«فرار مغزها»؛ خالیشدن کشور از انسانهای پویا و اندیشهورز
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از آمل، حسین کرمانیان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران در گردهمایی مدیران مدارس سمای استان مازندران به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیتالله آملی، ایجاد مدارس با رویکرد مهارتآموزی را نیاز جامعه و خانواده دانست و اظهار کرد: مدارس سما در مازندران باید در این رویکرد ازجمله مدارس پیشرو باشند. مدارس سرمایه دانشگاه بوده و پیشرفت و رشد آنها قطعاً سبب پیشرفت و رشد دانشگاه خواهد شد.
وی تفاوت نظام آموزشی کشورهای توسعهیافته با کشورهای در حال توسعه را در توجه به رویکرد آموزش مهارت برای دانشآموزان برشمرد و اضافه کرد: روندی که در دانشکدههای مهارت و کارآفرینی اتخاذ شده میتواند الگوی مناسبی برای مدارس سما باشد و یقیناً خانوادهها از این رویکرد استقبال خواهند کرد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران با اشاره به پیشنهادهای مختلف درباره فروش مدارس و املاک دانشگاه آزاد در شهر برای پرداخت حقوق کارکنان دانشگاه تشریح کرد: اگرچه فروش این املاک باارزش در شهر میتواند بخشی از مشکلات مالی دانشگاهها را حل کند؛ اما هدف دانشگاه فقط کسب درآمد نیست؛ بلکه هدف متعالی آن از راهاندازی مراکز آموزشی مانند مدارس تربیت جوانان پویا و ماهر در جامعه است تا بتوانند با شناخت کافی و اندوختهای مناسب وارد دانشگاه شوند.
مدارس سما باید به جایگاه برتر برسانند
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیتالله آملی نیز با اشاره به نوپابودن مدارس سمای این واحد دانشگاهی در مقایسه با دیگر مدارس سما گفت: این مدارس در مدت کوتاه راهاندازی و با سابقه کمتر از چهار سال توانستند جایگاه خود را در شهر آمل پیدا کرده و خود را بهعنوان مدارس مجهز شهر معرفی کنند.
حامد برجسته با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیتالله آملی بهترین امکانات و فضای مناسب را در اختیار دو هنرستان فنی و تربیتبدنی، قرار داده، ابراز امیدواری کرد که مدیران مدارس با اتخاذ برنامههای مناسب، خود را به جایگاه برتر مدارس غیرانتفاعی شهر آمل برسانند.
تفکر تحصیل در خارج از ایران را اصلاح کنید
دبیر شورای نظارت و هماهنگی سمای استان مازندران نیز اصلاح تفکر تحصیل در خارج از ایران را بین مدیران مدارس و معلمان و کادر آموزشی مدارس خواستار شد و عنوان کرد: اینکه افتخار کنیم که تعدادی از دانشآموزان و یا دانشجویان در خارج از کشور تحصیل میکنند، نمیتواند امتیاز باشد؛ بلکه باید بدانیم همین آفت فرار مغزهاست که کشور را از داشتن انسانهای پویا، فعال و اندیشهورز خالی میسازد؛ بنابراین تشویق به این امر به شکل ناآگاهانه خیانت به کشور است.
مسعود ربانی ارتقای کیفیت و کارآمدی کیفیت را نکته اصلی و مورد توجه مدارس دانست و تأکید کرد: توانمندسازی کادر اداری و آموزش مدارس تأثیر مستقیم در ارتقای کیفیت و کارآمدی کیفیت آموزش مهارت به دانشآموزان دارد.
وی خواستار توجه مضاعف به فعالیتهای فرهنگی در مدارس شد و بیان کرد: مدارس با کانونهای فرهنگی و مراکز فعال مذهبی و فرهنگی شهر تعامل ایجاد کند و دانشآموزان را در ساعات غیرآموزشی بهصورت دستهجمعی در این مراکز به فعالیت دعوت کنند. پایگاههای بسیج، سپاه، هیئتهای مذهبی، نقاط مطلوبی برای ارتقای سطح فرهنگی و اعتقادی و مذهبی دانشآموزان هستند و هم از سوی دیگر میتواند حضور دانشآموزان در این مراکز مدارس را آنجا از انجام امور تبلیغاتی بینیاز سازد.تأثیر حضور دانش آموزان در این مراکز خود عامل تبلیغات است.
به گزارش آنا، در این جلسه تعدادی از مدیران مدارس شهرها به نمایندگی از مدیران مدارس شهر خود به بیان نکات، مشکلات و دغدغههای خود پرداختند.
انتهای پیام/۴۱۲۱/
انتهای پیام/