دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 مهر 1401 - 17:22

راهكارهای تشخیص كم شنوایی در كودكان

راهكارهای تشخیص كم شنوایی در كودكان
فوق تخصص گوش و حلق و بینی بلند كردن صدای تلویزیون از سوی كودكان و یا نزدیكتر شدن به آن را از علائم احتمالی وجود اختلال كم شنوایی در كودكان برشمرد و گفت: بچه‌های دارای لوزه سوم نیز در معرض خطر كم شنوایی هستند.
کد خبر : 808802

به گزارش گروه دیگر رسانه‌ها خبرگزاری آنا، محسن پازوكی فوق تخصص گوش و حلق و بینی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران درمورد این موضوع بر كه آلودگی صوتی، مصرف بی رویه آنتی بیوتیك‌ها و بروز عفونت‌ها منجر به اختلال كم شنوایی و ناشنوایی می‌شود با برنامه «روزنه» رادیو گفت وگو مصاحبه كرد.

پازوكی گفت: كم شنوایی از معلولیت‌هایی است كه به واسطه غیرقابل رویت بودنش با چشم مورد بی توجهی قرار می‌گیرد و باعث مسائل عدیده‌ای در كودكان و بزرگسالان می‌شود.

وی افزود: اخیراً توجه به اختلال كم شنوایی و ناشنوایی تا حدی بیشتر شده و اقدامات پیشگیرانه و درمانی برای این بیماران انجام می‌شود.

پازوکی اختلال كم شنوایی را بر اساس شاخصه مدت زمان به دو نوع ناگهانی و تدریجی تقسیم بندی و اظهاركرد: كم شنوایی ناگهانی بلافاصله توجه فرد را جلب می‌كند و افرادی هم كه با این نوع معلولیت مواجه می‌شوند باید سریعاً به پزشك مراجعه كنند چراكه مراجعه زودهنگام در نتیجه‌ی درمان آنها اهمیت بسیاری دارد.

پازوكی گفت: اختلال كم شنوایی معمولاً توجه افراد را جلب نمی‌كند و بنابراین فرد موقعی به پزشك مراجعه می‌كند كه درمانش به آسانی امكانپذیر نیست و یا درمانی برای آن وجود ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران اظهار كرد: توجه به بحث شنوایی در عموم مردم اهمیت بسیار زیادی دارد مخصوصاً در كودكان كه قادر به بیان مسائل و مشكلات خود نیستند.

فوق تخصص گوش و حلق و بینی همچنین درمورد مهم ترین علائم اختلال كم شنوایی در افراد گفت: اختلال كم شنوایی در بزرگسالان به این صورت است كه معمولاً صدای افراد را نامفهوم و بم و گنگ می‌شنوند و در تشخیص كلمات و حروف بی صدا مشكل دارند.

وی بلند كردن صدای رادیو و تلویزیون از سوی كودكان و یا نزدیكتر شدن به تلویزیون را از علائم احتمالی وجود اختلال كم شنوایی در كودكان عنوان كرد و افزود: افراد مسن نیز به دلیل این اختلال، به تدریح منزوی و از جمع دور می‌شوند.

پازوكی هشدارداد: جوانانی كه علاقمند به تولید صداهای خیلی بلند از اگزوز موتور سیكلت خود هستند و افرادی كه موزیك را با صدای بسیار بلند حتی با هندزفری و داخل اتومبیل به شدت در معرض كم شنوایی هستند.

فوق تخصص گوش و حلق و بینی همچنین تجمع جرم یا وكس در داخل گوش و استفاده از گوش پاك كن و هندزفری را از دیگر عوامل كم شنوایی برشمرد و گفت: استفاده از گوش پاك كن به هیچ وجه و تحت هیچی شرایط برای هیچ فردی توصیه نمی‌شود چون بیشتر جرم را به داخل گوش فرو می‌كند.

پازوكی درمورد عفونت‌ها و تجمع مایع در گوش نیز اظهاركرد: بچه‌های دارای لوزه سوم در معرض خطر كم شنوایی هستند چون لوزه سوم می‌تواند مجرای گوش به حلق را مسدود و مایع جرم را در پشت پرده گوش جمع كند. 

منبع: رادیو گفتگو

انتهای پیام/۴۱۲۹/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته