دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 ارديبهشت 1395 - 19:31

آیت‌الله جوادی آملی: در جامعه بدی را از بین ببریم نه بد را

یکی از مراجع تقلید تاکید کرد: ما یک وظیفه‌ای نسبت به دشمنان برون و درون‌مرزی داریم، دشمنان برون‌مرزی درصدد هضم و حذف ما برمی‌آیند که باید با آن‌ها مبارزه کرد، در داخل یک نظام نیز باید سعی کنید بدی را از بین ببرید نه بد را.
کد خبر : 80932

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، آیت‌الله جواد آملی در جلسه درس اخلاق هفتگی خود که در بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، گفت: در جریان اخلاق به ما فرمودند اگر دشمن بیرون را بخواهید سر جایش بنشانید باید او را از بین ببرید، چون مزاحم شماست، ولی در داخل شهر و خانه و خانواده کسی که با شما مخالف بود سعی کنید آن مخالفت را از بین ببرید نه مخالف را؛ و در درون ما انسان‌ها نیز چنین است.


این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه در مبارزه‌های داخلی باید اختلافات را از بین برد و نه شخص مخالف را، خاطرنشان کرد: در اوصاف مردان بزرگ، خدا می‌فرماید، این افراد کسانی‌اند که با نیکی، بدی را از بین می‌برند، با لطف و محبت، مخالفت را از بین می‌برند نه مخالف را. به صورت فعل مضارع که مفید استمرار است در وصف مردان الهی فرموده در مبارزات داخلی سعی کنید بدی، کینه و اختلافات را از بین ببرید نه اینکه شخص مخالف را از پای در بیاورید.


آیت‌الله جواد آملی عنوان کرد: در درون ما اگر خواسته‌ای برخلاف عقل و فطرت باشد آن نیرو را از بین نمی‌بریم بلکه تعدیل می‌کنیم، نه تعطیل. تعطیل کردن نیرو کمال نیست تعدیل آن نیرو کمال است.


این مرجع تقلید ابراز کرد: نماز و مانند آن وهم و خیال را از بین نمی‌برد، بلکه آن توهم تخیل زائد را از بین می‌برد، شهوت و غضب را از بین نمی‌برد، بلکه آن را تعدیل می‌کند نه تعطیل، چون خود غضب و شهوت از آفریده‌های خداست که اگر این‌ها نباشد بسیاری از امور زندگی مختل می‌شود.


او با بیان اینکه باید سعی شود جامعه، جامعه عقل و عدل باشد، خاطرنشان کرد: اگر کسی خواست با دشمن بیرون مبارزه کند چاره‌ای جز بهره‌برداری از قوه غضب و قهریه نیست. ما یک وظیفه‌ای نسبت به دشمنان برون و درون‌مرزی داریم، دشمنان برون‌مرزی درصدد هضم و حذف ما برمی‌آیند که باید با آن‌ها مبارزه کرد، در داخل یک نظام نیز باید سعی کنید بدی را از بین ببرید نه بد را.


این مرجع عالیقدر ادامه داد: پس اینکه می‌گویند بکوشید جامعه شما عقل و عدل باشد، نه جامعه حذف و هضم، برای همین است. اگر این‌چنین کاری کردیم این جامعه عقل و عدل، به قله کمال می‌رسد خیلی از کمالات است که خدا در دسترس دیگران قرار داده و آن‌ها را ممکن‌الوصول می‌داند.


آیت‌الله جواد آملی با بیان اینکه انسان در همین دنیا نیز می‌تواند جایگاه خود را در قیامت ببیند، ابراز کرد: ما می‌توانیم هم‌اکنون که در دنیا هستیم مکان خود را در قیامت ببینم، بسیاری از کار‌ها برای ما آسان خواهد بود. امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام نیز می‌فرماید: مردان الهی در دنیا تلاششان این است که بهشت و جهنم را ببینند، آن‌وقت زندگی گواراست، ترک گناه آسان است، چراکه او مقام خود را می‌بیند و هرگز حاضر نیست خود را و بدن خود را ارزان بفروشد، چون این بدن و جان به‌اندازه بهشت می‌ارزد.


او معامله با خداوند را معامله‌ای سودآور دانست و عنوان کرد: انسان یا با خدا معامله می‌کند یا با شیطان. معامله با خدا سود است نه زیان، چون در معامله داد و ستد هست ولی خدا در معامله با ما، نه‌تن‌ها چیزی از ما نمی‌گیرد، بلکه عوض و معوض را هر دو به صورت کامل‌تر به ما برمی‌گرداند و این‌‌ همان سود است، ولی در معامله شیطان، انسان ضرر می‌کند چون به شیطان چیزی می‌دهد و نه تنها از او چیزی نمی‌گیرد بلکه خود را به اسارت او می‌سپارد و شیطان افسار او را در دست گرفته، عوض و معوض را از او می‌گیرد و چیزی هم به او نمی‌دهد.


آیت‌الله جوادی آملی بابیان اینکه انسان نباید خود را در اختیار شیطان قرار دهد، گفت: اینکه کسی می‌گوید من نمی‌توانم نماز اول وقت بخوانم، جلوی چشمم را بگیرم، درست می‌گوید چون این چشم و بدن را در اختیار شیطان قرار داده، به اسارت او درآورده و او در بند شیطان است.


او با تاکید بر اینکه انسان با تهذیب نفس می‌تواند چشم و گوش باطنی و حقیقی را دریافت کند، ابراز کرد: ما چشم و گوش داریم ولی اگر این اعضاء ظاهری را تعطیل کنیم و دچار اشتباه نشویم، آن چشم و گوش باطنی و حقیقی برای ما باز می‌شود که با آن می‌توانیم در عالم رؤیا، رؤیاهای صادق ببینم.


این مرجع تقلید با تأکید بر اینکه انسان باید اهل محاسبه و تهذیب نفس باشد، عنوان کرد: اگر می‌خواهید با انبیاء الهی ارتباط داشته باشد و از آن‌ها فیض ببرید، باید اهل محاسبه و تهذیب نفس باشید. بنابراین در درون نهاد آدمی سرمایه‌ای هست که کسی نمی‌تواند آن سرمایه را بگیرد و از بین ببرد و جلوی بهره‌برداری آن را بگیرد اگر اعمال را طوری تنظیم کردید که بدی را با خوبی از بین ببرید، آن‌وقت روزنه‌ها باز می‌شود و صحنه‌هایی مانند «فالهما» و «الناس معادن» آشکار می‌شود.


انتهای پیام/

برچسب ها: جوادی آملی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته