دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
روایتی از جلسه کمیسیون پزشکی قانونی، پدر و وکلای مهسا امینی

از انکار جراحی مغز تا پذیرش مصرف دارو از سوی پدر

از انکار جراحی مغز تا پذیرش مصرف دارو از سوی پدر
عده‌ای از پزشکان مساله بیماری زمینه‌ای و جراحی مهسا امینی را در سن 8 سالگی مطرح کردند و در مقابل گروه دیگری بدون هرگونه دلیل و مستندی سعی داشتند جامعه غمگین از این واقعه تلخ را ملتهب کنند، اما ماجرا از چه قرار است.
کد خبر : 809120

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا، پس از واقعه ناگوار فوت مهسا امینی، فرضیه‌های مختلفی در مورد علت مرگ او مطرح شد.

عده‌ای از پزشکان مساله بیماری زمینه‌ای و جراحی او را در سن 8 سالگی مطرح کردند و در مقابل گروه دیگری بدون هرگونه دلیل و مستندی سعی داشتند جامعه غمگین از این واقعه تلخ را ملتهب کنند.

اما خانواده مهسا و وکلای خانواده، هرگونه بیماری زمینه‌ای و حراجی را منکر می شدند و پدر مهسا تاکید می کرد: دخترش هیچگونه بیماری نداشته و در طول سال‌های گذشته فقط دچار  سرماخوردگی شده است!

در این شرایط بود که سازمان پزشکی قانونی به عنوان مرجع رسمی و تخصصی و علمی تشخیص علت مرگ بلافاصله و در اقدامی بی‌سابقه و یا کم‌سابقه کمیسیونی متشکل از 20 پزشک و متخصص در رشته‌های مختلف را برای رسیدگی به این پرونده تشکیل داد و پس از کالبدگشایی جسد و انجام آزمایش‌های تخصصی لازم و بررسی تمام مدارک و آزمایش‌های موجود این کمیسیون در تاریخ 9 مهرماه 1401 با دعوت از پدر و وکلای مهسا امینی جلسه‌ای را تشکیل داد تا در مورد علت مرگ به جمع بندی نهایی برسند.

پدر مهسا در آغاز این جلسه تاکید کرد گزارش پزشکی قانونی را به هیچ وجه قبول نخواهد کرد.

قاضی شهریاری که مسئول قضایی پرونده است اما به نکته جالبی اشاره داشت و گفت: تلفنی خدمت پدر مهسا گفته‌ام که کمیسیون تشکیل شده می‌تواند مشاوران و متخصصانی همراه داشته باشید که مهلتی برای اخذ مطالب و ارائه نظراتشان داشته باشند و مانعی ایجاد نکردیم. و انتظارمان بر این بود که کسی را بیاورید و خطاب به پد رمهسا گفت: چرا شما کسی را نیاورده‌اید!

پدر مهسا توضیحاتی از علل و سابقه بیماری دخترش ارائه داده و انجام عمل جراحی مغز را تائید کرد.

اما گفت: دختر من وقتی به تهران آمد سالم بود، و دروغ هایی را پشت سر هم می گذارند که مریض بوده و می توانم تائید کنم که هیچگونه مشکلی نداشته و جراحی که داشته برای 17 - 18 سال قبل است.

وی ادعا کرد: جراحی‌اش برای خارج کردن چیزی کیست مانند بوده است!

صالح نیکبخت وکیل این پرونده در حضور متخصصین اصرار داشت که مهسا هیچگونه عملی روی مغز انجام نداده و صرفا یک خال از روی پیشانی برداشته است.

وی ادامه داد: مهسا دچار هیچ حادثه‌ای نبوده و پزشکان گفته بودند که خال روی پیشانی اش در بیمارستان میلاد عمل شده است!

وکیل در ادامه تاکید داشت: مهسا فقط یک داروی تیرئید مصرف می کرده است.

پدر اما توضیحاتی درباره داروهای مصرفی دخترش ارائه داد. و گفت: بعد از جراحی که توسط دکتر بهرامی فوق تخصص غدد در تبریز انجام شده است،  داروهایی  که مصرف می کرده است، قرص هیدروکورتیزون و داروی لووتیروکسین بوده است.

که مرتبا مصرف کرده بود و هر سال سری آزمایش هایی می‌گرفت.

بنابراین مشخص شد مهسا امینی که متولد سال 1378 است، 3 داروی مهم مغز مصرف می‌کرده و در طول  سال‌های بعد از جراحی تحت نظر پزشک متخصص بوده است.

در ادامه این جلسه نوبت به شبهاتی همچون ضربه به سر رسید.

پزشکی در این جلسه که خود را به عنوان رادیولوژیست علوم اعصاب از کشور انگلستان معرفی کرد ابراز داشت: ما قسم خورده ایم که عین حقیقت را بگوییم و به غیر از آثار جراحی قبلی مربوط به مغز یافته دیگرمان سکته مغری وسیع با توقف قلبی است و واقعا مریضی که بخواهد به دلیل مرگ مغزی بمیرد، باید شواهدی در جمجمه داشته باشد.

وی خطاب به پدر مهسا گفت: برای اینکه دل خودتان را آرام کنید باید بگویم با ضربه پلیس کشته نشده است.

در ادامه این جلسه توضیح داده شد که چرا حضور پدر در زمان کالبد گشایی مورد تائید قرار نگرفته است.

نماینده پزشک قانونی گفت: هرچند به  من به شما حق می‌دهم اما از لحاظ روحی درست نبود و پزشکی قانونی اجازه ندارد به جز پزشک قانونی در زمان معاینه جسد حضور داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه عکس‌های جسد قبل از کالبدگشایی و در زمان کالبدگشایی موجود است خطاب به پدر مهسا گفت: در این عکس‌ها مشهود است که نه خونریزی از گوش و کف سر دارد و نه کبودی در زیرچشم است که تایید کننده ضربه احتمالی باشد.

قاضی شهریاری اما به این توضیحات اکتفا نکرده و از متخصصین پزشکی قانونی درمورد علت مشاهده خونریزی گوش و بینی او در زمان غسل جسد سوالی  کرد، مبنی بر اینکه به ادعای پدر مرحومه که از ناحیه گوش خون آمده و پدر می‌گوید در غسالخانه رویت کرده که در ناحیه گوش و چشم و پشت گردنش آثاری از خونریزی موجود بوده است واین خونریزی ناشی از چیست؟

نماینده پزشک قانونی گفت: در معاینه ظاهری هیچ‌گونه شواهدی دال بر خروج خون نه از گوش و نه از بینی و دهان وجود نداشت و آثاری از کبودی چشم که نشان دهنده شکستگی استخوان جمجمه باشد را نداریم. درمعاینه ظاهری و نه کالبد گشایی هم هیچگونه آثاری از شکستگی در استخوان جمجمه نداشته ایم.

وی افزود:‌ درباره خروج خون، باید بگویم شما وقتی جسدی جمجمه اش باز شده و جرح ایجاد شده است، طبیعی است که خون نشت می‌کند و اینها ناشی از کالبد گشایی است.

شبهه لکه‌های خون در بیمارستان نیز از سوی شهریاری مطرح شد: و نماینده پزشکی قانونی توضیح داد: ایست قلبی باعث ایجاد خون در ریه می شود و از اطراف لوله ریه خونریزی زیادی از گردن ایجاد می‌کند و این مساله لزوما به معنی خروج خون از گوش نیست.

جراح مغز و اعصابی که در 8 سالگی مهسا را عمل کرده و در جلسه حضور داشت به نکته جالبی اشاره کرده و گفت: پدرش تا به حال منکر عمل جراحی بوده و حداقل امروز قبول کرده که دخترش جراحی شده و دارو می خورده است.

حالا و پس از انتشار پزشکی قانونی و ارائه دلائل متقن علمی از وجود بیماری زمینه ای مهسا، نیکبخت وکیل این پرونده روز هجدهم مهر در گفتگویی با یکی از روزنامه ها می‌گوید این عمل جراحی 15 سال پیش انجام شده و تا روزهای آخر زندگی اش دارو مصرف می کرده و زیر نظر پزشک بوده است.

لازم به یادآوری است: مهسا سال 1386 توسط مسعود شیروانی عمل شده و تومور مغزی اطفال داشته است.

این وکیل 19 مهر با یکی از روزنامه های کشور گفت: دادخواهی با یکی از مراجع قضایی را انتخاب کرده است.

 

انتهای پیام/

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته