دانشگاهها باید علم و دانش متناسب با جامعه را تولید کنند/ عزم ملی لازمه دستیابی به شتاب پیشرفت
به گزارش خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، هفته گذشته سیاستهای کلی برنامه هفتم توسعه از سوی مقام معظم رهبری اعلام شد، در این سیاستها موضوعات مختلفی مورد توجه قرار گرفته است، یکی از بخشهای مهم سیاستها «علمی، فناوری و آموزشی» است که در آن به موضوع شتاب پیشرفت تأکید شده است.
شاه نظری استاد علوم ارتباطات مهمترین راهکار برای دستیابی بهشتاب علمی را عزم ملی میداند و معتقد است که دانشگاهها باید علم و دانش متناسب با جامعه خودمان را تولید کنند.
در ادامه مشروح گفتوگو با بیتا شاه نظری استاد علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات را میخوانید:
آنا: اطلاع دارید که مقام معظم رهبری سیاستهای برنامه هفتم توسعه را ابلاغ کردند که مهمترین آن این بود که در پیشرفت کشور ما باید شتاب اتفاق بیفتد و از این کندی فاصله بگیریم. از این موضوع تحلیلی داشته باشید که چطور کشور میتواند شتابی در تمام عرصهها از قبیل عرصههای علمی، صنعتی و ... به آن سمت حرکت کند و ما به تأکید رهبری نزدیک شویم؟
شاهنظری: اگر کشور میخواهد توسعه پیدا کند ابتدا عزم ملی باید باشد که این عزم را باید ایجاد کرد شکافهای گروههای اجتماعی باید برداشته شود، و آن عزم ملی شکل بگیرد تا بهعنوان اعضای جامعه به فکر توسعه کشور بوده و تمام تلاشمان را بگذاریم تا آن سرعتی که مدنظر رهبری هست انجام شود اگر این اتفاق نیفتد مثل مابقی برنامههای توسعه میشود.
شما الآن این کندی و رخوت که ناشی از رخوت جامعه است را میبینید. جامعهای که من عضو آن هستم هنوز مجاب نشدیم که چارهای جز توسعه نداریم و برای ادامه راه، برای فرزندانمان و برای کل جامعه و کشور آن طوری که مقام معظم رهبری میفرمایند راهی جز توسعه آن هم با عزم ملی نداریم.
آنا: به نظر شما فضاهای علمی، دانشگاهی و آکادمیک ما چقدر میتوانند به اجرای سیاستهای موردنظر رهبری کمک کنند؟
شاهنظری: محیطهای آکادمیک و علمی موظف هستند بهعنوان آموزشدهندگان و پرورشدهندگان نسل آتی که نسلها و گروههای آینده را به شکل منسجم و سازماندهی آموزش داده و آماده کنند اما این تنها عامل تعیینکننده نیست. در کنار آموزش، شرایط جامعه هم باید بهگونهای فراهم شود که همه اقشار جامعه عزم ملی برای توسعه را داشته باشند استاد دانشگاه بخواهد که دانشش را منتقل کند و دانشجو آن عزم را داشته باشد که بخواهد آموزش پذیر باشد و درنهایت با بقیه عناصر جامعه هم همخوانی داشته باشد. وظیفه دانشگاه آموزش است وظیفه او توسعه نیست آموزشوپرورش نیروهای انسانی برای توسعه فردای جامعه.
آنا: این تئوریهایی که در فضاهای علمی مطرح میشود چطور میتواند عملی شود؟ مثلاً در عرصههای صنعتی و تجارت چگونه میتوانند عملیاتی شوند؟
شاهنظری: معضل بزرگی که در سیستم آموزشی داریم بحث تولید دانش است. کشورهای پیشرفته به سمت تولید علم و دانش حرکت کردند در کشور پیشرفته کسی کارخانه افتتاح نمیکند، همه به سمت مراکز تحقیقاتی و پژوهشی میروند چیزی که امروز بهعنوان شرکتهای دانشبنیان داریم ایجاد میکنیم و مورد تأکید مقام معظم رهبری هم هست.
ما در دانشگاه موظف به تولید دانش هستیم درحالیکه امروز از نظریههای غربی و دانشهای علمی نظریهپردازان و صاحبنظران غربی استفاده میکنیم. آن چیزی که من معلم در کلاس میتوانم به دانشجوی خودم بگویم این است که چطور میتواند این دیدگاههای نظری را بومیسازی کند و دانشگاهها امروز موظف به تولید علم و دانش و تئوریهای متناسب با جامعه خودمان هستند.
آنا: شما بهعنوان انسانی که در محیط علمی و دانشگاهی فعالیت میکنید پیشنهادتان برای اینکه این سیاستها روی کاغذ نماند و به عرصه عمل بیاید و کشور را بهپیش ببرد چیست؟
شاهنظری: یک شکاف بزرگ بین علم و عمل وجود دارد به مدیر کارخانه بگویید من از نظرات استاد دانشگاه میخواهم استفاده کنم میگویند آنها تئوریهای خودشان را میدهند. یک استاد دانشگاه را در کارخانه بگذارید تا کار کند بههیچوجه نمیتواند کار کند، این دو در مقابل همدیگر قرار دارند، استاد دانشگاه نباید رودرروی مدیر کارخانه و مدیر نیروگاه و مدیران اجرایی قرار گیرند اینها مکمل یکدیگر هستند نه مقابل یکدیگر.
شکاف عمیقی که بین علم و دانش و عمل و تجربه وجود دارد باید برداشته شود. البته این فراهم نمیشود مگر اینکه عزم ملی داشته باشیم تا توسعه پیدا کنیم و در حوزه سیاستگذاری نیاز به یک برنامه و هدایت داریم که آن فاصله عمیق برداشته شود.
انتهای پیام/۴۰۴۰/
انتهای پیام/