پیگیری وزیر علوم با وزارت کار جلسه خواهیم داشت که به حل این مسئله منجر خواهد شد در نتیجه اگر موضوع بیمه آن حل شود تا پایان سال اجرایی خواهد شد.

انتهای پیام/۴۱۶۷/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته