دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 آبان 1401 - 15:20
بعد از دیدار با پاپ فرانسیس؛

ماکرون: آمریکا باید سر میز مذاکره با روسیه بنشیند

ماکرون: آمریکا باید سر میز مذاکره با روسیه بنشیند
رئیس جمهور فرانسه از رهبر کاتولیک های جهان خواست تا برای برون رفت از بحران اوکراین، با سران آمریکا و روسیه گفتکو کند؛ به عقیده وی واشنگتن باید رویکرد عدم مذاکره با مسکو را کنار بگذارد.
کد خبر : 810998

به گزارش گروه منطقه و جهان خبرگزاری آنا به نقل از فیگارو، بحران امنیتی اوکراین محور دیدار «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه با «پاپ فرانسیس» رهبر کاتولیک‌های جهان بود- دیداری که در شهر واتیکان رخ داد.

ظاهراً ماکرون از پاپ خواسته که شخصاً با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «جو بایدن» همتای آمریکایی وی، برای حل و فصل بحران اوکراین تعامل داشته باشد.

بعد از دیدار با پاپ، ماکرون در جمع خبرنگاران گفت: نیازمند آن هستیم که آمریکا برای پیشبرد روند صلح در اوکراین، سر میز مذاکره بنشیند.

وی با اشاره به اعتمادی که میان پاپ فرانسیس و بایدن است، پیشنهاد داد که رهبر کاتولیک‌های جهان می‌تواند رئیس جمهور آمریکا را به ازسرگیری تعاملی که به حل بحران‌های هائیتی و اوکراین منجر شود، مشتاق کند.

بایدن خود را یکی از پیروان سرسخت مذهب کاتولیک معرفی می‌کند ومی گوید: اظهارنظر ماکرون درباره احتمال تاثیرگذاری پاپ فرانسیس بر رئیس جمهور آمریکا، ریشه در همین مسئله دارد.

گفتگوی ماکرون و پاپ فرانسیس ۵۵ دقیقه طول کشید، اما طبق پروتکل‌ها جزئیات آن به بیرون درز نخواهد کرد.

اوایل ماه میلادی جاری، پاپ فرانسیس از روسیه خواست تا به جنگ با اوکراین پایان دهد و  متقابلاً هم خواستار آن شد که کی یف هم در مواجهه با پیشنهاد‌های صلح گشاده رو باشد.

به گزارش آنا، اصرار ماکرون برای بازگشت روسیه و آمریکا به میز مذاکره در حالی است که جمعی از دموکرات‌های کنگره آمریکا نیز در نامه‌ای خطاب به بایدن، از وی خواسته اند راهبرد خود را در قبال جنگ اوکراین تغییر دهد و با مسکو وارد مذاکره مستقیم شود.

همزمان، طی روز‌های گذشته، در سطوح نظامی شاهد افزایش تعاملات غرب با مسکو بوده ایم که از آن جمله می‌توان به گفتگوی تلفنی وزرای دفاع آمریکا و روسیه اشاره کرد.

اما مسئله این است که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین هرگونه مذاکره با پوتین را تحریم کرده و می‌گوید که کی یف فقط با دولت‌های آتی روسیه وارد مذاکره می‌شود- موضعی که رویای قریب الوقوع بودن آتش بس را به چالش می‌کشد.

با این حال، از آنجا که به زعم مسکو، دلیل آغاز درگیری در اوکراین نادیده گرفته شدن دغدغه‌های امنیتی روسیه از سوی غرب است، این گمانه زنی وجود دارد که شاید با بازگشت روسیه و آمریکا به میز مذاکره، آتش جنگ اوکراین هم فروکش کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته