پاسخ به دغدغه شغلی اولیا و دانشآموزان با فعالیتهای «کاربنیان»
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ بهنام خانیزاده بهتازگی بهعنوان معاون جدید آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل معرفی شد. با توجه به نزدیکی بازگشایی مدارس و لزوم پیگیری روند آموزشی در مدارس سمای اردبیل با وی به گفتوگو نشستیم.
بهنام خانیزاده عضو هیئت علمی و استادیار گروه شیمی دانشگاه آزاد اسلامی که اکنون بهعنوان معاون آموزشهای عمومی و مهارتی (سما) و دبیر شورای نظارت و هماهنگی سمای استان اردبیل در حال انجام وظیفه است با تشریح اولویتهای کاری خود با توجه به سیاستهای ابلاغی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: رسیدن به آرمانهای متعالی، تربیت انسانهای عالم، متقی، آزاد و اخلاقی از ضروریات اصلی بوده و با توجه به تأکیدات حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی ضروری است که تحول بنیادی در آموزش با تکیه بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی- ایرانی و تدوین الگوی اسلامی –ایرانی چراغ راه برونرفت از چالشهای نظام آموزشی کشور باشد. بر این اساس موضوع فرهنگ و تعلیم و تربیت، موضوع نخست آموزش مدارس خواهد بود.
معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل اضافه کرد: بر این اساس به همه مدیران، معاونان و دبیران مدارس تأکید داریم که همه فعالیتهای قابل انجام توسط مدارس باید پیوست فرهنگی داشته و این برنامه جزء اولویتهای اصلی باشد. به همین دلیل پایان سال تحصیلی، مدارس دارای کارنامه فرهنگی بوده است؛ البته اساس پیشرفت در مدرسه، علم و تربیت بوده و با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری، هفت مرحله در گام دوم انقلاب باید در مدرسه شکل بگیرد تا به سبک زندگی اسلامی و ایرانی برسیم و برای تحقق این امر باید عزتنفس و بزرگی را به دانشآموز یاد بدهیم.
خانیزاده به خبرنگار آنا گفت: برای این مبحث سند دانشگاه آزاد اسلامی، سند تحول آموزش و پرورش، بیانیه گام دوم و برنامه پنج ساله تعالی دانشگاه آزاد اسلامی توسط ما و سایر عوامل اجرایی بارها باید مورد مطالعه قرار بگیرد. پس باید همتی نو در باب تعلیم و تربیت به کمک همه عوامل مدرسه آغاز کنیم؛ چراکه بین دانشآموز افراد شایستهای وجود دارند؛ اما در بینش، کنش و گرایش آنان ناکامیهایی وجود دارد که مقصر آنان مدارس در بحث تعلیم و تربیت بوده و کاستیهای موجود در نتیجه بدعملیهایی است که باید بیشتر به آن بیندیشیم و بدانیم چه باید کرد.
وی با ارزیابی مدارس سمای اردبیل با ارائه راهکاری برای بهتر شدن فعالیت آنها عنوان کرد: وضعیت مدارس سما با توجه به تلاشهای چندساله عوامل و مسئولان وقت در بهترین وضعیت بوده و با همه قوت و تلاش در حال ارتقای کیفیت مدارس هستیم. یکی از اصلیترین گامها، ارتباط مدارس با دانشگاه خواهد بود و دیوار بین دانشگاه و مدارس را با کمک همه عوامل مدرسه و مسئولان دانشگاه حذف خواهیم کرد؛ البته برنامههای مختلف علمی و فرهنگی داشته و از آموزش حافظه محور به آموزش مهارت محور حرکت کرده و از یادگیریهای عمیق در تدریس با کمک معلمان استفاده میکنیم و تلاش خواهیم کرد که آموزشها را به سمت آموزشهای حرفهای تغییر جهت دهیم.
معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل ادامه داد: این تحول تغییر نیست؛ بلکه نگاه نو به مسئله است. یکی از شعارها این خواهد بود که از کیفیت به کمیت برسیم. عجله برای توسعه کمی در مدارس نخواهیم داشت و توسعه کیفی مدارس را مورد تأکید داریم. به همین دلیل، راهبرد آموزشهای عمومی ارتقای کیفیت بوده و اثربخشی را مورد توجه کامل قرار میدهیم. معیار کیفیت و سنجش آن، اقبال و استقبال اولیا خواهد بود؛ اگر مدارس کیفیت بالایی داشته باشند، استقبال از مدارس حتماً بالا میرود و به همین دلیل دنبال مزیتهای رقابتی هستیم.
خانیزاده با بیان مهمترین دغدغه دانشآموزان و اولیای آنان مطرح کرد: اصلیترین دغدغه دانشآموزان و اولیا، افزایش کیفیت آموزشی و نتیجهبخش بودن این آموزشها در آزمونهای پیش روی دانشآموزان است. از دغدغههای اصلی دیگر دانشآموزان و اولیا، آینده شغلی و آموزش حرفهای دانشآموزان بوده و بر این اساس در مدارس موضوع کاربنیان را جدی گرفته و فراهم کردن بستر کاربنیان از دوران ابتدایی جزء سرلوحه کار خواهد بود.
وی اضافه کرد: برای این کار از آموزشهای تخصصی و پژوهش محور استفاده و بازدیدهای مختلف، اردوهای متفاوت جزء سرلوحه فعالیت مدارس خواهد بود. آمادهسازی دانشآموزان برای آزمونهای مختلف و المپیادهای علمی از اهداف و کارهای زیربنایی بوده و آوردن فعالیتهای عملی به کلاس، پژوهش محور بودن فعالیت دانشآموزان برای رسیدن به این هدف مقدس خواهد بود. در کل تلاش خواهیم کرد در این مسیر کمکحال و پشتیبان دانشآموزان باشیم.
معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل تأکید کرد: این موارد به تنهایی و دستوری قابل اجرا نخواهد بود و همه عوامل مدرسه، مدیران، معاونان و معلمان و مربیان در این امر دخیل خواهند بود و بستری فراهم خواهیم کرد تا به این هدف نائل شویم. مدارسی را که تحویل گرفتهایم در نتیجه تلاش معاونان سما، مدیران و عوامل اجرایی و کارکنان بزرگوار مدارس سما در طول بیش از ۳۰ سال گذشته است که جا دارد از تلاش همه آنان در تنومندکردن این درخت پربهره قدردانی و تشکر کنم.
انتهای پیام/۴۱۲۱/
انتهای پیام/