دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 شهريور 1401 - 13:45

11 نکته کلیدی که باید قبل از طراحی کاتالوگ بدانید

کاتالوگ این روزها حتی با رشد تکنولوژی و فضای دیجیتال محبوبیت خودش را دارد اما شرایط عوض شده و کاتالوگ حرفه ای دیگر مثل کاتالوگی که سالها پیش طراحی می‌شد نیست.
کد خبر : 805844

به گزارش خبرگزاری آنا؛ اگر کسب و کاری دارید که در وهله اول هویت خود را پیدا کرده و مشغول به فروش است، باید تا الان نیاز به ابزارهای بازاریابی را حس کرده باشید. ابزارهای بصری همچون بسته بندی محصول، بروشور و البته طراحی کاتالوگ که می توانند دلیل خرید مشتری و حتی وفادار شدن آنها باشند.

اما طراحی کاتالوگ هم مثل هر چیز دیگری، قوائد و اصول خود را دارد و برای موفقیت در فروش، شما نیاز دارید با توجه به نوع مخاطب نکاتی را در طراحی کاتالوگتان در نظر بگیرید که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد:

طراحی شما باید محتوای مربوط به کاتالوگ را نشان دهد!

داشتن یک طراحی زیبا که مخاطب را به سوی خود جذب کند، اهمیت دارد اما هر کاتالوگی نمی‌تواند هر برای هر مخاطبی جذاب باشد. برای همین شما باید طراحی کاتالوگ خود را با شناخت مخاطب هدف انجام دهید. این یعنی رنگ، نوع و اندازه فونت، نوع عکس و دیگر المان‌ها گاتالوگ شما بهتر است بسته به مخاطب شما متفاوت باشد. بعنوان مثال در حالیکه کاتالوگ آموزنده برای کودکان با فونت های فانتزی و رنگ‌های متنوع طراحی می‌شود، کاتالوگ صنعتی با هدف فروش محصول، قالب حرفه ای تر خواهد داشت.

طراحی-کاتالوگ-حرفه-ای

نقش‌ها یا پترن‌ها را به کار بگیرید.

طراحی مینیمال جذبه خود دارد اما نباید جلوی خلاقیت و ایده های شما را بگیرد. استفاده از الگو یا همان پترن ها در طراحی، به کاتالوگ شما جلوه ای یونیک داده و با رنگ‌های درست و تکرار آن، استایل منظمی به صفحات میدهد. بکارگیری این الگو نه تنها نگاه مخاطب را به سوی خود جلب می‌کند بلکه برای یکپارچه سازی طراحی و البته برندسازی نیز مفید است.

عکس جذاب = کاتالوگ جذاب

طراح گرافیک کسی است که میداند هر چیز به چه شکلی و دقیقا در کجای کاتالوگ بهترین جلوه و زیبایی را دارد. اما زمانی که عکس های خوبی برای نشان دادن نداشته باشید، هیچ گونه طراحی حرفه ای قرار نیست گاتالوگ شما را نجات دهد.

طراحی حرفه ای میتواند توجه مخاطب را جلب کند اما چیزی که قرار است ذهن او را درگیر کند، عکس‌های جذاب است. چنین عکسی می‌تواند بهتر از هزاران کلمه محتوای متنی مخاطب را به خرید ترغیب کند.

گذشته از نورپردازی مناسب، حالت درست سوژه و... در عکاسی، توجه داشته باشید که این عکس ها از نظر رزلوشن به کیفیت بالایی نیاز دارند چرا که عکس مات چه در کاتالوگ چاپی و چه دیجیتال تاثیر معکوس برای شما خواهد داشت.

کاتالوگ-طراحی-داخلی

اصول نگارشی را رعایت کنید!

بخش مهمی از انتقال اطلاعات کاتالوگ به محتوای نوشته شده آن برمیگردد. از این رو در انتخاب تیترها و عنوان‌ها دقت کنید، رعایت اصول نگارشی را جدی بگیرید و البته حتما متن نهایی را حداقل دوبار چک کنید.

بهتر است محتوای کاتالوگ دسته بندی شده باشد. نکات، بخش‌ها و بخصوص تیترها با استفاده از رنگ متفاوت یا ضخیم کردن آن متمایز شود. هیچکس از شلوغی سراسیمه وار خوشش نمی‌آید پس فاصله بین خطوط را رعایت کنید به طراحی فضای تنفس بدهید. استفاده پراکنده از فونت های غیراستاندارد تنها به قالب حرفه ای و یکپارچکی طرح لطمه میزند. در نتیجه سعی کنید علاوه بر محدود کردن انتخاب‌های خود، به سادگی روی بیاورید.

کاتالوگ، روزنامه نیست!

کاتالوگی جلب توجه میکند که چیزی که مخاطب انتظار ندارد را به صراحت جلوی چشم او بگذارد. کاتالوگ چشمگیر نه تنها در طراحی بلکه در محتوای خود نیز ابتکار به خرج داده و آن را کوتاه و جذاب نشان میدهد. نه تنها سرتیتری که برای کاتالوگ خود انتخاب میکنید باید مختصر و خلاقانه باشد بلکه حتی محتوای اصلی آن نیز بهتر است ساده و خلاصه شود تا برای مخاطب صریح و خوانا باشد. به یاد داشته باشید که صفحات و محتوای اضافه فقط حوصله مخاطب را به سر برده و او را از هدف اصلی کاتالوگ دور می‌کند.

