دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 ارديبهشت 1395 - 11:02

توجه رسانه‌های جمهوری آذربایجان به درآمد 8 میلیارد دلاری و برنامه‌های توسعه گردشگری در ایران

رسانه‌های جمهوری آذربایجان به نقل از رئیس سازمان میراث فرهنگی ایران از درآمد 8 میلیارد دلاری ایران از محل گردشگری در سال گذشته خبر دادند و از برنامه‌های توسعه صنعت توریسم در ایران سخن به میان آوردند.
کد خبر : 81043

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، خبرگزاری Trend News Agency که یک رسانه با مالکیت خصوصی در جمهوری آذربایجان است، روز گذشته (جمعه) در گزارشی که عنوان «اختصاصی» بر آن گذاشته بود، از 8 میلیارد دلار درآمد گردشگری ایران در سال گذشته خبر داد.


در همین حال، روزنامه آذرنیوز، در روز شنبه با اشاره به سهم فعلی بیست‌وچهار صدم درصدی گردشگری ایران در جهان و با ذکر اینکه این رقم «منافع کشور را برآورده نمی‌کند» از برنامه افزایش تعداد گردشگران خارجی سالانه ایران به 20 میلیون نفر و هدف 30 میلیارد دلار درآمد سالانه صنعت گردشگری نوشته است.


این دو رسانه سخنان مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس جمهوری ایران و رئیس سازمان میراث فرهنگی را در روز 26 آوریل (7 اردیبهشت) نقل کرده‌اند که گفته است 5/5 میلیون توریست خارجی در سال 1394 خورشیدی به ایران سفر کرده‌‌اند و ایران در سال گذشته از این محل 8 میلیارد دلار درآمد داشته است.


سلطانی‌فر این سخنان را در باکو در هفتمین نشست جهانی اتحاد تمدن‌های سازمان ملل متحد که از روز 25 آوریل (6 اردیبهشت) برگزار شد، بر زبان آورد. وی از مکان‌های فرهنگی، تاریخی، طبیعی و مذهبی ایران به عنوان مکان‌های مورد علاقه برای بازدید گردشگران نام برد. سلطانی‌فر در این نشست گفت: «ایران از میراث فرهنگی غنی و طبیعتی زیبا بهره‌مند است و از طیف گسترده‌ای از جاذبه‌های توریستی برخوردار است، از جمله 19 سایت به ثبت رسیده در یونسکو و همچنین بیابان‌ها و اقامتگاه‌های اسکی.»


سلطانی‌فر همچنین از گروهی از گردشگران به عنوان «گردشگران سلامت» یاد کرد که در ایران به افرادی اطلاق می‌شود که برای گردشگری پزشکی وارد کشور می‌شوند.


سالانه تعداد زیادی از بیماران کشورهای همسایه به ویژه عراق و جمهوری آذربایجان برای معاینه شدن و استفاده از خدمات پزشکی در ایران به کشور وارد می‌شوند.


سلطانی‌فر همچنین در نشست باکو اعلام کرد که ایران قصد دارد تا سال 2025 میلادی سالانه 20 میلیون گردشگر را برای ورود به کشور ترغیب کند و از این طریق 30 میلیارد دلار درآمد سالانه کسب کند. .


سازمان جهانی گردشگری ملل متحد (UNWTO) برآورد کرده که درآمد ایران از محل گردشگری بین‌المللی در سال 2013 (92-1391) بالغ بر یک میلیارد و 294 میلیون دلار بوده است.


در همین حال، بانک جهانی گزارش داده که در سال 2014 میلادی حدود 4 میلیون و 960 هزار گردشگر به ایران سفر کرده‌اند. آمار بانک جهانی نشان می‌دهد تعداد گردشگرانی که به کشورهای خارجی سفر کرده‌اند، در سال 2014 در سراسر جهان بالغ بر 1 میلیارد و 175 میلیون نفر در سراسر جهان بوده و درآمد حاصله از صنعت توریسم در آن سال به 1 تریلیون و 426 میلیارد دلار رسیده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
مالک صادقی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۹
۰
بعید میدونم با شرایط سیاسی اقتصادی و اجتماعی که ایران دارد 5,5 .میلیون گردش گر را پذیرفته باشد .
هلدینگ شایسته