ظرفیت افزایش ترانزیت ایران و کشورهای حاشیه خزر به ۵۰ میلیون تن
به گزارش گروه اقتصاد و کارآفرینی خبرگزاری آنا به نقل از وزارت راه وشهرسازی، شهریار افندی زاده در دومین مجمع اقتصادی خزر در مسکو، با اشاره به اینکه ایران از طریق آذربایجان به قفقاز و روسیه و از طریق ترکمنستان به کشورهای سی آی اس متصل میشود، گفت: مجمع اقتصادی خزر همایشی بسیار مهم است که میتواند موجب توسعه ترانزیت میان کشورهای همسایه این دریا شود.
وی با بیان اینکه در سیزدهمین کمیته مشترک ایران و روسیه که دو هفته پیش برگزار شد، هدف گذاری برای ترانزیت کالا تا ده میلیون تن در سال ۲۰۲۳ تعیین و مقرر شد برنامه عملیاتی توسعه زیرساختها هر چه سریعتر اجرا شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تکمیل راه آهن رشت – آستارا در این اجلاس مورد تمرکز طرفین قرار خواهد داشت گفت: ایران سرمایه گذاری لازم برای تملک املاک را آغاز کرده است و طرف روسی روسازی و ریل گذاری را انجام خواهد داد.
وی با بیان اینکه در مجمع اقتصادی خزر برنامه ریزی برای افزایش حجم ترانزیت کالا تا ۵۰ میلیون تن تا سال ۲۰۳۰ در دستور کار است اظهار داشت: این میزان ترانزیت از طریق حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی انجام میشود و با رفع گلوگاههای مرزی و ایجاد کریدورهای سبز برای کوتاه کردن زمان ترانزیت کالا دستیابی به این هدف آسان خواهد بود.
افندی زاده با اشاره به علاقمندی روسها برای سرمایه گذری در بنادر شمالی و جنوبی کشور نظیر چابهار و بندرعباس، گفت: پیشنهاد فعلی آنها تکمیل خط ریلی رشت به انزلی به منظور ایجاد هاب ترانزیتی از طریق انتقال کالا با کشتی به بندر انزلی و از آنجا با خطوط ریلی به سایر بنادر ایران است.
وی به همکاریهای میان ایران با ترکمنستان و قزاقستان برای انتقال کالا به شبه قاره هند اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۸۵ درصد از جابه جایی کالا در کشور از طریق جادهای انجام میشود که باید با تکمیل زیرساختها و تأمین ناوگان ریلی ترانزیت کالا را از طریق ریل و بنادر چابهار و بندرعباس انجام داد.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه در مجمع اقتصادی خزر بر روی عملیاتی کردن تفاهم نامههای دو و چند جانبه تمرکز شد گفت: در این اجلاس با کاهش تعرفه ها، ایجاد کریدور سبز، رفع موانع داخلی و خارجی و جذب سرمایه گذاری تلاش شد تا ایران به هاب ترانزیتی منطقه تبدیل شود.
وی افزود: کشورمان میتواند سهم به سزایی در انتقال ۶۰ میلیون تن کالا که از چین به اروپا منتقل میشود را در اختیار داشته باشد و باید از طریق خط آهن اینچه برون و سرخس نقش خود را در این زمینه نیز گسترش دهیم.
گفتنی است در اجلاس ۲ روزه مجمع اقتصادی خزر ۱۲ میزگرد تخصصی با حضور مقامات و کارشناسان کشورهای عضو برگزار شد.
تبادل اطلاعات اقتصادی و تجاری در راستای تأمین نیازمندیهای متقابل در شرایط تحریم، جذب سرمایه گذاری این کشورها در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایران، توسعه و تکمیل اتصالات کشورهای حاشیه دریای خزر در بخشهای ریلی و جاده ای، توسعه کشتیرانی بین بنادر، تهاتر کالا، راه اندازی خطوط انتقال برق و گاز، همکاریهای تاریخی-فرهنگی، ایجاد بانک مشترک و استفاده از ارزهای ملی در مبادلات تجاری، تسهیل روادید تجار و لغو روادید رانندگان، صادرات محصولات کشاورزی و کشت فراسرزمینی و پاکسازی محیط زیست دریا و سواحل پیرامون و توسعه گردشگری از جمله موضوعاتی هستند که هیات عالی رتبه جمهوری اسلامی در این همایش بر آن تمرکز داشت.
نخستین مجمع اقتصادی خزر ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ در منطقه گردشگری آوازه در کشور ترکمنستان در ۱۲ اوت ۲۰۱۹ مصادف با روز خزر برگزار شده بود.
انتهای پیام/
انتهای پیام/