دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

بیمه‌های مهم را بیشتر بشناسیم

گذشته از انواع و اقسام مختلف و متنوع بیمه که امروزه در کشور وجود دارد، چند نوع بیمه اجباری و الزامی هم داریم که نداشتن آن ها می‌تواند پیامدهای خسارت را چند برابر کند.
کد خبر : 80609
به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از خراسان، در بین انواع و اقسام بیمه های موجود در کشور، چند بیمه مهم وجود دارد که ممکن است با آن ها آشنایی نداشته باشیم در حالی که بسیار مفید است.




بیمه درمان: پرکاربردترین بیمه در کشور است. موضوع این بیمه تامین و جبران هزینه های درمان بر اثر بیماری یا حادثه است. بیمه تامین اجتماعی، خدمات درمانی، سلامت و... که به اصطلاح به بیمه گذار دفترچه می دهند، از این دسته اند.



بیمه تکمیلی: پوشش بیشتر بیمه های درمانی در برابر هزینه های این روزهای جامعه بسیار ناچیز است. بنابراین وجود یک بیمه تکمیل درمان در کنار بیمه های پایه کاملا ضروری است. بیمه تکمیلی پوشش هایی برای بستری، جراحی، شیمی درمانی، زایمان، سونوگرافی، ماموگرافی، دندانپزشکی، عینک، سمعک و... دارد.
این بیمه ها معمولا به صورت گروهی و از طرف محل کار انتخاب می شود؛ برای همین ممکن است حداقل پوشش را داشته باشد که با پرداخت حق بیمه بیشتر انفرادی از سوی بیمه شده، می توان حداکثر پوشش ها را انتخاب کرد. همچنین به تازگی بعضی شرکت ها بیمه هایی ارائه می دهند که مخصوص جبران هزینه های سرطان، درمان نازایی و ناباروری است.



بیمه عمر: بیمه گذار طی مدت معینی حق بیمه پرداخت می کند و در مقابل، بیمه گر متعهد می شود که در صورت فوت بیمه شده، ابتلا به بیماری های خاص و یا زنده ماندن، مبلغ معینی را به صورت یکجا یا به صورت مستمری، به بیمه گذار، یا فرد تعیین شده از سوی وی پرداخت کند.



بیمه حوادث: با داشتن این بیمه نامه، بیمه گذار می تواند خودش را در برابر هرچیزی که بتواند به وی صدمه بزند، هزینه درمانی ایجاد کند یا منجر به فوت شود، بیمه کند. مانند بیمه حوادث تحصیلی که در دوران تحصیل دانش آموزان را تحت پوشش قرار می دهد. همچنین بیمه های دیگر برای حوادث ورزشی، گردشگری و مسافرتی، کار و حرفه ای و 24 ساعته هم وجود دارد. بهتر است به جای طرح انفرادی که هزینه بیشتری هم دارد، از بیمه حوادث خانواده استفاده شود. با استفاده از این طرح بیمه گذار می تواند، خود، خانواده، پدر و مادر خود و همسرش را در تمام شبانه روز در برابر خطراتی مانند غرق شدن، مسمومیت، گزیدگی، کزاز، تاثیر گاز بخار یا مواد خورنده مثل اسید، برق گرفتگی، خسارت ناشی از جنگ، زلزله، ورزش های رزمی و... بیمه کند. مزیت این بیمه نامه ها این است که لازم نیست حتما قرارداد یک ساله بسته شود بلکه بسته به مورد می توان چند روز تحت پوشش این بیمه بود.



بیمه خودرو: برای هر خودرو قبل از هرچیز باید دو نوع بیمه نامه تهیه کرد. یک بیمه بدنه خودرو که به وسیله آن خودرو را در برابر حوادثی مانند آتش سوزی، سرقت کلی خودرو و انواع تصادفات مثل برخورد با اجسام ثابت و متحرک و واژگونی و سقوط خودرو بیمه می کند و معمولا یک پوشش تکمیلی هم دارد که ماشین را در برابر بقیه اتفاقات مثل سرقت لوازم صوتی و رینگ و آینه بغل، خط افتادن یا اسید ریختن روی بدنه ماشین، خسارت ناشی از آتشفشان و سیل و...بیمه می کند.
نوع دوم بیمه که اجباری هم هست بیمه شخص ثالث نام دارد. با داشتن این بیمه نامه اگر بیمه گذار تصادف کند و مقصر شناخته شود، طرف مقابل می تواند خسارتش را از شرکت بیمه بگیرد. منظور از شخص ثالث هم همه کسانی هستند که به نوعی در این تصادف زیان مالی یا جانی دیده اند، به جز خود راننده که بیشتر شرکت ها بیمه حوادث راننده را هم ضمیمه بیمه شخص ثالث می کنند تا راننده خاطی هم بتواند از شرکت بیمه خسارت بگیرد.



بیمه آتش سوزی: با داشتن این بیمه نامه می توان واحد مسکونی، صنعتی یا تجاری خود را در برابر حوادثی مثل حریق، انفجار و صاعقه بیمه کرد. بیمه نامه عمومی آتش سوزی معمولا همه چیز به جز انسان را در بر می گیرد، حتی دام. ولی می توان طرح های مربوط به انسان را هم به این بیمه نامه اضافه کرد. به جز حوادث مذکور، خطرات تبعی شامل سرقت اموال، زلزله، سیل، ترکیدگی لوله آب، سقوط هواپیما، ضایعات ناشی از برف، باران، زلزله، توفان، تگرگ و... نیز تحت پوشش این بیمه قرار می گیرد.



بیمه مسافرتی: بیمه ای است که مسافر قبل از سفر به خارج از کشور آن را تهیه می کند. این بیمه مواردی از قبیل: درمان، خسارت دزدی، خسارت تاخیر، هزینه اقامت اضافه و ناخواسته، انتقال بیمار، هزینه فوت و حتی جبران هزینه رفت و آمد اقوام به بیمارستان برای عیادت از بیمار بیمه شده در غربت را نیز تعهد می کند.



بیمه مسئولیت: بیمه ای که اشخاص ثالث را نسبت به اتفاقاتی که به واسطه کار شما ممکن است برایشان بیفتد بیمه می کند. این بیمه موارد زیادی را در بر می گیرد مانند بیمه نامه هایی که برای انجام عملیات ساختمانی منعقد می شود و با استفاده از آن ها می توان خسارت ناشی از عملیات گودبرداری و پی کنی را که به ساختمان های مجاور آسیب رسانده است پرداخت کرد. یا بیمه پزشکان و...

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب