دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 مهر 1401 - 10:19
در واکنش به مداخلات خارجی؛

کنعانی خطاب به بایدن: عادت شما ماهی گرفتن از آب گل آلود است

کنعانی خطاب به بایدن: عادت شما ماهی گرفتن از آب گل آلود است
سخنگوی وزارت خارجه ایران به رئیس جمهور آمریکا هشدار داد که حافظه تاریخی خود را تقویت کند و به تسلیم ایران در برابر تهدید‌های پوچ واشنگتن دلخوش نباشد حال آنکه ماهیگری از آب گل آلود حوادث، در کشوری مثل ایران جواب نمی‌دهد.
کد خبر : 809545

به گزارش گروه منطقه و جهان خبرگزاری آنا، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (یکشنبه) ۲۴ مهر ماه در صفحه اینستاگرام خود به اظهارت مداخله جویانه «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا، درباره اغتشاشات اخیر ایران واکنش نشان داد.

کنعانی در این باره نوشت: از آغاز تحولات اخیر در ایران، دیروز شنبه جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای چندمین بار طی اظهاراتی مداخله جویانه، از اغتشاشات در ایران حمایت کرد. 

اشاره سخنگوی وزارت خارجه ایران به ادعای بایدن مبنی بر «ایستادگی در کنار مردم ایران» است حال آنکه وی مدعی شده بود که باید درباره حادثه آتش سوزی در زندان اوین تحقیقات کامل صورت بگیرد.

در همین راستا، کنعانی نوشت: ایشان (بایدن)، چون نه مشاوران امینی دارد و نه حافظه خوبی، به وی یادآور می‌شوم که ایران قوی‌تر و استوارتر از آن بود که با تحریم‌های ظالمانه و تهدیدات پوچ شما تسلیم شود. اکنون نیز سربلندتر از آن است که با مداخلات و اظهار شگفتی‌های سیاستمداری خسته از سال‌ها اقدام بی نتیجه علیه ایران، اراده‌اش متزلزل شود.

کنعانی یادآوری کرد: نه اظهارات بایدن و نه مداخله جویی‌های آمریکا هرگز ما را متعجب نمی‌کند، زیرا مداخله، تجاوز و کشتار، ماهیت حقیقی نظام آمریکا است. اما، ما مردمان تاریخیم و در عمق تاریخ ریشه دوانده‌ایم. از کودتای آگوست ۱۹۵۳ (۲۸ مرداد ۱۳۳۲ خورشیدی) تا به امروز به خوبی سیاست‌های ضدایرانی دولت آمریکا در ذهن‌هایمان ثبت شده است و البته تاریخ و نقطه نقطه دنیا شهادت می‌دهد که زخم جنایت و خشونت آمریکا بر تن دنیا است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران خطاب به دولتمردان آمریکایی افزود: عادت شما ماهی گرفتن از آ‌ب‌های گل آلود است. اما یادتان باشد، اینجا ایران است: سرزمین مردان و زنان سرفراز. در خانه خویش، با هم گفتگو می‌کنیم، با هم کار می‌کنیم، با هم برای ترمیم زخم‌های کوچک و بزرگ ایران خواهیم کوشید، با هم برای استقلال ایران خواهیم ایستاد و صدالبته شکست دیگری بر انبوه شکست‌هایتان افزوده خواهد شد.

این در حالی است که جو بایدن در بیانیه روز شنبه مدعی شد که از نحوه واکنش ایرانی‌ها به مرگ مهسا امینی، «حیرت‌زده» شده است. 

وی در ادامه این ادعا در تلاش برای دامن زدن به التهاب ماجرا افزود: من مدت بسیار بسیار زیادی است در زمینه سیاست خارجی فعالیت می‌کنم. آنچه [مرگ مهسا امینی]در ایران بیدار کرد مرا متحیر کرده. چیزی را بیدار کرده که فکر نمی‌کنم تا مدت‌های بسیار بسیار زیاد خاموش شود. ایران بایستی به اعمال خشونت علیه شهروندان خودش که فقط بر اساس حقوق اساسی خودشان رفتار می‌کنند پایان دهد. می‌خواهم این را بدانید که که ما با شهروندان و زنان شجاع ایران هستیم».

این اظهارات مداخله جویانه را باید در امتداد غرض ورزی واشنگتن و شرکای اروپایی برای «اعتراض» جلوه دادن «اغتشاشات» در ایران تعبیر کرد حال آنکه مقامات ایران به دفعات تاکید کرده اند که باید حساب آن‌هایی را که آمبولانس آتش می‌زنند و به اموال عمومی آسیب می‌رسانند از مطالبه گران واقعی جامعه جدا کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته