دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
خاندوزی در نشست خبری:

جلوی دست‌اندازی دولت به منابع صندوق توسعه ملی را گرفتیم

جلوی دست‌اندازی دولت به منابع صندوق توسعه ملی را گرفتیم
سخنگوی اقتصادی دولت گفت: برای اولین بار ۴۰ درصد از درآمد‌های فروش نفت را به صندوق توسعه ملی واریز کردیم و مانع دست‌اندازی دولت به منابع صندوق شدیم.
کد خبر : 810950

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد و کارآفرینی خبرگزاری آنا، سیداحسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت امروز سه شنبه ۳ آبان در نشست خبری با بیان اینکه دولت سیزدهم یک دولت برنامه گراست و ما تلاش کردیم در یک سال گذشته تصمیمات یک شبه نگیریم و برای اقدامات خود از پیش برنامه‌های سیاستی معرفی کنیم.

خاندوزی ادامه داد: یکی از این موارد نقشه راه رشد غیرتورمی اقتصاد ایران بود که سه ماه پس از آغاز به کار دولت سیزدهم تصویب شد و خوشبختانه در یک سال اخیر دولت سیزدهم در سیاست گذاری‌های خود به این نقشه توجه کرده است.

سخنگوی اقتصادی دولت با تأکید بر اینکه در بخش صنعت و معدن در فصل تابستان می‌توان به ثبت یک رکورد در نرخ رشد اقتصادی در این فصل و بسیار فراتر از فصل بهار امیدوار بود، تصریح کرد: محاسبات رشد تولید در صنایع بورسی نشان می‌دهد میزان تولید این صنایع در ماه‌های تیر، خرداد و شهریور به ترتیب ۵.۸، ۶.۷ و ۶.۲ درصد بوده و ضمن اینکه طبق گزارش پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی میزان تولید صنایع در شهریور نسبت به مرداد ۵.۳ درصد بیشتر بوده است.

محاسبه رشد ۶.۲ درصدی تولید صنایع بورسی در شهریور نسبت به ماه مشابه سال قبل، تولید این شرکت‌ها در آخرین ماه تابستان ۱۵ درصد بیشتر از مرداد بوده است

وزیر اقتصاد یادآور شد: در همین زمینه گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس هم که به وضعیت تولید صنایع و معادن بورسی در شهریور ماه پرداخته، نشان می‌دهد علاوه بر محاسبه رشد ۶.۲ درصدی تولید صنایع بورسی در شهریور نسبت به ماه مشابه سال قبل، تولید این شرکت‌ها در آخرین ماه تابستان ۱۵ درصد بیشتر از مرداد بوده است. همچنین رشد تولید در حوزه معدن هم به رقم بی سابقه ۴۰.۳ درصد در شهریور رسیده است.

خاندوزى افزود: در کنار این موارد باید به این موضوع هم اشاره کرد که نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت در بخش ماشین آلات در سال گذشته ۳.۸ و در بهار امسال ۵.۸ درصد بود. هم‌چنین شاهد کاهش تورم تولیدکننده از ۸۰.۹ درصد در شهریور ۱۴۰۰ به ۴۲.۱ درصد در شهریور ۱۴۰۱ بر اساس گزارش بانک مرکزی هستیم.

وى خاطرنشان کرد: حجم فروش محصولات صنعتی و معدنی در شهریور و کل تابستان رشد قابل توجهی داشته است به طوری که میزان فروش کالا‌های صنعتی ۱۶.۶ درصد و محصولات معدنی ۵۸.۶ درصد در شهریور امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل (شهریور ۱۴۰۰) افزایش یافته است.

سخنگوى اقتصادى دولت تصریح کرد: دولت سیزدهم هر سیاستی که موجب بروز تورم پایدار و بلند مدت در اقتصاد ایران می‌شود را از دستور کار خارج کرده و در ۱۳ ماه گذشته در این مسیر گام برداشته است؛ لذا تمام برنامه‌های دولت در جهت خاموش کردن موتور‌های فعال تورمی در کشور عمل می‌کند.  

خاندوزى بیان کرد: تلاش کردیم در یک سال گذشته با مدیریت رشد نقدینگی و کنترل رشد پایه پولی، سیاست‌های پولی را در جهت کنترل تورم برنامه‌ریزی کنیم که نتایج این موضوع پس از افزایش قیمتی که ناشی از حذف ارز ترجیحی بود، کاهش روند تورم در کشور را رقم زد.

وزیر اقتصاد گفت: در شهریور ماه سال ۱۴۰۰ تورم ماهانه ۳.۹ درصد و تورم بخش خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها ۵.۱ درصد بوده است. اما تورم ماهانه در شهریور ماه ۱۴۰۱ به ۲.۲ درصد و تورم ماهانه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در این ماه ۲.۲ درصد بوده است. در مهرماه ضمن ثبت مجدد تورم ماهانه ۲/۲ درصد در بخش خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها تورم در بخش خدمات افزایش یافته و موجب شده تورم ماهانه به ۳ درصد برسد. درواقع تورم ماهانه در مهر ماه امسال در مقایسه با مهر ماه سال گذشته ۰.۷ درصد کمتر شده است البته تورم ماهانه در مهر ماه امسال ۰.۸ درصد بیشتر از ماه گذشته بوده است.

وى از اقدامات دولت سیزدهم توسعه روابط با کشور‌های همسایه و عضویت در پیمان‌های منطقه‌ای مانند پیمان شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ۱۳ ماه اخیر عنوان کرد و این اقدامات و سیاست‌ها را موجب تقویت صادرات غیرنفتی دانست.

صادرات در ۶ ماه اول امسال ۱۳ درصد رشد داشته است. هدف‌گذاری ما رساندن حجم صادرات غیرنفتی به ۷۰ میلیارد دلار تا پایان دولت سیزدهم است

خاندوزى میزان صادرات کشور در سال گذشته را ۴۰ درصد ذکر و تصریح کرد: صادرات در ۶ ماه اول امسال ۱۳ درصد رشد داشته است. هدف گذاری ما رساندن حجم صادرات غیرنفتی به ۷۰ میلیارد دلار تا پایان دولت سیزدهم است.

وزیر اقتصاد گفت: میزان افزایش ظرفیت تولید برق در یک سال منتهی به تابستان امسال ۶ هزار مگاوات افزایش یافت که این رقم ۳ برابر ظرفیت‌سازی یک سال منتهی به تابستان سال ۱۴۰۰ است. افزایش ظرفیت تولید برق به ۶ هزار مگاوات در طول چند دهه اخیر یک رکورد بی‌سابقه محسوب می‌شود. برنامه دولت تا شهریور ماه سال آینده افزایش ۶ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق است. درواقع در مدت ۲ سال اول دولت سیزدهم ۱۲ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه خواهد شد.

وی یادآور شد: این اقدامات دولت سیزدهم، خاطره ناخوش خاموشی‌های بهار و تابستان سال گذشته را تا حد زیادی از ذهن مردم خارج کرد. ما فراموش نکرده‌ایم که سال گذشته این خاموشی‌ها چه اتفاقات تلخی را در زندگی مردم و کسب‌وکار‌ها داشت. علاوه بر این‌ها برنامه‌ریزی دولت برای رفع مشکل خاموشی برق در صنایع، تا اندازه زیادی بر تولید شرکت‌ها تاثیر گذار بود که شما نتایج آن را در آمار تولید شرکت‌های بورسی مشاهده می‌کنید.

خاندوزى:نکته حائز اهمیت دیگر در ارزیابی روند حرکت اقتصاد ایران، تحولات بازار کار است.  خاندوزى: براساس گزارش مرکز آمار، تعداد افراد فعال اقتصادی که تشکیل دهنده جمعیت مشارکت کننده در اقتصاد هستند در تابستان امسال با ۲۱۱ هزار نفر افزایش به ۲۶ میلیون و ۱۱۲ هزار نفر رسیده است. از طرف دیگر تعداد افراد دارای شغل در کشور با رشد ۳۷۳ هزار نفری به ۲۳ میلیون و ۷۷۸ هزار نفر افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در فصل تابستان به عدد کم سابقه ۸.۹ درصد کاهش پیدا کرده است به افزایش ۲۲ درصدی صادرات گاز در ۶ ماهه اول امسال و توافق سوآپ نفتی بین ایران و قزاقستان اشاره و اظهار کرد: برای اولین بار ۴۰ درصد درآمد‌های حاصل از فروش نفت و گاز به صندوق توسعه ملی واریز شد و دولت مسیر دست اندازی به منابع صندوق را متوقف کرد.  

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته