دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 ارديبهشت 1395 - 21:26
در مراسم رونمایی از کتاب «تحریر توحید»:

دکتر صالحی امیری: برای ما ‌خمینی، خمینی است؛ چه روح‌الله باشد،‌ چه احمدآقا و چه سید حسن/ ابراز خوشحالی حدادعادل از قطع‌نشدن جریان عرفان در خانواده امام(ره)

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در مراسم رونمایی از کتاب «تحریر توحید» اثر سیدحسن خمینی، از اینکه جریان عرفان در خانواده امام راحل منقطع نشده است ابراز خوشحالی کرد بر ضرورت پرداختن به عرفان اسلامی در مقابله با عرفان‌های کاذب تاکید کرد.
کد خبر : 80604

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا،‌غلامعلی حداد عادل –رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی- در مراسم رونمایی از کتاب «تحریر توحید» اثر آیت‌الله سیدحسن خمینی، ضمن بیان این مطلب که عرفان برای جهان اسلام و انقلاب اسلامی ایران یک سرمایه بزرگ است که باید قدر آن را دانست و گفت: «آمام راحل بزرگترین مدرس عرفان نظری در زمانه ما بودند که در سیر و سلوک عرفان عملی نیز به مقامات بالایی دست یافتند.»


وی ادامه داد: «فهم عوامل پیروزی انقلاب اسلامی، بدون درک عرفان امام (ره) ممکن نیست زیرا رفتار سیاسی ایشان قبل و بعد از انقلاب، جز با درک عرفان قابل شناخت نیست.»


حدادعادل با اشاره به کتاب «تحریر توحید» که اثری از نوه امام خمینی (ره) است، خاطر نشان کرد: «باید خوشحال بود که توجه به عرفان در خانواده حضرت امام، منقطع نماند و این جریان زلال در این کتاب جلوه‌گر شد.»


رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ادامه، به اهمیت عرفان و اهمیت توسعه آن در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه اشاره کرد و گفت: «عرفان از سه منظر اهمیت دارد؛ نخست از باب مقایسه تفکر اسلامی و معارف اسلامی با تفکرات غربی. همانطور که می‌دانیم بعد از رنسانس، فلسفه غرب از هستی شناسی فاصله گرفت و به سمت شناخت‌شناسی رانده شد و روز به روز از شناختِ وجود دورتر شد.»


عرفان اسلامی ما را از شر عرفان‌های دروغی می‌رهاند


وی افزود: «اوج این رویه در فلسفه کانت نمود دارد. او قهرمان این فرایند بود که منکر شهود عقلی و علم حضوری شد. حال آنکه در عرفان، شهود عقلی و علم حضوری اساس و ملاک است.»


حدادعادل ادامه داد: «دومین نکته، توسل به عرفان اسلامی در مقابله با بساط خطرناک وهابیت که جلوه آن را در داعش می‌بینیم است. اگر تاریخ شکل‌گیری وهابیت و داعش را بررسی کنیم‌، می‌بینیم که ضعف آن‌ها در عرفان و هستی‌شناسی قرانی و عدم درک ولایت بوده است.»


وی در توضیح سومین عامل مهم در پرداخت به عرفان گفت: «پرداختن به عرفان اسلامی در مقابله با عرفان‌های کاذب، اهمیت زیادی دارد؛ همان عرفان‌هایی که امروزه در قالب برخی رمان‌ها و کتاب‌های روان‌شناسی ترویج می‌شوند و می‌خواهند جای عرفان حقیقی را گرفته و سراب را به جای آب معرفی کنند.»


حدادعادل در پایان سخنانش ابراز امیدواری کرد که توجه و تاکید بر عرفان اسلامی، موجب نگه‌داری جامعه از خطرات و تهدیدهای جهان امروز شود.


برای ما، خمینی؛ خمینی است!


سیدرضا صالحی‌امیری –رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی- دیگر سخنران این مراسم، با قرائت متنی ادبی که راوی خصایل و ویژگی‌های شخصیتی آیت‌الله سیدحسن خمینی بود، گفت: «برای ما، ‌خمینی؛‌ خمینی است! چه روح‌الله باشد،‌ چه احمدآقا و چه سید حسن.»


حجت‌الاسلام سعید جوادی آملی، نیز در این مراسم، ضمن پرداختن به وجه تسمیه کتاب «تحریر توحید» به مراتب توحید اشاره کرد. وی با بیان این مطلب که عرفان شامل دو پرسش است؛ توحید چیست و موحد کیست؟، گفت: «اولین مقام توجید، مقام ذات و دومین، مقام اوصاف است. دسترسی به این دو مقام برای هیچ کس مقدور نیست زیرا فهم ذات و اوصاف خداوند، خارج از دسترس انسان است.»


وی ادامه داد: «اما سومین مقام، توحید افعالی است که به فعل‌های خداوند ارجاع دارد و میدان انسانیت است. تنها در این مقام است که می‌توان توحید را تحریر کرد.»


وی همچنین درباره خلق کتاب «تحریر توحید» گفت: «این اثر از آیت‌الله سیدحسن خمینی، نشان علمیت او و دسترسی به فناوری در حوزه علم است. همچنین کتاب «تحریر توحید» می‌تواند باعث توسعه عرفان حقیقی، اسلامی و شیعی برای طلاب باشد.»


در پایان این مراسم، کتاب «تحریر توحید» اثر سیدحسن خمینی که با همت حجت‌الاسلام سید محمود صادقی -یکی از شاگران ایشان- گردآوری و منتشر شده است، با حضور علی جنتی -وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی- و جمعی از مسئولان و اهالی علم و اندیشه، رونمایی شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته