دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

جورج لوکاس: هالیوود «سیرک» است/ رابرت ردفورد: زنان و جوانان مهار صنعت سینما را در دست می‌گیرند

جورج لوکاس خالق مجموعه فیلم‌های «جنگ‌های ستاره‌ای» و نویسنده فیلم‌نامه‌های فرانشیز «ایندیانا جونز» در کنفرانسی مطبوعاتی در جشنواره ساندنس با حضور رابرت ردفورد به شدت به سینمای بدنه هالیوود تاخت.
کد خبر : 811

به‌ گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، در جریان نشستی مطبوعاتی که روز پنجشنبه با حضور رابرت ردفورد، بنیانگذار جشنواره ساندنس و بازیگر، کارگردان و تهیه‌کننده آثار هالیوودی، جورج لوکاس نویسنده و کارگردان آثار پرفروش هالیوودی و لئونارد مالتین منتقد سرشناس و تاریخ‌نگار سینما برگزار شد، نظام سنتی سینما در هالیوود به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. این نشست در جریان جشنواره ساندنس برگزار شد که مهم‌ترین جشنواره فیلم‌های مستقل به‌شمار می‌آید.






به نوشته ورایتی، جورج لوکاس سازنده فیلم‌های «جنگ‌های ستاره‌ای» و نویسنده فیلم‌نامه‌های فرانشیز «ایندیانا جونز» در این نشست هالیوود را یک نوع «سیرک» نامید.


این فیلم‌ساز گفت: «فیلم‌های امروزی دارند بیشتر و بیشتر به سیرک تبدیل می‌شوند و هیچ محتوایی در آنها نیست.»


جورج لوکاس با ساختن آثاری مانند «جنگ‌های ستاره‌ای» و همکاری با استیون اسپیلبرگ از اواخر دهه 1970 عملاً ژانر فیلم‌های ابرقهرمانی را بنیان گذاشت و جریان آثار پرفروش تابستانی را به راه انداخت. وی این روزها از سوی منتقدان به آب بستن در داستان‌ها برای ساختن فیلم‌های پرفروش متهم شده است.


با وجود انتقادهایی که جورج لوکاس نسبت به جریان اصلی سینمای هالیوود وارد دانسته است، وی از فیلم اخیری که در دست تولید دارد، هفتمین اپیزود از مجموعه «جنگ‌های ستاره‌ای» (که کارگردانی آن را به جی. جی. آبرامز سپرده است) دفاع کرد و گفت: «اگر به (سر صحنه) «جنگ‌های ستاره‌ای» بروید و ببینید آنجا چه می‌گذرد، متوجه می‌شوید محتوایی بیشتر از یک سیرک در آن وجود دارد.»


لوکاس در این نشست از به‌کارگیری فناوری‌های تازه در سینما که خود از پیشگامان آن بوده است، دفاع کرد و گفت: «همه هنر، فناوری است. این چیزی است که ما را از حیوانات مجزا می‌سازد.»


رابرت ردفورد که بیشتر شهرت خود را مرهون بازی در فیلم‌هایی مانند «آنطور که ما بودیم»، «خارج از آفریقا» و «بوچ کسیدی و ساندنس کید» است، تصمیم جورج لوکاس را برای سرمایه‌گذاری در «جنگ‌های ستاره‌ای» ستود.


این نشست که موضوع آن داستان‌گویی در سینما بود، به مباحث دیگر مانند اقتصاد سینما و آینده سایت‌های اینترنتی تماشای فیلم نیز کشیده شد. لوکاس در جریان صحبت‌هایش راز به ثروت رسیدن خود را بر ملا کرد: «همه پول در چهره‌های اکشن است.»


موضع لوکاس و ردفورد که هر دو از چهره‌های موفق و پردرآمد هالیوود به‌شمار می‌روند، در این نشست چنان بود که گویی شورشیانی نسبت به نظام تثبیت شده هالیوود هستند. هر دوی آنها تأکید کردند که از دل جریان جوان‌گرا و مخالف نظام تثبیت شده دهه 1960 بیرون آمده‌اند. لوکاس گفت: «همه ما در مدرسه فیلم از نظام مستقر متنفر بودیم. اینکه می‌گویم مربوط به دهه 1960 است.»


به گزارش هالیوود ریپورتر، رابرت ردفورد در مورد چشم‌انداز سینمای آینده گفت: «آینده صنعت (سینما) در دست زنان و جوانان است. جوانان می‌خواهند مهار آن را در دست بگیرند... و همچنین به نظرمن زنان (در این صنعت قدرت را در دست می‌گیرند) چون آنها حساسیت‌هایی را وارد کار می‌کنند.»


با آنکه ردفورد در این نشست از جریان‌های تازه مانند پخش اینترنتی فیلم‌ها خوش‌بینانه یاد کرد، جورج لوکاس نشان داد که چندان دل خوشی از سایت‌‌های اینترنتی نمایش فیلم مانند یوتیوب ندارد. وی گفت: «من فکر نمی‌کنم مردم دیگر علاقه‌ای به این داشته باشند که همه روزشان را به تماشای اینکه گربه‌ها کارهای احمقانه انجام می‌دهند، بگذرانند.»


انتهای پیام/


گزارش از: ساسان گلفر


خبر مرتبط 1


خبر مرتبط 2


خبر مرتبط 3


خبر مرتبط 4


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب