دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 مهر 1401 - 07:56
یادداشت وارده؛

حماسه و عرفان اردهال

حماسه و عرفان اردهال
جایگاه علمی و حماسی علی بن امام محمد باقر(ع) در طول تاریخ گذشته بیشتر تحت‌الشعاع مراسم سنتی قالی‌شویان و یا عنوان بزرگداشت قرار گرفته است.
کد خبر : 807285

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ درباره حماسه و عرفان سلطانعلی بن امام محمد باقر(ع) در مشهد اردهال؛ به نظر می‌رسد جایگاه علمی و حماسی آن حضرت در طول تاریخ گذشته بیشتر تحت‌الشعاع مراسم سنتی قالی‌شویان و یا عنوان بزرگداشت قرار گرفته باشد در حالی که این مسئله فرع حماسه و عرفان آن حضرت بوده و شاید به همین علت علی بن باقر(ع) مانند امام زادگان دیگر به جامعه اسلامی معرفی نشده است.

مباحثی مانند رابطه عقلانیت، معنویت، عقلانیت، امام شناسی، بصیرت و جهالت‌زدایی می‌تواند افق آینده مراسم قالی‌شویان را روشن‌تر کند. علی بن باقر(ع) به‌عنوان سفیر ولایت عامل وحدت، همدلی، محبت و دوستی بین ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت (ع) بوده به‌گونه‌ای که دل‌ها به یکدیگر نزدیک شد و شعاع نورانیت آن تا شهر‌های مجاور و شام تابیدن گرفت. دشمن، این اقتدار، عزت و همدلی را برنتافت و با ایجاد تفرقه و اختلاف در صفوف مردم با لشکری غفلت‌زده بر آن حضرت و یارانش حمله کرد و شهادت آنان را رقم زد.

شهادت علی بن باقر(ع) و یاران او در اردهال درس عبرتی برای پیروان ولایت است. امروز باید با هوشیاری تمام مقابل دسیسه‌های دشمن مانند بنیان مرصوص استوار و مقاوم باقی ماند.

بیان مقام معظم رهبری درباره علی بن باقر(ع) که فرمود: «امام باقر (ع) فرزند خود جناب علی بن محمدالباقر را که در مشهد اردهال مدفون است برای توجه دادن مردم و پاسخ‌گویی به احساسات ارادتمندانه آنان به ساحت اهل‌بیت (ع) به این منطقه گسیل کردند». حامل چند پیام مهم به مردم ولایت مدار کاشان است.

علاقه امام محمد باقر(ع) به منطقه کاشان و اینکه حضرت با علم به اینکه فرزندش در این منطقه به شهادت می‌رسد، دعوت مردم را بدون پاسخ نگذاشت. نشر شریعت ناب محمدی بر مبنای ابعاد علمی و جهالت زدایی و رفع ابهامات در حوزه دین. مردم‌مداری امام باقر(ع) و توجه به احساسات ارادتمندانه آنان و توجه به مسئله ولایت‌مداری مردم فین و چهل حصاران ازجمله پیام‌های مهم این سخن رهبری به مردم کاشان بود.

بنابراین در حماسه و عرفان علی بن باقر(ع) باید روی چهار محور«پیوند عاشقانه و عارفانه مردم با اهل‌بیت (ع) و ائمه هدی (ع)»، «تبیین ابعاد علمی و مبارزه با جهل و جهالت»، «مسئله مردم‌مداری در پویایی دین» و «ولایت مداری مردم چهل حصاران» متمرکز شد. اینها عناوین و موضوعات دیگری هستند که در بیان مقام ولایت با نگاه عمیق‌تر نهفته است که باید در فرست مناسبی که هرساله در اردهال پیش می‌آید به تبیین آن‌ها پرداخته شود.

حجت‌الاسلام ماشاالله صدیقی مدیر فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان

انتهای پیام/۴۱۲۱/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته