دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی خبر داد:

راه اندازی ۵ مزرعه نوآوری و فناوری تا پایان سال

راه اندازی ۵ مزرعه نوآوری و فناوری تا پایان سال
معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی گفت: ماموریت داریم که مزراع نوآوری و فناوری را راه اندازی کنیم  که ۱۰۰ درصد بخش خصوصی است. همچنین در نظر داریم در پایان سال حداقل ۵ مزرعه نوآوری فناوری با همکاری دوستان شیلات مورد حمایت قرار بدهیم.
کد خبر : 805400

به گزارش گروه اقتصاد و کارآفرینی خبرگزاری آنا، سید مجتبی خیام نکویی در رویداد کارآفرینی نوآورانه دانش بنیان اشتغال آفرین حوزه شیلات که ظهر شنبه در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد، با اشاره به اینکه این رویداد، رویداد کارآفرینی است، اما سه ویژگی برای آن می‌توان متصور شد که یک مورد آن بحث دانش بنیان بودن است اظهار کرد: وقتی صحبت از ظرفیت تولید غذا در کشور می‌کنیم  بلافاصله سراغ محدودیت‌هایی که با آن مواجه هستیم از جمله منابع آب می‌رویم و خودمان را محصور می‌کنیم و می‌بینیم که تنها راهی که برای افزایش تولید در بخش کشاورزی داریم متوسل شدن به مقوله بهره وری است و بهره وری حاصل نمی‌شود مگر از مسیر علم و فناوری.


وی افزود: امروز تولیدات‌مان حدود ۱۲۵ میلیون تن است و تولیدات ۱۴۳۰ باید ۱۸۰ میلیون تن باشد و بخشی از این تولیدات، شیلات است. تولیدات شیلات حدود یک و سه دهم میلیون تن است و طی برنامه‌ای که آقای وزیر جهاد کشاورزی مشخص کرده باید به دو و شش دهم‌میلیون تن برسد یعنی ۱۰۰ درصد افزایش. این صد درصد افزایش را در حوزه‌های دیگر مانند زراعت و باغبانی نداشتیم و زمانیکه در مقوله شیلات این بحث مطرح شد عنوان کردند این ۱۰۰ درصد شدنی نیست و این حرفی است که عملیاتی نمی‌شود که البته با حساب معمول حرفشان درست بود.


نکویی با طرح این سوال که ظرفیت ما در حوزه تولید چقدر است و این رقم قابلیت عملیاتی شدن دارد یا نه؟ تصریح کرد: آقای رئیس جمهور آماری را اشاره کردند که ۱۲ تا ۱۳ هزار عضو هیئت علمی در وزارت علوم در حوزه کشاورزی مرکب از دانشگاه‌های مختلف و دو هزار عضو هیئت علمی در سازمان تات داریم و اگر ظرفیت هیئت علمی در این حوزه‌ها در بخش شیلات را جدا کنیم ظرفیت کم نظیری برای کشور است.همچنین در موسسه تحقیقات شیلات ۱۰ پژوهشکده مختلف با قدمت تا صد سال داریم، اما از این ظرفیت‌ها استفاده نشده است.


وی افزود: روی ظرفیت دانشی این مطالب را مطرح می‌کنیم، اما در مورد ظرفیت سواحل، خود را با کشور‌هایی مانند سنگاپور، مالزی و اندونزی مقایسه می‌کنیم. حتی به نسبت تولیداتی که آن‌ها دارند تولید قابل قبولی نداریم؛ بنابراین وقتی مجموع ظرفیت‌های اجرایی پژوهشی احصا می‌شود به مفهوم واقعی کلمه، بهره وری لازم را در شیلات نداریم. برای این مهم ابتدا باید تمهیداتی بیندیشیم و با تغییر مدیر و حمایت از مجموع تحقیقاتی اتفاق معنا داری نمی‌افتد. بلکه یکی از مهمترین کار‌ها این است که باید ظرفیت تحقیقات در کل کشور را در اختیار حوزه اجرا قرار دهیم. یعنی حوزه اجرا روی تمام ظرفیت‌های تحقیقی کشور تسلط داشته باشد.  

وی گفت: شورای راهبردی تحقیقات شیلات کشور را راه اندازی کردیم و در راس شخص معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات را حکم دادیم و فقط موسس شیلات را در و اختیار آن مجموعه نگداشتیم. از امروز به بعد رئیس سازمان شیلات این اختیار را از جانب ما دارد که برای کل ظرفیت بهره وری شیلات کشور با استفاده از ظرفیت پژوهشی سازمان تات عمل کند.


  نکویی با تاکید بر اینکه همه طرفیت مان در تات نیست گفت: به دوستان اختیار دادیم کارگروه‌های مختلف تشکیل دهند و ظرفیت‌های دانشگاهی را به کار گیرند و کل ایستگاه‌های تحقیقاتی در حوزه شیلات را در اختیار دارند و این اتفاق دو بال کمی و کیفی دارد که بال کمی افزایش تولید تا سطح دو ممیز ۶ دهم میلیون تن است و بُعد کیفی تولید متناسب با ذائقه مردم است.  


وی خاطرنشان کرد: امروز وضعیت تولیدات شیلاتی مناسب نیست و قابلیت دسترسی برای همه اقشار وجود ندارد، بنابراین  یکی از مهترین ماموریت‌ها این است که قابلیت دسترسی آحاد مردم به محصولات شیلاتی فراهم شود نه یک قشر خاص. چراکه در این صورت نتوانستیم میانگین تولیدات شیلاتی که در سطح جهانی فاصله زیادی با ما دارد را افزایش دهیم، درحالیکه در سندی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه امنیت غذایی در حال بررسی نهایی است میزان تولید شیلات را به یک میانگینی برای همه مردم رساندیم پس این ماموریت اصلی ما است که آحاد مردم دسترسی به محصولات شیلاتی داشته باشند.


نکویی ادامه داد: اما فقط با ظرفیت دانشگاهی و تات و پژوهشی کشور این رویداد و انقلاب در شیلات به وجود نمی‌آید بلکه باید بخش خصوصی در این حوزه درگیر شود و دانش‌های فنی تولید شده بدون فوت وقت وارد بخش خصوصی برای تجاری سازی شود. این کار در دو هفته اخیر در چند مورد انجام شد.


معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی خاطرنشان کرد: از همکاران تقاضا دارم تمام دانش‌هایی که در حوزه شیلات محصل شده و قابلیت انتقال آن به بخش خصوصی وجود دارد با کمترین سختگیری به بخش خصوصی منتقل شود.


وی تاکید کرد: بزرگترین افتخار برای سازمان تحقیقات این است که دانش‌های فنی در سازمان بایگانی نشود و وارد بخش خصوصی شود پس باید کل زنجیره را ببینیم تا به پیشرفت برسیم؛ بنابراین اگر انقلاب بهره وری در حوزه شیلات ایجاد کنیم کل ظرفیت‌هایی که در سازمان جهاد کشاورزی سازماندهی شود و سایر دستگاه‌های احتمالی احصا شود، مشارکت دانش بنیان و بخش خصوصی صورت می‌گیرد.  


وی با تاکید براینکه این رویداد باید ادامه پیدا کند و اثر آن را در میزان تولید شیلات ببینیم گفت: اما یک نکته کلیدی وجود دارد و اینکه امروز فرصت موازی کاری در کشور نداریم. خوشبختانه امروز هماهنگی بین جهاد کشاورزی و وزارت علوم وجود دارد، اما بایستی نخ پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد به دهکده فناوری وصل شود و دوباره کاری در استان‌ها انجام نشود.

 
وی در خصوص رویکرد تات گفت: در سال جاری پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری تلاش می‌کنیم که سهمی در دانش بنیان شدن بخش کشاورزی داشته باشیم و یکی از مهمترین رویکرد‌های ما بستر سازی برای استقرار شرکت‌های دانش بنیان است. ابتدای اردیبهشت ۱۰ دهکده فناوری و نوآوری پیش بینی کردیم که با‌حمایت دو وزارت خانه ایجاد شود و امروز این خبر را می‌دهم پنجمین دهکده فناوری را در استان یزد راه اندازی کردیم و به طور متوسط در نظر داریم هر ماه یک دهکده راه اندازی شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته