دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارش آنا از یک ظرفیت مغفول مانده؛

ناخوش بودن وضعیت گردشگری در پایتخت/ وقتی حتی یک تابلو هم برای معرفی اماکن گردشی وجود ندارد

ناخوش بودن وضعیت گردشگری در پایتخت  وقتی حتی یک تابلو هم برای معرفی اماکن گردشی وجود ندارد
شهر تهران با توجه به قدمت بالای خود از ظرفیت‌های بالای گردشگری برخوردار است که البته سال‌های زیادی از مغفول ماندن این ظرفیت می‌گذرد.
کد خبر : 808111

گروه جامعه خبرگزاری آنا-میثم نامنی؛ این روز‌ها وقتی به سفر فکر می‌کنیم شهر‌های متفاوتی در ذهنمان راه پیدا می‌کنند که هرکدام از آن‌ها جلوه‌ها، بنا‌های تاریخی، طبیعت و... متفاوتی را در خود دارند، اما درصد قابل توجهی از این حجم سفر‌ها که سالانه در کشور به وقوع می‌پیوندد به پایتخت کشور منتهی نمی‌شود و شاید خود شهروندان تهرانی نیز از اماکن گردشگری شهر خودشان مطلع نباشند.

تهران از جمله شهر‌های قدیمی ایران است که قدیمی‌ترین سند مکتوب موجود در راستای اسم این کلانشهر به سال ۱۱۵۷ برمی‌گردد که در آن نام محمد بن ابو عبداله حافظ تهرانی رازی قید شده و این موضوع نشان از وجود دهکده‌ای به نام تهران در آن دوران دارد؛ البته درفارسنامه ابن بلخی نیز که مربوط به سال‌های ۵۰۰ تا ۵۱۰ هجری قمری است نیز از تهران نام برده شده است. 

قدمت تهران به چه دوره‌ای برمی‌گردد؟

اما باستان شناسان عقیده دیگری هم دارند و طبق کاوش آن‌ها از کلانشهر تهران اشیائی مربوط به سال‌های هزاره‌ دوم میلاد کشف شده و این در حالیست که در تمام این دوران تهران یکی از توابع ری و ری یکی از شهر‌های مهم تاریخ ایران بوده و بعد از سال‌ها و رخ دادن اتفاقات متفاوتی نظیر حمله مغول‌ها به ایران، تهران به سمت پایتخت شدن رفته و هر پادشاهی هم که آمده در آن ارگ‌ها و بنا‌هایی را بنا کرد که همواره در اقسا نقاط شهر وجود دارند. شهری که با ۱۵ هزار جمعیت رسما در ۱۱ جمادی الثانی ۱۱۶۴ خورشیدی یعنی همزمان با عید نوروز به دست آقا محمد خان قاجار پایتخت شد، شهری که به اراضی حاصل خیز ورامین و همچنین استر آباد و مازندران فاصله زیادی نداشت و بعد از انتخاب آن به عنوان پایتخت به صورت جدی فعالیت ساخت کاروانسراها، عمارت‌ها در ارگ تهران و... آن شروع شد.

اما همانطور که گفته شد این کلانشهر با این قدمت طولانی خود، سال‌هاست که از ظرفیت‌های گردشگری مغفول مانده و حتی بسیاری از شهروندان این شهر از امامزاده‌ها، اماکن هنری، تاریخی، مذهبی و... آن خبر ندارند و برای گشت و گذار به سایر شهر‌های کشور سفر می‌کنند و با این اوضاع نمی‌توان از گردشگر خارجی سخن گفت.

افزایش جذب گردشگران پایتخت در نوروز ۱۴۰۱

موضوع گردشگری تهران هر ساله با نزدیک شدن به ایام نوروز توسط برخی مسئولان مطرح می‌شد و به گونه‌ای می‌توان گفت نتیجه‌ای هم نداشته، چراکه طبق گفته عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بسیاری از مناطق تهران حتی یک بنر تبلیغاتی یا تابلویی که اماکن گردشگری تهران را معرفی کند وجود ندارد و امسال تنها سالی بود که دولت توانست حجم ۲۰ درصدی هر ساله مسافران تهران را به ۸۰ درصد برساند. 

در همین راستا مدیریت شهری نیز به صورت جدی‌تر قصد دارد در زمینه گردشگری تهران اقداماتی را در دستور کار داشته باشد و در جلسه نود و چهارم شورای اسلامی شهر تهران نیز این موضوع با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و سید احمد علوی رئیس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران می‌گوید: «ما به گردشگری به عنوان یکی از منابع اقتصادی نگاه کردیم و تا زمانی که این تعداد مجموعه شهرداری تجمیع نشود و مدیریت جامعی بر آن اعمال نشود، ورود ما شاید نتیجه خاصی نداشته باشد؛ لذا تمام اماکن گردشگری زیر نظر مدیریت شهری باید تجمیع شود.»

علوی که خواستار تجمیع شدن اماکن گردشگری مدیریت شهری است، ادامه می‌دهد: «ظرفیت‌های گردشگری حال مردم را بهتر می‌کند، اما در برخی مناطق مانند منطقه ۶ و ۱۲ اینگونه نیست و مردم با برخی ضوابط شهرسازی روبه رو هستند که باید تغییر پیدا کند و شرایط تسهیل شود.»

لزوم توجه بیشتر به بحث گردشگری پایتخت

در ادامه شربیانی عضو هیئت رئیسه شورای شهر با اشاره به هویت ری و آثار باستانی موجود در این منطقه می‌گوید: «ری هویت تهران جدید است و آثار باستانی چند هزار ساله دارد؛ اگر یکی از این آثار در کشور‌های حاشیه خلیج فارس که دنبال هویت سازی هستند وجود داشت برای نگهداری آن بیشتر تلاش می‌کردند.

وی ادامه می‌دهد: «ساختار گردشگری به اندازه تعداد آثار ارزشمند ری وجود ندارد که امیدواریم در این دوره از دولت به یک ساختار مشخص در حوزه گردشگری ری برسیم.».

اما مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر از تصویب برخی مصوبات در شورای شهر که به مردم کمک کند خبر داد و در ادامه اشاره‌ای به موضوع ایران هراسی برخی کشور‌ها کرد که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی می‌گوید: «ما هر مصوبه‌ای که برای حل موضوعات نیاز باشد در شورا به تصویب خواهیم رساند و تمهیدات لازم را ایجاد خواهیم کرد، قطعا این دغدغه در شهرداری نیز وجود دارد و برای بهبود شرایط مردم گام برمیداریم.»

این گفته‌ها نشان از این داشت که مدیریت شهری به دنبال همکاری با میراث فرهنگی برای جذب گردشگری تهران و وزیر میراث فرهنگی هم درخواست مطالبه مدیریت شهری را از این وزارتخانه داشت و به گفته اقراریان دیگر عضو شورای شهر تهران مسئولان باید یک دهم وقت خود را به تهران اختصاص دهند و هدف از زندگی شهری آسایش و آرامش است و چیزی که تهران کم دارد فضا برای شادی و نشاط مردم به ویژه جوانان است، لذا باید فکری در این خصوص شود.

در حال حاضر همانطور که می‌دانیم ظرفیت‌های گردشگری اطراف تهران در حال نابودی است و در سال‌های گذشته این امر نه تنها به درستی در دستور کار نبوده، بلکه برنامه جدی هم برای آن وجود نداشته و هر چه جلوتر می‌رویم به نابودی این بنا‌ها نزدیک‌تر می‌شویم و با وجود شرایط اقتصادی که این روز‌ها در کشور وجود دارد طبق گفته مسئولان، گردشگری اقتصادی می‌تواند کمک خوبی کند و این امر می‌طلبد که مدیریت شهری هم گام بلندتری بردارد و همانند دوره‌های قبل فضای شعاری ایجاد نشود. چراکه موقعیت‌های گردشگری تهران روبه فراموشی و تخریب هستند و اگر فکری به حال آن نشود، نتیجه‌ای جز برخی کشور‌های همسایه که آثاری از صنعت گردشگری آن‌ها نمانده برجای نخواهد ماند.

اگر بحث گردشگری تهران به درستی ریل گذاری شود و گردشگران خارجی به امنیت، اقامت، ایاب و ذهاب مناسب و .. دست پیدا کنند، با ورود گردشگران به پایتخت اتفاقات خوبی رقم می‌خورد، اما در حال حاضر گردشگری تهران نه تنها برای افراد خارج از کشور، بلکه برای خود پایتخت نشینان نیز مغفول مانده.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته