دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 ارديبهشت 1395 - 09:40
رئیس سازمان امور دانشجویان در نشست شورای دانشگاه یزد اعلام کرد

براساس برنامه ششم توسعه 75 هزار دانشجوی خارجی باید جذب شود

دکتر مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان در نشست شورای دانشگاه یزد به اولویت دانشگاه‌ها در جذب دانشجوی خارجی اشاره و بر جذب 75هزار دانشجوی خارجی براساس برنامه ششم توسعه تاکید کرد.
کد خبر : 80992

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: «در دو سال اخیر بحران خاص دانشجویی در دانشگاه‌ها نداشتیم و این امر نشان‌دهنده مدیریت خوب و مواظبت‌های حوزه ستادی بوده است. با توجه به افزایش مطالبات دانشجویی، امکانات رشد چندانی نداشته است و ارتباط خوب کارمند و هیئت علمی و دانشجو می‌تواند فضایی آرام را ایجاد کند. در سال‌های اخیر آموزش عالی توسعه کمی بی‌رویه داشته است و از این پس قرار بر این است دانشگاه‌ها براساس آمایش سرزمینی دانشگاه‌ها گسترش یابند، رشد کنند و یا کوچک‌سازی شوند و نظارت پژوهشی و آموزشی از سوی دانشگاه‌های بزرگ‌تر انجام شود.»


او درباره حرکت به سمت بین‌المللی‌کردن دانشگاه‌ها گفت: «حرکت به این سمت خوب شروع شد و البته باید بیش از این به جذب دانشجوی خارجی بپردازیم، چرا که ظرفیت خوبی در دانشگاه‌ها وجود دارد.»


به گفته او در سال گذشته ۲۶۰۰ دانشجوی خارجی جذب شد که ۱۱۰۰ نفر آنها بورسیه و ۱۵۰۰ نفر آزاد بودند اما برنامه وزارت علوم براساس جذب چند برابر این ظرفیت بود. بنابراین باید روند افزایشی باشد و براساس برنامه ششم توسعه ۷۵ هزار دانشجوی خارجی جذب شود.


صدیقی گفت: «در تامین هیئت علمی از این پس بورس محدود می‌شود و به جای آن فرصت مطالعاتی کوتاه مدت خارج از کشور به اعضای هیئت علمی داخل داده می‌شود. برنامه‌ریزی‌ها در سال ۹۵ به سمت تنوع‌بخشی در تغذیه با مشارکت بخش خصوصی و وجود غذای نیمه دولتی در کنار غذای دولتی، همچنین تجهیز و مرمت خوابگاه‌ها به طوری که خوابگاه درجه پنج و ضعیف نداشته باشیم پیش می‌رود.»


رئیس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: «در حال حاضر ۲۱هزار دانشجوی غیرایرانی داریم که از ۱۰۰ کشور دنیا در ایران مشغول به تحصیل هستند و عموما از کشورها و دانشگاه‌های هم‌سطح یا پایین‌تر هستند و هدف جذب دانشجوی خارجی باید بیشتر کشورهای دوست و همسایه باشد.»


او افزود: «غربی‌ها نیز به مسائل اسلام‌شناسی، ادبیات فارسی و ایران‌شناسی علاقه دارند. ما دانشجو از کشورهای غربی در این رشته‌ها هم داریم. همچنین ارتباط با روسیه و چین را هم باید در دستور کار قرار دهیم چرا که از تجهیزات بسیار خوبی بهره‌مند هستند.»


او به لزوم و اهمیت امور رفاهی و تفریحات سالم در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: «طرحی با عنوان بررسی سیمای اجتماعی زندگی دانشجویی در دانشگاه‌ها انجام شد و به این نتیجه رسیدیم که مراکز مشاوره دانشگاه‌ها بسیار نقش مهمی دارند و می‌توانند از بسیاری آسیب‌ها که دانشجویان را تهدید می‌کند و یا با آن درگیر هستند پیشگیری کنند. همچنین با ارائه منظم گزارشات می‌توانند مسئولان دانشگاه را برای برنامه‌ریزی بهتر و به موقع در جریان رویدادها و ضعف‌ها و مشکلات دانشجویان قرار دهند همچنین خوابگاه‌ها باید اتاق تندرستی و سلامت داشته باشند.»


رئیس سازمان امور دانشجویان همچنین درباره پرداخت کمک‌هزینه شهریه و تغذیه دانشجویان پردیس خودگران گفت: «کمک‌هزینه تغذیه برای دانشجویان پردیس خودگردان نداریم ولی برای وام شهریه منع قانونی وجود ندارد. هرچند سایر دانشجویان در اولویت هستند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته