دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 مهر 1401 - 16:40
جهان‌بین:

دانشگاه پیشرو، متکفل تربیت تخصصی، مهارتی و اجتماعی است

دانشگاه پیشرو، متکفل تربیت تخصصی، مهارتی و اجتماعی است
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیشرو و موفق را دانشگاهی با تمرکز بر ابعاد تربیتی تخصصی، مهارتی و اجتماعی به صورت هم‌زمان دانست.
کد خبر : 810245

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از اصفهان، فرزاد جهان‌بین  در نشست خبری با اصحاب رسانه و در حاشیه اختتامیه دومین جشنواره رشد دانشگاه آزاد اسلامی گفت: کشور در حال حاضر نیازمند کارشناس متخصص و متعهد برخوردار از مهارت‌های مورد نیاز اجتماعی است که تربیت این کارشناس با این مشخصه‌ها در دانشگاه صورت می‌گیرد و به عبارت دیگر، تربیت نیروی مورد نیاز بخش‌های صنعتی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و ... کشور بر عهده دانشگاه‌هاست.

وی بیان کرد: در بعد تربیت تخصصی و تربیت نیروی متخصص، جمعیت استادان ما در کشور از آغاز انقلاب تا کنون به رشد بیست برابری رسیده و طبیعتاً به همین منوال، رشد افراد تحصیلکرده و کارشناس در رشته‌های مختلف بسیار چشم‌گیر و قابل توجه بوده است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: علیرغم اینکه عملکرد دانشگاه‌ها در حوزه تخصصی و علمی را می‌توان مثبت و اثربخش ارزیابی کرد، اما به نظر می‌رسد در بعد تربیت مهارتی و اجتماعی و تقویت آموزه‌های این دو بعد، لازم است تلاش و تمرکز بیشتری از سوی دانشگاه‌ها و مسئولان ذی‌ربط در بخش آموزش عالی کشور صورت گیرد.

جهان‌بین با اشاره به لزوم جشنواره‌هایی همانند جشنواره رشد در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: تعریف دانشگاه در چارچوب‌هایی همانند دانشگاه مهارت‌آفرین، جامعه‌محور و یا فعال در تربیت نیروی متخصص به تنهایی، قرائتی ناقص از یک دانشگاه جامع و کامل است و اجتماع این هر سه در یک دانشگاه برطرف کننده نیازهای یک جامعه از دانشگاه است و برگزاری رویدادها و جشنواره‌هایی همانند جشنواره رشد در دست‌یابی به این خواسته‌ها بسیار مؤثر واقع خواهد شد.

وی وجود زیرساخت‌های لازم برای تحقق این خواسته را یادآور شد و اضافه کرد: همان‌گونه که در آموزه‌های دینی آمده است، معتقدیم که مردم همانند معادن طلا و جوهر هستند و بر این باوریم که کشف استعدادهای نهفته در هر فرد مستلزم توجه و فراهم ساختن زیرساخت‌های آن است و هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی در معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد در راستای کشف این استعدادها است.

 معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی برگزاری جشنواره‌هایی از قبیل جشنواره سراسری رشد را از این دست اقدامات دانست و تصریح کرد: یادگیری مفاهیم و مهارت‌های اجتماعی توسط دانشجو در حساس‌ترین مقطع زمانی او، بسیار مهم، قابل تأمل و نیازمند الزامات و زیرساخت‌هایی است که یکی از مهم‌ترین این الزامات، طراحی برنامه‌ها و اقداماتی در جهت نهادینه کردن این مهارت‌ها با برگزاری رویدادهایی از قبیل کرسی‌های آزاداندیشی، مشق امید و یا جشنواره کشوری رشد است.

جهان‌بین اضافه کرد: متأسفانه بسیار شاهد این معضل در کشور هستیم که جشنواره برای جشنواره و صرف برگزاری بی‌حاصل آن صورت گرفته اما در جشنواره رشد امسال، تقویت و هدفمند کردن تشکل‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین بسترها برای  بیان اهداف تربیتی، یکی از اهداف ما در معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی بوده تا با کشف و حمایت استعدادهای دانشجویان مستعد و صاحب‌هنر و ذوق، بتوانیم در جهت توانمندسازی و جهت‌دهی به این استعدادها گام برداریم.

وی در ادامه گفت: در جشنواره امسال، با هدف تقویت و تشویق کانون‌ها، علاوه بر رتبه‌بندی آنها به درجات الف، ب و ج و اختصاص بودجه به هر کدام از این درجات متناسب با میزان و گستره فعالیت، حوزه فعالیت و ارسال آثار کانون‌ها و اعضای آن را در چارچوبی مشخص و متناسب با حوزه مربوطه تعریف کردیم تا نتایج مشخص‌تر و مورد انتظارتری را به دست آوریم که بحمدا... بخش زیادی از انتظارات ما در این دوره از جشنواره حاصل شد.

عضو هیئت‌رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: جشنواره امسال در ۳۰ زمینه  تخصصی و در سه بخش واحد دانشگاهی، استانی و کشوری برگزار شد که در مرحله اول بیش از هزار اثر، در مرحله دوم بیش از ۸۰۰ اثر و در بخش کشوری ۵۸۳ اثر به دبیرخانه جشنواره واقع در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) ارسال شد که در نهایت ۷۵ اثر انتخاب و برای داوری به کارشناسان معرفی شد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه استان‌های بوشهر، اصفهان، گلستان و همدان بیشترین مشارکت را در این جشنواره داشتند، افزود: طبق هماهنگی‌های صورت گرفته در معاونت فرهنگی و دانشجویی، منتخبین این جشنواره در باشگاه رشد استعدادهای هنری جوان عضو خواهند شد تا با این اقدام در خصوص توانمندسازی و هدفمند کردن و آمادگی ورود به اکوسیستم‌های مختلف هر استعداد به نوبه خود منشأ اثر خیر باشیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: فرزاد جهان بین
ارسال نظر
هلدینگ شایسته