وزیر بهداشت: 30 درصد ظرفیت دانشگاههای علوم پزشکی بومی شد
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، سیدحسن هاشمی درهفدهمین همایش کشوری علوم پزشکی و جشنواره آموزشی شهید مطهری درسالن همایشهای رازی، اظهار کرد: ممکن است برخی از دانشگاههای وزارت علوم از نظر اعتباری مشکلاتی داشته باشند اما در دانشگاههای علوم پزشکی به علت وجود بیمارستان آموزشی وضعیت اعتباری نامناسب نیست.
وزیربهداشت ضمن تاکید بر لزوم گسترش و تقویت دانشگاههای خودگردان گفت: به جز افراد نیازمند و کم درآمد، افرادی که تمکن مالی دارند باید بخشی از هزینه تحصیل خود را پرداخت کنند.
وی گفت: شاید بگویید که این مسئله با اسناد بالادستی مغایرت داردT اما این حالت در آموزش و پرورش و مدارس غیرانتقاعی در کنار مدارس دولتی وجود دارد و موثر بوده است، چرا که بسیاری از نخبگان علاوه بر مدارس دولتی از مدارس غیرانتفاعی رشد کردهاند و اگر این مدارس نبود، دولت در تامین هزینههای آموزش و پرورش مشکل داشت.
وزیربهداشت ضمن انتقاد از تحصیل برخی از دانشجویان در برخی از دانشگاههای بی کیفیت در کشورهایی نظیر مالزی، فیلیپین، بلاروس و ارمنستان، افزود: متاسفانه بسیاری از خانواده فرزندان خود را به این کشورها میفرستند و در آنجا نیز مهارت کافی را کسب نمیکنند، بنابراین باید واحدهای خودگران را توسعه دهیم و ورود بخش خصوصی را تسهیل کنیم.
هاشمی دلیل سفر برخی از افراد به کشورهایی مانند امارات عربی برای تحصیل در رشتههایی مانند پزشکی یا دندانپزشکی را تنگ نظری برخی از مسئولان در استفاده از ظرفیت بخش خصوصی دانست و گفت: اگر بخش خصوصی به حوزه آموزش پزشکی وارد شده بود وضعیت بهتر بود در حالی که پس از بازگشت دانشجویان از این کشورها به آنها میگوییم که صلاحیت کافی را ندارند.
وزیر بهداشت بر لزوم تامین بخشی از اعتبارات حوزه آموزش از مسیر واحدهای خودگردان تاکید کرد وگفت: بعید میدانم که دولت تا چند سال آینده قادر به تامین اعتبارات این حوزه به طور کامل باشد، اما گرچه واحدهای خودگردان در ظاهر مردم پسند نیستند اما در صورت توسعه این دانشگاهها فضا برای تحصیل افراد کم بضاعت در دانشگاههای دولتی بیش از گذشته ایجاد میشود.
هاشمی افزایش ظرفیت دانشگاهها را موجب تحت فشار قرار گرفتن دانشگاهها و اساتید آنها عنوان کرد و افزود: از ابتدای انقلاب تاکنون روند پذیرشها و ظرفیتها صعودی بوده اما در جایی باید متوقف شود.
وی گفت: به عنوان نمونه در برخی از رشتهها مانند مامایی و بعضی رشتههای بهداشت، تعداد فارغ التحصیلان زیاد است که برای همه بازار کار وجود ندارد از طرف دیگر برای اجرای طرح پزشک خانواده در کشور به 650 متخصص پزشک خانواده نیاز داریم که ظرفیت آن حداکثر باید 800 نفر باشد، بنابراین باید ظرفیت را در جاهایی که نیاز داریم گسترش دهیم.
هاشمی با تاکید بر گسترش فضاهای آموزشی در کشور، افزود: تلاش دولت بر این است که از فرصت پسابرجام برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای توسعه فضاهای آموزشی و درمانی استفاده کند.
وزیر بهداشت مهمترین اقدام هر مسئولی را انتخاب افراد عالم دانست و اظهار کرد: در آموزش، معلم پرور نبودهایم، ضمن اینکه انتخابهای ما به ویژه مسئولان آموزش در دانشگاهها و بیمارستانها ممکن است صحیح نبوده باشد، زیرا با انتخاب اعضای هیات علمی توانا میتوانیم به سمتی حرکت کنیم که خروجی بهتری داشته باشیم و متناسب با نیازهای کشور، نیروی مورد نیاز را تربیت کنیم.
هاشمی از استعدادهای درخشان به عنوان سرمایههای اصلی و مهم کشور یاد کرد و گفت: مشکلات آنها به تدریج برطرف میشود و آنها هم باید قدر این توفیق الهی را بدانند. پزشک شدن تنها به داشتن دانش و مهارت نیست، بلکه یک پزشک قبل از پزشک شدن باید علاوه بر انسانیت، دردهای جامعه را بداند و به آن احترام بگذارد.
وزیر بهداشت خطاب به مسئولان و کارشناسان آموزش پزشکی، گفت: تا جایی که امکان دارد کار مردم را تسهیل کنید و از امکانات و بسترهای الکترونیکی نیز استفاده کنید.
هاشمی گفت: مناسب نیست که 50 درصد از مراجعات به وزارت بهداشت مربوط به حوزه آموزش باشد در حالی که میتوان از مراجعات غیرضرور در بستر خدمات الکترونیکی جلوگیری کرد.
هاشمی ادامه داد: اگر فردی آموزش، دانش و مهارت کافی برای فارغ التحصیلی ندارد کاری انجام دهد بزرگترین خیانت به کشور و مردم و بزرگترین ظلم را انجام دادهاید بنابر این باید با افراد زیاده خواه و ناکار امد برخورد مناسب انجام شود.
وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه آموزش اساس کار ما را تشکیل میدهد، تصریح کرد: کاستیها و کمبودها ناشی از کم توانی در آموزش و همچنین کم توجهی و کم تدبیری مسئولان است که آن هم از عدم آموزش صحیح آنها سرچشمه میگیرد.
هاشمی یادآور شد: همه کمک کنند تا تغییر و تحول در حوزه آموزش به خوبی صورت گیرد،اما در مقایسه با تحول در درمان مانند کاهش هزینههای مردم، ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستانها و افزایش دسترسی مردم که نیازمند زمان نیست، تغییرات در حوزه آموزش نیازمند زمان و صبوری است که نیاز به استمرار دارد و پس از دو تا سه دولت آینده میتوانیم شاهد تغییرات گسترده در آموزش پزشکی باشیم.
وزیر بهداشت از ادغام آموزش در خدمات پزشکی به عنوان فرصتی مغتنم یاد کرد و گفت: دیگر نمیتوان در مورد درستی یا نادرستی آن تصمیم گرفت اما در ملاقاتهایی که با وزرای بهداشت بسیاری از کشورها داشتم، بزرگترین مشکل آنها، تربیت نیروی انسانی در یک وزارتخانه دیگر است و ادغام آموزش در خدمات پزشکی را به عنوان یک دستاورد بزرگ برای کشور ما میدانند.
هاشمی تصریح کرد: حتما باید آموزش در محیط ارائه خدمات استفاده شود و شبکه بهداشت نیز میتواند نقش مهمی در گذراندن بخش از آموزشهای گروههای مختلف پزشکی ایفا کند چرا که در حال حاضر خانهها و مراکز بهداشت و بیمارستانها به ویژه بیمارستانهای آموزشی محیط مناسبی برای آموزش دانشجویان هستند.
وزیر بهداشت از مهارت به عنوان بخش مهمی از آموزش یاد کرد و گفت: در زمان تحصیل ما در دهههای گذشته امکانات ارتباطی و آموزش مانند امروز گسترده نبود اما دانشجویان در حال حاضر با در اختیار داشتن امکانات ارتباطی میتوانند به خوبی آموزش ببینند اما مهارت اهمیت ویژهای دارد و نقص در تشخیص، اداره بیمار و انجام خدمت مهمترین مشکلات ما هستند.
هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم بازنگری دوره آموزشی پزشک عمومی اشاره کرد و افزود: برخی از مواد درسی باید حذف شوند و برخی از نیازها و احتیاجات باید اضافه شوند به عنوان نمونه طب سنتی کشور ما که سابقهای تاریخی درخشان دارد و پرآوازه ترین افراد در دنیا در طب سنتی ایرانی بودهاند، باید به عنوان واحدهای درسی در دانشگاهها تدریس شود.
وزیر بهداشت با بیان اینکه مهارت باید در استفاده از بستر بهداشت باشد، اظهار کرد: متاسفانه در سالهای گذشته علاوه بر افزایش هزینههای تحصیل برای کشور، دورهها را نیز طولانی کردهایم و اختیار و تصمیم را به خود صنف و گروه دادهایم.
هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: جشنواره شهید مطهری به نام شهیدی برگزار میشود که در کنار امام یکی از بنیانگذاران انقلاب بود و شهادت این عالم بزرگوار ضایعه بسیار بزرگی بود اما باید از چنین حوادثی عبرت گرفت که توسط چه افرادی و با چه افکاری به شهادت رسید و مراقب بود تا بار دیگر مطهریها به شهادت نرسند.
وزیر بهداشت با اشاره به شهادت استاد مطهری به دست گروهک فرقان،افزود: آنها در دل انقلاب متولد شده بودند و بین خودی و غیرخودی و نیز حق و ناحق تفاوت قائل بودند و شعار آنها بسیار اسلامی و انقلابی بود اما در آن شب استاد مطهری را به شهادت رساندند که نشان از جهل این گروه در درک مفاهیم واقعی و مترقی اسلام بود و این حوادث نیز در طول تاریخ تکرار می شود و امیدواریم ما عامل آن نباشیم.
انتهای پیام/