کاغذ و متریال چاپ به اندازه طراحی مهم است.

انتخاب سایز، جنس کاغذ و کیفیت تصاویر برای مشتریان اهمیت زیادی دارد. بهتر است کاتالوگ ها خود را در ابعاد A4،A5،A3 طراحی کنید. البته طراحی کاتالوگ در سایز A4 با سایز A5 تفاوت زیادی دارد. رنگ ها نیز در جنس کاغذ جلوه های متفاوتی دارند؛ از این رو قبل از هر چیز مشخصات کاغذ خود را انتخاب کنید.

از تکنیک‌های چاپی بهره بگیرید.

چاپ کاتالوگ دقیقا به اندازه طراحی کاتالوگ مهم است. با استفاده از روش‌های چاپی مختلف میتوانید طراحی کاتالوگ خود را جذاب تر نشان دهید. خدمات چاپی نظیر نقره کوب و طلاکوب، انواع روکش‌های برجسته و براق، چاپ رنگ‌های اسپات و… زیبایی خاصی به خروجی کاتالوگ شما میبخشند.

تناسب رنگ ها

رنگ درست در طراحی کاتالوگ فقط با شناخت کدهای رنگ و ست‌های رنگی به دست نمی‌اید. هر رنگ خاص مجموعه ای از احساسات را به همراه خود تداعی می‌کند و طراح قبل از تعیین رنگ باید با روانشناسی رنگ‌ها آشنایی کامل داشته باشد و در انتخاب خود سن، جنسیت، روحیات، سلایق، فرهنگ منطقه‌ای، عادت های رفتاری مخاطب را در نظر میگیرد. گذشته این موارد رنگ سازمانی نیز بخشی هویت برند است که نباید آن را در انتخاب رنگ‌های کاتالوگ نادیده گرفت.

کاتالوگ-زعفران

جلد کاتالوگ اولویت دارد!

شاید برای شما تمام محتوا و صفحات کاتالوگ به یک اندازه اهمیت داشته باشد اما حقیقت این است که جلد کاتالوگ اولین چیزی است که به چشم مخاطب می‌خورد و اگر بلافاصله او را به خواندن دیگر صفحات کاتالوگ ترغیب نکند، طراحی آن‌ها مهم نخواهد بود.

معمولا برای جلد کاتالوگ از کاغذ گلاسه استفاده می‌کنند اما تناسب و هارمونی آن باید با تمام صفحات دیگر در سایز و ابعاد نوشتار با تصاویر هماهنگی داشته باشد. این یکدستی و یکپارچگی تم و مضمون جذابی را هنگام مطالعه کاتالوگ به مشتری میدهد.

در ارائه اطلاعات محصولات و خدمات خود دقیق باشید.

اگر قرار است با هدف فروش محصولات خود کاتالوگ داشته باشید، این هدف را فراموش نکنید. سعی کنید بدون اتلاف وقت، محصولات خود را به همراه اطلاعاتی مثل مدل محصول، جنس قطعات ساخت، قیمت و... معرفی کنید. همچنین به کوتاه و شفاف بودن متن محصولات دقت کنید. مردم اغلب حوصله خواندن مطالب بلند و کسل کننده را ندارند.

درج لوگو در کاتالوگ را فراموش نکنید!

کاتالوگ همیشه به فروش محصول یا محصولاتی خاص محدود نمی‍‌شود. کسب و کاری که به رشد خود اهمیت بدهد، از هیچ فرصتی برای برندسازی دریغ نمی‌کند. فراموش نکنید که در کاتالوگ خود حتما لوگوی شرکت را درج کنید؛ چرا که لوگوی شرکت، آرم تجاری و منعکس دهنده نوع فعالیت آن در کسب و کار شماست. اگر لوگوی مناسبی برای کسب و کار خود ندارید میتوانید، طراحی حرفه ای لوگو خود را به تیم ظریف گرافیک بسپارید.

طراحی کاتالوگ خود را به ظریف گرافیک بسپارید!

اگر این مطلب را تا اینجا کامل مطالعه کرده باشید، متوجه شده‌اید که طراحی کاتالوگ را نمی‌توان به هر شخص یا حتی تیمی سپرد. ظریف گرافیک یکی از فعال‌ترین مجموعه های طراحی در زمینه کاتالوگ با بیش از شش سال سابقه می‌باشد. با توجه به میزان بالای رقابت در بازار جلب توجه و ترغیب به خرید کار آسانی نیست. با این حال ما در مجموعه ظریف گرافیک با بکارگیری تجربه و حرفه خود در این زمینه و البته ایده پردازی های خلاق بر این باوریم که میتوانیم در رشد، بازاریابی، فروش شما موثر واقع شویم.

با این وجود نیازی نیست به باور ما بسنده کنید؛ چرا که در ادامه میتوانید از نمونه کار های طراحی کاتالوگ ظریف گرافیک دیدن کنید.

 

انتهای رپرتاژ خبری /

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته