دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 ارديبهشت 1395 - 14:12

آغاز کنفرانس امنیت بین‌الملل؛ پوتین: تروریسم از حملات هوایی روسیه ضربه سختی خورده است

رئیس‌جمهوری روسیه در پیامی به مناسبت آغاز کنفرانس بین‌المللی امنیت بین‌الملل در مسکو، از حملات هوایی روسیه به مواضع گروه‌های تروریستی در سوریه حمایت کرد.
کد خبر : 80447

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از خبرگزاری روسیاالیوم، ولادیمیر پوتین با ارسال پیامی به پنجمین کنفرانس امنیت بین‌المللی مسکو گفت: «نیروی هوایی روسیه در سوریه ضربه شدیدی به تروریسم وارد و اوضاع را برای پیشبرد گفت‌وگو در این کشور فراهم کرد.»


پیام پوتین به‌وسیله نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه قرائت شد.


لاوروف: روسیه تنها دولتی است که واقعیت‌های بحران سوریه را آشکار کرد


در ادامه سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: «روسیه در شکست تروریست‌ها و برقراری آتش‌بس کمک بزرگی به سوریه کرد. این در حالی است که ما با واشنگتن در این زمینه همکاری داشتیم.»



لاوروف با بیان اینکه روسیه تنها دولتی است که واقعیت‌های بحران سوریه را آشکار کرد، افزود: «طرح‌های نیروی هوایی روسیه در سوریه با هماهنگی نیروهای دولتی و سپس نیروهای معارض ملی انجام می‌شد و این موضوع باعث شد تا شکست سنگینی به تروریست‌ها وارد و زمینه‌های توقف خشونت‌ها و ارسال کمک‌های بشردوستانه به مناطق خسارت‌دیده فراهم شود.»


وی خواستار بازگشت به گذشته و جبران خطاهای ارتکابی در عرصه مبارزه با تروریسم شد و تاکید کرد که غیرقابل قبول است از تروریست‌ها بتوان به‌عنوان ابزاری برای تغییر نظام و تحقق اهداف سیاسی استفاده کرد.


لاوروف با بیان اینکه فعالیت‌های تروریستی به حد بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است، تاکید کرد که اقدامات تروریستی چالشی سازمان‌یافته علیه تمدن بشری و نظم جهانی مبتنی بر قانون و هنجارهای بین‌المللی است.


این وزیر روس از دستیابی گروه‌های تروریستی به توانایی استفاده از سلاح شیمیایی ابراز نگرانی کرد و خواستار اتخاذ تدابیر لازم برای بازداشتن تروریست‌ها از به‌کارگیری این سلاح‌ها شد.


وی افزود: «مسکو بر مشارکت کردها در مذاکرات سوریه طبق نقشه راه ذکرشده در قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکید دارد.»


وزیر دفاع روسیه: تسلیح تروریست‌ها و تلاش برای کمک به آن‌ها جرم است


از سوی دیگر سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در سخنانی، خواستار وحدت تلاش‌های مجامع بین‌المللی در عرصه مبارزه با تروریسم برطبق پیشنهاد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه شد و گفت: «پوتین خواسته است تا ائتلاف بین‌المللی گسترده‌ای برای مبارزه با تروریسم تشکیل شود و در این راستا باید هماهنگی‌های لازم با کشورهایی که اساسا به موضوع مبارزه با گروه‌های تروریستی می‌پردازند انجام شود.»



شویگو افزود: «هرگونه تلاش برای همکاری با تروریست‌ها و تقسیم آن‌ها به خوب و بد، به‌ویژه تسلیح آن‌ها در راستای اهداف سیاسی خاصی انجام می‌شود که نه تنها قصور است، بلکه جرم محسوب می‌شود.


این وزیر روس تاکید کرد: «نیروهای روسیه در سوریه بر حل سیاسی بحران و ارائه کمک‌های بشردوستانه متمرکز هستند. این در حالی است که بیش از 700 تن مواد غذایی، دارویی و ملزومات اولیه از روسیه به سوریه ارسال شده است.


وی افزود: «تروریست‌ها در سوریه ضربه سختی خورده‌اند و در عرصه‌های نظامی، مالی و فنی زیان‌های مادی فراوان دیده‌اند و تعداد زیادی از پایگاه‌های نظامی و آموزشی و انبارهای سلاحشان تخریب شده است.»


به‌گفته وزیر دفاع روسیه، نیروهای سوریه توانستند با حمایت نیروی هوایی روسیه 500 شهرک و روستا و بیش از 10 هزار کیلومتر مربع از اراضی تحت تصرف گروه‌های تروریستی را آزاد کنند. این در حالی است که نیروهای دولتی و مخالفان ملی تقریبا در همه امور کنترل را در دست گرفته‌اند که این موضوع زمینه را برای عملیات صلح در سوریه فراهم کرده است.


وی افزود: «اعتقادی به برکناری بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه نداریم و باید اجازه داد تا حمام خونی که در سوریه راه افتاده است، از بین برود. سوال این است که چه کسی (و یا کسانی) مانع برقراری صلح و گسترش نظم در عراق و لیبی بعد از سرنگونی صدام و معمر قذافی شدند؟»


شویگو تاکید کرد: «مسکو همکاری‌های مثبتی با آمریکا در زمینه مبارزه با تروریسم دارد. روسیه به‌طور مداوم در عرصه مبارزه با تروریسم بین‌المللی فعال است و ما آمادگی همکاری را داریم؛ توپ اکنون در زمین واشنگتن است.»


وی تاکید کرد مسکو و واشنگتن به‌عنوان دو عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد مسئولیت ویژه‌ای در زمینه حفظ صلح جهانی دارند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته