دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 مهر 1401 - 14:37
مصری‌نژاد در گفت‌وگو با آنا تشریح کرد؛

سخنان نژادپرستانه جوزپ بورل نشئت‌گرفته از چیست؟

سخنان نژادپرستانه جوزپ بورل نشئت‌گرفته از چیست؟
معاون بررسی و گفتمان‌سازی بسیج اساتید اصفهان گفت: جوزپ بورل در قسمتی از سخنان خود اشاره کرده بود جنگلی‌های وحشی به باغ‌های زیبا حمله می‌کنند که این جمله به واقع یک تصویر وحشیانه از انسان غیر غربی می‌دهد.
کد خبر : 809947

فرهاد مصری‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا در تیران، درباره صحبت‌های نژادپرستانه اخیر جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهار کرد: جمله‌ای که بیان شده رفتار جدیدی از غربی‌ها نیست و اینگونه رفتار‌ها را قبلاً از آنها دیده‌ایم؛ اما آنچه اکنون مطرح شده در اصل به‌صورت مستقیم و شفاف بیان شدن موضوع است و باید توجه داشته باشیم که در نگاه غرب منفعت‌طلبی، رفاه مادی، قدرت و از طرفی انسان حریص، خودمحور و منفعت‌جو در تعاریف غربی‌ها به‌شدت دیده می‌شود.

وی افزود: این نگاهی اومانیسمی بوده و می‌تواند تعریف اومانیسم در بر داشته باشد. وقتی در عمل نگاه می‌کنیم، این دیدگاه اومانیسمی باید برای انسان‌های غربی و انسان‌های شرقی یکسان باشد؛ اما اینگونه نیست و در رسانه‌های خبری می‌بینیم هر زمانی که انسان غربی به هر دلیلی مشکلی برایش پیش می‌آید، دنیا را با تبلیغات خود به سروصدا می‌اندازند مانند کشت و کشتار در افغانستان، پاکستان و یمن و ....؛ اما حمایتی نیست. پس این اصالت بر انسان‌ها نیست و اصالت بر منافع است.

 معاون بررسی و گفتمان سازی بسیج اساتید اصفهان گفت: درباره افرادی که نگاهشان به غرب است و در پازل غرب شعار‌هایی به نفع غرب می‌دهند، باید گفت تا زمانی به شما اهمیت می‌دهند که برایشان اهمیت دارید و در راستای منافعشان باشید در غیر این صورت یا شما را حذف می‌کنند و یا به هر دلیلی شما را از صحنه کنار خواهند گذاشت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تیران عنوان کرد: در قسمتی از سخنان بورل که اشاره می‌کند، جنگلی‌های وحشی به باغ‌های زیبا حمله می‌کنند در واقع این جمله تصویر وحشیانه از انسان غیرغربی می‌دهد؛ اگر برگردیم و به تاریخ آمریکایی‌ها نگاه کنیم تا ببینیم رفتار آنها در برخورد با سرخپوست‌ها و سیاه‌پوست‌ها چگونه بوده، می‌بینبم که انسان‌ها را به درجات مختلف تقسیم کرده واینگونه اظهار می‌کنند که انسان‌ها یا با ما هستند و یا علیه ما و این در تضاد با شعار‌هایی است که در راستای حقوق بشر و آزادی می‌دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته