شنیدن نظر مخالف در دانشگاه را باید «فرصت» دانست
به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، رضا مراد صحرایی در کارگاه کرسیهای نظریه پردازی، نقد و مناظر دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه را محل علم ورزی و نظریه پردازی دانست و گفت: به غیر از جریان متعارف علم ورزی که در مقالات و کتاب و کنفرانس متجلی میشود آنچه دانشگاه را گفتمان ساز میکند، برگزاری کرسیهای نظریه پردازی به معنی عام نقد و کرسی ترویجی و نظریه پردازی است.
وی با بیان اینکه باب شنیدن و گفتن را باید باز نگه داشت و شنیدن نظر مخالف را فرصت دانست، افزود: اگر کرسیهای آزاد اندیشی، نقد، مناظره، نظریه پردازی به طور شایستهای مورد اهتمام بود، امروز جامعهای به مراتب بالندهتر داشتیم.
رئیس دانشگاه فرهنگیان، گفتمان سازی را در گفتگو نه در نوشتن دانست و اظهار داشت: علی رغم آنکه زبان نوشتاری بدون بازخورد یا با تاخیر دریافت بازخورد و به صورت ویراسته عقیده است، در زبان گفتاری با بازخورد آنی و واقعیت یک عقیده مواجه هستیم، صورت اصیل یک ایده در مناظره دیده میشود.
وی نقد را یکی از مقدمات تولید علم و نظریه و تصریح کرد: گفتگو و دوطرفه بودن موجب انتقال مستقیم، سریع و اصیل جریان علم است، بزرگترین اتفاقات علمی از گپ و گعدههای علمی آغاز میشود.
صحرایی، با اشاره به مناظره، مذاکره و مباحثه به عنوان منطق حاکم بر نظام آموزشی حوزه، اجرای این منطق را در دانشگاه ضروری خواند و ادامه داد: اولین اتفاق درگفتگو و نقد انعطاف است؛ عالم باید همواره امادگی نقد و یا نقض نظریاتش را توسط علمی دیگر داشته باشد، در صورت نبود رقیب به تدریج نظریه در مرداب تعصب فرو میرود.
وی با اشاره به کتاب ساختار انقلابهای علمی نوشته تامس کوهن پیرامون شکل گیری انقلاب علمی و فرایندهای آن، تصریح کرد: در این کتاب آمده است که برای انقلاب علمی به علم ورز و نظریه پردازجوان، عرضه حرف جدید در مقابل نظریه موجود و نیز ارائه الگو و پارادایم نیاز است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان خاطر نشان کرد: در ارائه الگو نظریه جدید در مقابل الگوی موجود باید برای هر مسئلهای که نظریه قدیم میتواند حل کند راهکار سادهتر و هر مسئلهای که نتواند حل کند، راهکار ارائه کند.
وی با اشاره به اینکه برای انجام فعالیتها باید به ارتباط آن نیز اندیشید، تصریح کرد: برای انجام هرکاری در دانشگاه باید ارتباط آن را جستجوکرد، هدف کاریست که باید نظریهی ارائه شده انجام بدهد، اگر مرتبط نباشد اصالت نظریه شکل میگیرد نه اصالت نتیجه.
صحرایی، استخراج نظام مسائل دانشگاه را ضروری برشمرد و اظهار کرد: استخراج و قرار گرفتن نظام مسائل دانشگاه به عنوان مبنای علم ورزی، اولویت راهبردی سطح کلان است.
وی با اشاره به ضرورت اصالت حل یک مسئله در سیستم ارتقا، خاطر نشان کرد: پویایی علم وجود راه حلهای مختلف برای مسئله غایب است و جریان پویایی علم از طریق مشاهد، سوال، فرضیه و نظریه هرگز بازنخواهد ایستاد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان، جریان علم ورزی اصیل را بر مبنای علتها دانست که بر سلسله پیامدها نمیایستد و ادامه داد: معاونت پژوهشی دستگاهی مانند دانشگاه فرهنگیان باید ضمن ایجاد نظام مسائل تعلیم و تربیت و تربیت معلم، تمام فعالیتها را برای حل مسائل جهت دهد.
وی با بیان اینکه دو سال و نیم وضعیت کرونایی زیست جوانان را به سمت دیگر سوق داده و امروز متهم اصلی وضع موجود نهادهایی هستند که پیش بینی و تحلیل وضعیت نکرده بودند، گفت: یکی از مسائل مهم جامعه شکاف شناختی، ادراکی و ارتباطی بین نسل دانش آموزی و دانشجویی و نسل قبلی آنها است، باید در این خصوص جلسات نقد و مناظره برگزار کرد و با فراخوان همکاران سراسر کشور که علاقهمند به حل مسئله هستند به این بپردازیم که برای حل این موضوع چه راهکاری وجود دارد.
صحرایی، با اشاره به کتاب «دشمنان سرویس امنیتی» تصریح کرد: در این کتاب که به تحلیل اصلاح نظام امنیتی آمریکا پس از ۱۱ سپتامبر میپردازد، دشمنان آمریکا به دشمنان درونی، بیرونی و دشمنان بیگناه کسانی که به دلیل هدایت و جهت دهی شدن از طریق دشمن بدون آگاهی در درون و با هدف آنان حرکت میکنند، دسته بندی میکند، امروز جوانان نیز به دشمنان بیگناه تبدیل شده است.
وی بر لزوم تحلیل و بررسی گفتمان، هدف کاوی، روانشناسی و دستهای پشت پرده فضای مجازی و فیلمهای که ساخته میشود تاکید کرد. همچنین در کتاب آینده قدرت، نوشته جوزف اس نای، جنگ بر سر ابرقدرت بعدی است و ایران به این سمت پیش میرود و دیگران نیز این را درک کرده اند.
رئیس دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر ضرورت پرداختن به حوزه تعلیم تربیت اجتماعی، گفت: دین و اسلام نیز اجتماع را نشانه میگیرد و از امت اسلام حرف میزند.
صحرایی، ایفا نقش دانشگاه فرهنگیان در عرصه گفتمان سازی را با اهمیت و ضروری دانست و افزود: این دانشگاه آمادگی تبدیل پردیسها به محل گفتمان و ایحاد اولین خانه گفتگوی ملی در دانشگاه فرهنگیان را دارد.
وی با بیان اینکه اگر تبیینی برای مسئله حجاب نباشد ناشی از عدم اهتمام و پژوهش در این حوزه است، خاطر نشان کرد: مسئله حجاب در قرآن آمده است، حکم خدا مطابق عقل است لازم است تا در این موضوع کرسی نظریه پردازی گذاشته شود، به ابعاد و زوایای این حکم پرداخت.
صحرایی با تاکید بر پاسخگویی به پرسشها و شبهات، آگاهی دهی و اندیشه گشایی به جوانان، تصریح کرد: باید از این اتفاق و تهدید، فرصتی شایسته برای اعتلای دین، نظام و انقلاب و تعلیم و تربیت ساخت و با برگزاری کرسیهای نظریه پردازی، نقد و مناظره پاسخگوی سوالات بود تا دانشجو معلمان نیز در کلاس بتواند به سوالات دانش آموزان پاسخگو باشد.
انتهای پیام/۴۱۶۷/
انتهای پیام/