هزینه ۲۰ میلیارد دلاری در پروژههای ریلی و دریایی ظرف سه سال آینده/ آزادی بازرس ویژه وزارت راه
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادوکارآفرینی خبرگزاری آنا، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه اجلاس گرامی داشت روز جهانی دریانوردی از آزادی محمد قاسم مکارم بازرس ویژه وزارت راه و شهرسازی خبر داد.
وی همچنین در مراسم گفت: من وزیر دریایی هستم و از سال ۶۵ در حوزه ساخت سازههای دریایی در کشور فعال هستم.
قاسمی افزود: بعد از جنگ هیچ بندر بزرگی در کشور نداشته ایم و تنها یک شرکت ایتالیایی ساخت فاز یک بندر شهید رجایی را آغاز کرده بود که بعد از انقلاب از ایران رفت و همچینن بندر امام هم قابلیت پهلوگیری کشتیهای بزرگ را داشت.
وزیر راه وشهرسازی گفت: دریا میتواند پایه اقتصاد کشور باشد، اما از آن استفاده نکرده ایم و ۱۴ هزار کیلومتر ریل داریم، ولی هیچ کدام به کریدورهای اصلی بندری متصل نیستند چراکه قطعه راه آهن رشت _آستارا ریل ندارد و باری که از هند به روسیه و فنلاند میرود باید ترکیبی حمل کنیم.
وی گفت: دو هفته پیش نشست وزاری عشق آباد در ترکمنستان بود و اجلاس کشورهای محصور در خشکی است، اما از ایران هم دعوت شده بود تا حاضر شود در این اجلاس همه کشورهای عضو پذیرفتند که ایران میتواند مهمترین نقش ترانزیتی جهان به لحاظ ژئوپلیتیکی را داشته باشد.
وزیر راهوشهرسازی اظهار داشت: ۲۰۰ میلیون تن بار در کشورهای آسیایی میانه وجود دارد اگر بتوانیم یک پنجم این بار را به ایران بیاوریم درآمد وحشتناک ترانزیتی خواهیم داشت.
قاسمی گفت: هفته گذشته نشست سه جانبه ابران روسیه آذربایجان در باکو بودو مقرر شد هر ۱۰ روز یک بار یک قطار روسی به بنادر ایران بیاید و چینیها هم قرار است قطارهای خود را از ایران عبور دهند.
به گفته وزیر راه وشهرسازی بعد از نفت درآمدی که پایدار و تمام نشدنی باشد و امنیت کشور را تضمین کند درآمدهای ترانزیتی است.
وی با اشاره توقف پروژههای عمرانی افزود: سالها است که قرارداد راه آهن چابهار سرخس امضا شده، اما چقدر پیشرفت دارد؟با این روشها نمیتوانیم به نتیجه برسیم ظرف سه تا ۴سال آینده ۲۰ میلیارد دلار در بخش ریلی و دریای هزنیه خواهیم کرد.
انتهای پیام/
انتهای پیام/