دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 مهر 1401 - 08:09
دانشجویان از حضور‌ی‌شدن دانشگاه‌ می‌گویند؛

«کلاس‌های درس» آنلاین یا حضوری، کدامیک؟

«کلاس‌های درس» آنلاین یا حضوری، کدامیک؟
دانشجویان درباره حضور‌ی‌شدن دانشگاه‌ها معتقدند که هیچ چیز نمی‌تواند مانند کلاس‌های حضوری تأثیر داشته باشد؛ چراکه آموزش مفاهیم تأثیرگذارتر، باکیفیت‌تر و سریع‌تر بوده و تعاملات اجتماعی بیشتری ایجاد خواهد شد.
کد خبر : 809917

گروه استان‌های خبرگزاری آنا- هاشم پورزاهد؛ دانشجویان عامل اصلی شور و نشاط در دانشگاه‌ها هستند و در بازه زمانی بیش از دوسال، محدودیت‌های کرونایی این شور را از دانشگاه‌ها گرفته بود.

اکنون با تکمیل واکسیناسیون و اقدامات پیشگیرانه در مقابل این بیماری، کلاس‌های درس دانشگاه در سال تحصیلی جدید و پس از دو سال به صورت حضوری از مهر ۱۴۰۱ آغاز شده و جنب‌وجوش به این محیط علمی بازگشته است.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل در دوران کرونا از همه ظرفیت‌های خود استفاده کرد تا کلاس‌های درس به صورت برخط و با کمترین مشکل برگزار کند و اکنون همه کلاس‌های این دانشگاه به صورت حضوری در حال برگزاری است.

خبرنگار خبرگزاری آنا در اردبیل به همین مناسبت با مدیر آموزش و تحصیلات تکمیلی و تعدادی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل به گفت‌وگو نشسته و نظر آنان را درباره فعالیت مجازی و حضوری شدن دانشگاه‌ها جویا شده است.

نقش کلاس‌های حضوری در آموزش دانشجویان

 

بیش از ۳۰۰۰ مشخصه کلاسی تعریف شده است

دانشجوی ترم سوم حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل نیز به خبرنگار آنا گفت: اقدامات دانشگاه برای برگزاری آنلاین کلاس‌ها در زمان کرونا خیلی خوب بود؛ اما هیچ چیز نمی‌تواند مانند کلاس‌های حضوری تأثیر داشته باشد؛ البته برخی گروه‌های آموزشی که تعداد دانشجوی زیادی داشتند، ابتدای کار با مشکل مواجه بودند که به مرور رفع شد. سعی کردیم با مطالعه بیشتر کاستی‌های کلاس‌های آنلاین را جبران کنیم.

نیما رحمانی ادامه داد: امیدوارم حضوری شدن دانشجویان باعث پربار شدن فعالیت‌های کانون‌ها شود و دانشگاه نیز با حمایت‌های مادی و معنوی این فعالیت‌ها را رونق ببخشد.

تمرکز در کلاس‌های حضوری بسیار بیشتر است

لیلی عشایری دانشجوی علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل نیز عنوان کرد: تمرکز در کلاس‌های حضوری بسیار بیشتر از کلاس‌های آنلاین است و ارتباط کلامی و چهره به چهره‌ای که در کلاس صورت می‌گیرد، بسیار در آموزش مفاهیم تأثیرگذار است و حتی آموزش سریع‌تر هم انجام می‌شود.

افزایش فعالیت انجمن‌ها و کانون‌ها با حضوری شدن دانشگاه‌‌ها

ورودی سال ۱۴۰۰  دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل که یک‌ ترم به صورت مجازی درس‌خوانده و در این‌باره گفت: برای حضور در کلاس‌های مجازی سرعت اینترنت خیلی تأثیر داشت و از آنجایی که همه به اینترنت پرسرعت دسترسی نداشتند در خیلی از مواقع برای ورود به کلاس با مشکل مواجه می‌شدیم و گاهی مجبور بودیم بعداً از آرشیو استفاده کنیم.

بیش از ۳۰۰۰ مشخصه کلاسی تعریف شده است

دنیا عیسی‌زاده با بیان اینکه محیط دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل بسیار زیبا و دل‌نشین است از حضوری شدن کلاس‌ها استقبال کرده و توضیح داد: حضوری شدن دانشگاه‌ها در افزایش فعالیت انجمن‌ها و کانون‌های فرهنگی نقش بسزایی داشته است.

افزایش کیفیت آموزش با استادان باتجربه

دانشجوی رشته علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل نیز بیان کرد: در دوران کرونا با تکرار و مطالعه بیشتر به دنبال آموزش بهتر بوده و اکنون با حضور منظم در کلاس‌ها سعی شده عقب‌ماندگی احتمالی دروس جبران شود.

فردین نگهدار با ابراز رضایت از برگزاری منظم کلاس‌ها اضافه کرد: استادان دانشگاه از تجربه بالایی برخوردار هستند و همین باعث می‌شود تا کیفیت آموزش هم عالی شود.

کیفیت آموزش حضوری و غیرحضوری قابل مقایسه نیست

ورودی سال ۱۴۰۰ دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل هم با بیان اینکه سطح کیفیت آموزش حضوری و غیرحضوری قابل مقایسه نیست، مطرح کرد: در کلاس‌های غیرحضوری بار اصلی آموزش بر عهده دانشجو بود و چند برابر بیشتر درس می‌خواندیم تا نواقص آموزش آنلاین را جبران کنیم.

زهرا بیگ‌زاده ادامه داد: در کلاس‌های حضوری مشورت و همکاری بیشتری صورت می‌گیرد و در نتیجه آموزش نیز بهتر انجام می‌شود. حضور در انجمن‌ها و کانون‌ها نیز باعث ایجاد تعاملات اجتماعی شده و از این نظر هم برای آینده دانشجویان خوب است.

«کلاس‌های درس» آنلاین یا حضوری، مسئله این است

علی‌اکبر ایمانی مدیر آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا در اردبیل با بیان اینکه در دوران کرونا هر هفته بیش از ۸ هزار ساعت کلاس آنلاین برگزار می‌شد، اظهار کرد: بیماری کووید ۱۹ موهبت حضور فیزیکی دانشجویان در دانشگاه را به مدت دو سال از دانشگاهیان گرفت و در مسیری قرار گرفتیم که مجبور شدیم کلاس‌های تئوری را به صورت برخط و کلاس‌های عملی را نیز با گروه‌بندی‌های مختلف و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار کنیم.

وی با ابراز خشنودی از حضوری شدن کلاس‌ها افزود: کلاس‌های غیرحضوری کاستی‌هایی داشت و با برگزاری کلاس‌های جبرانی و برخی کلاس‌های حضوری گروه‌بندی شده، سعی در رفع این کاستی‌ها داشتیم. ارتباط مستقیم استادان و دانشجویان و ایجاد تعامل دوطرفه مهم‌ترین ویژگی کلاس‌های حضوری است که تأثیر بسیار مثبتی در روند آموزشی دارد. بر همین اساس برای ترم اول سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ بیش از ۳ هزار مشخصه کلاسی تعریف شده و دانشجویان از هفته دوم مهر طبق برنامه اعلامی در این کلاس‌ها حضور یافته‌اند.

مدیر آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل ادامه داد: دانشجویان رغبت بیشتری به کلاس‌های حضوری دارند و از حضور در کلاس‌ها استقبال کرده‌اند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب